Caverna, 26 oktober 2014
Geplaatst: maandag 27 oktober 2014, 15:23
Gisteren heb ik met Vincere zijn nieuwe aanwinst geprobeerd. Caverna, is een spel van opbouwen van je dwergen woning ( in een berg uiteraard ), samen met de bijbehorende benodigdheden en hobbies.
Adhv actievelden (worker placement) kun je je dwergenrijkje opbouwen:
grotten uithakken, woning indelen, dieren verzamelen en voedsel verzamelen. Natuurlijk kunnen we de dieren niet vergeten:
honden (als schaapsherder), ezels (voor in de mijnen) , schapen en everzwijnen, en natuurlijk voor ontbijt runderen.
Veel spelmechanieken zijn gemakkelijker dan in Agricola, zo hoef je niet de eerste 15 minuten al je beroepen door te lezen, iedereen begint gewoon zonder handkaarten, zijn doelen met minder lange termijn te bereiken en de punten zijn overzichtelijker.
Vincere ging aanvankelijk voor het bouwen, maar toen ik expedities ging houden, maakte hij daar een inhaalslag.
Je kunt namelijk wapens smeden en je dwerg op expeditie sturen. Voor het smeden heb je erts nodig en dat haal je weer uit mijnen.
Kortom weer veel om te plannen - en teveel om even zo uit te leggen- , met nieuwe grondstoffen en veel strategieen die je kunt volgen.
Toch is het niet ingewikkeld, zo is het vrij gemakkelijk om je eten voor elkaar te krijgen, zijn er kant en klare weide en akker velden en bonus stenen die als joker de boel nog gemakkelijker kunnen maken.
Uiteindelijk heb ik dit proefpotje kunnen winnen door heel veel stenen en een steenopslag en Vincere dwars te zitten hier en daar, kwam meer zo uit dan geplanned.
Erg leuk spel, ook leuk om de beestjes groente en gebouwen te zien groeien.
Ook is er weer veel variatie, zo zal het spel weer heel anders gaan met meer spelers, of andere actievolgorden.
Adhv actievelden (worker placement) kun je je dwergenrijkje opbouwen:
grotten uithakken, woning indelen, dieren verzamelen en voedsel verzamelen. Natuurlijk kunnen we de dieren niet vergeten:
honden (als schaapsherder), ezels (voor in de mijnen) , schapen en everzwijnen, en natuurlijk voor ontbijt runderen.
Veel spelmechanieken zijn gemakkelijker dan in Agricola, zo hoef je niet de eerste 15 minuten al je beroepen door te lezen, iedereen begint gewoon zonder handkaarten, zijn doelen met minder lange termijn te bereiken en de punten zijn overzichtelijker.
Vincere ging aanvankelijk voor het bouwen, maar toen ik expedities ging houden, maakte hij daar een inhaalslag.
Je kunt namelijk wapens smeden en je dwerg op expeditie sturen. Voor het smeden heb je erts nodig en dat haal je weer uit mijnen.
Kortom weer veel om te plannen - en teveel om even zo uit te leggen- , met nieuwe grondstoffen en veel strategieen die je kunt volgen.
Toch is het niet ingewikkeld, zo is het vrij gemakkelijk om je eten voor elkaar te krijgen, zijn er kant en klare weide en akker velden en bonus stenen die als joker de boel nog gemakkelijker kunnen maken.
Uiteindelijk heb ik dit proefpotje kunnen winnen door heel veel stenen en een steenopslag en Vincere dwars te zitten hier en daar, kwam meer zo uit dan geplanned.
Erg leuk spel, ook leuk om de beestjes groente en gebouwen te zien groeien.
Ook is er weer veel variatie, zo zal het spel weer heel anders gaan met meer spelers, of andere actievolgorden.