Britannia en Ticket to Ride Europe, 10 januari 2015

The name says it all!

Moderator: Vincere

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Britannia en Ticket to Ride Europe, 10 januari 2015

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

We zijn het jaar goed begonnen met een gezellige spellendag. Naast gastheer Vincere waren Michiel, Thekkur en Fandath van de partij. Uit de ruime keuze die Vincere's spellencollectie biedt, besloten we als eerste de klassieker "Britannia" weer eens op te zetten.

De Romeinen waren niet zo succesvol als meestal en werden vooral geplaagd door dobelpech met hun forten, waarvan er net wat te veel al in een vroeg stadium door de woeste eilandbewoners gesloopt werden. Ook weigerden de Briganten hardnekkig om zich over te geven, wat de Romeinen misschien hadden moeten afstraffen. Maar ja, dat is lastig, want het leidt ook weer af van de eigen doelstellingen.
De Saksen en de Angelen, die daarna de hoofdrol speelden, deden ongeveer wat van hen verwacht mocht worden, maar hadden wel wat last van de relatief sterke Welsh, zeker omdat die laatsten de geheel succesloze Ieren buiten de deur wisten te houden. Wel werd in een spannend duel net voorkomen dat de Welsh York innamen en nog eens zes punten scoorden.
Wat later in het spel liep het met de Saksen slechter af dan historisch verwacht: ze werden bijna geplet tussen de Denen (die opvallend goed dobbelden) en de Welsh. Het hele eindspel was wel wat a-typisch: eerst werd Harald Hardrada gedood door de Saksen, toen Harold Godwinson door de Normandiërs, en tenslotte Willem de Veroveraar door de Denen - en dat allemaal in het zwaar bevochten York. Zo bleef Engeland aan het einde geheel zonder koning.
In het noorden hadden de Picten en de Caledoniërs het heel aardig gedaan: ze brachten aardig wat punten binnen door ongeveer op hun plaats te blijven zitten. De Schotten begonnen matig, maar wisten dat nog redelijk in te halen.

Eindstand:
Fandath (groen) 117: Welsh 46.5; Caledonians 25; Jutes 8; Danes 37.5.
Thekkur (blauw) 106: Belgae 8; Picts 34; Angles 45; Normans 19.
Michiel (rood) 100: Brigantes 37; Irish 0; Saxons 56.5; Norsemen 6.5.
Vincere (paars) 88: Romans 41.5; Romano-British 7; Scots 18; Dubliners 4.5; Norwegians 17.


Met z'n drieën sloten we de dag af met een potje Ticket to Ride Europe, een vlot te spelen spel waarin treinroutes door Europa moeten worden aangelegd, en punten te scoren zijn door zo lang mogelijke verbindingen te maken. Je kunt in de snel opeenvolgende ronden verschillende beslissingen nemen: nieuwe opdrachten aanvaarden (die wel vervuld moeten worden om strafpunten te voorkomen), een route aanleggen, kaartjes trekken als basis voor toekomstige routes, of een station bouwen om van de route van een ander gebuik te maken.
Ondanks enigszins uiteenlopende strategieën, bleven we dicht bij elkaar in de buurt: Fandath 129, Vincere 125, Thekkur 120.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

En van deze gezellige dag staan zoals gebruikelijk de foto's hier weer online.

Het was jammer dat Arumin moest afhaken, maar dat gaf mij de gelegenheid mijn eigen versie van Britannia eindelijk eens te gebruiken. Helaas geen al te beste pot, maar het plezier was er niet minder om. Ook leuk als voorbereiding, want enkele dagen later reed ik zelf rond in Bernicia! Briganten heb ik daar niet gezien, maar wel sporen van Romeinen in het fort van Chester (langs de muur van Hadrianus). Verder zag ik in Durham nog de tombe met de resten van St. Cuthbert, die daar zijn geplaatst nadat de monniken vluchtten voor de Denen (vanuit Lindisfarne), en stond er tegenover de kathedraal nog een mooi fort van de Normandiërs! Leerzaam, zo'n spel!

Deze Ticket to Ride variant had ik nog niet met 3 gespeeld (met mijn vrouw speel ik meestal de Nordic Countries variant) maar het speelde wel fijn en vlot (wellicht nog ietwat veel ruimte op het bord). Ik dacht de overwinning behaald te hebben, maar bij nalezen van de spelregels bleek dat Fandath alsnog (samen met Thekkur) aanspraak kon maken op de langste treinroute en zo alsnog als eerste eindigde. Een bijzonder geslaagde dag die we snel nog eens doen.
Laatst gewijzigd door Vincere op zaterdag 24 januari 2015, 7:54, 1 keer totaal gewijzigd.


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Chester, daar ben ik een paar jaar geleden ook geweest. Best indrukwekkend hoe comfortabel die Romeinen zich daar ingericht hadden, zo vlak bij de grens met de woeste Picten.
We hebben toen ook Lindisfarne bezocht, waar we ons wat beter gedragen hebben dan de Denen destijds.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Plaats reactie