Caverna, 1 juni 2015
Geplaatst: woensdag 3 juni 2015, 11:38
Het is altijd wat met onze bordspel-plannen: óf je krijgt geen groep bij elkaar, óf we zitten vol. Deze keer was het laatste het geval, maar Vincere's relatief nieuwe aanwinst, Caverna, was met zes spelers (Vincere, Thekkur, Michiel, Peter, Arumin, Fandath) toch goed te doen.
Het is een Agricola-achtig bordspel, maar in plaats van een boerengezin, heeft in dit spel iedereen een familie dwergen. Er zijn wat meer mogelijkheden: naast de traditionele landbouw en veeteelt, kunnen de dwergen ook een mijn uithakken (toch wel een terugkerend thema in Vincere's spellencollectie), en ze kunnen zelfs op avontuur. Dat laatste sprak Thekkur in het bijzonder aan, want Agricola vindt hij maar een weinig episch spel.
Het speelbord in de beginopstelling
Per ronde voeren de beschikbare dwergen acties uit waar de speler z'n voordeel mee kan doen: bos ontginnen, mijnen bouwen, gebouwen neerzetten, zaaien en oogsten, hout hakken, klein dwergjes maken, en zo nog het een en ander. Voor de resultaten van dat alles krijg je punten.
Vincere had het spel een paar keer gespeeld; de rest kon bogen op Agricola-ervaring, en sommigen zelfs dat niet. Dus of we erg goed wisten wat we het beste konden doen, was maar de vraag.
Thekkur, Michiel, Peter
Zelf was ik tijdens het spel niet erg tevreden over mijn vorderingen. Als enige slaagde ik er maar steeds niet in om een dwerg op avontuur te sturen: altijd was het erts net op of had ik iets te doen wat op dat moment belangrijker leek (erts heb je nodig om wapens te smeden, en zo'n stoere dwerg heeft die wel nodig). Terwijl zo'n expeditie-dwerg wel allerlei voordelen heeft: je kunt als beloning kleinere acties uitvoeren die de investering best de moeite waard maken.
Maar achteraf viel het reuze mee, want ondanks weinig mijnbouw, was ik als veeboer heel succesvol. Steeds meer beesten en even zovele overwinningspunten kwamen er bij.
Arumin, Vincere, Thekkur
We hebben het niet afgekregen, en met nog drie ronden te gaan de eindstand opgemaakt. Alleen heb ik die niet meer bij de hand..... Vincere hopelijk wel. In ieder geval won Vincere met 44 punten, gevolgd door Fandath met 38, en de rest vrij ruim daar achter, maar wie precies in welke volgorde?
Bij gebrek aan ervaring met dit spel durf ik ook niet echt te voorspellen hoe het afgelopen zou zijn als we de laatste drie ronden nog wel gespeeld zouden hebben.
Is Caverna leuker dan Agricola? De meerderheid vond van wel, vanwege de extra mogelijkheden en de wat gemakkelijker oplossingen voor de voedselvoorziening. Maar ik weet het niet: Agricola is misschien gewoon moeilijker, maar dat is natuurlijk ook een uitdaging.
Het is een Agricola-achtig bordspel, maar in plaats van een boerengezin, heeft in dit spel iedereen een familie dwergen. Er zijn wat meer mogelijkheden: naast de traditionele landbouw en veeteelt, kunnen de dwergen ook een mijn uithakken (toch wel een terugkerend thema in Vincere's spellencollectie), en ze kunnen zelfs op avontuur. Dat laatste sprak Thekkur in het bijzonder aan, want Agricola vindt hij maar een weinig episch spel.
Het speelbord in de beginopstelling
Per ronde voeren de beschikbare dwergen acties uit waar de speler z'n voordeel mee kan doen: bos ontginnen, mijnen bouwen, gebouwen neerzetten, zaaien en oogsten, hout hakken, klein dwergjes maken, en zo nog het een en ander. Voor de resultaten van dat alles krijg je punten.
Vincere had het spel een paar keer gespeeld; de rest kon bogen op Agricola-ervaring, en sommigen zelfs dat niet. Dus of we erg goed wisten wat we het beste konden doen, was maar de vraag.
Thekkur, Michiel, Peter
Zelf was ik tijdens het spel niet erg tevreden over mijn vorderingen. Als enige slaagde ik er maar steeds niet in om een dwerg op avontuur te sturen: altijd was het erts net op of had ik iets te doen wat op dat moment belangrijker leek (erts heb je nodig om wapens te smeden, en zo'n stoere dwerg heeft die wel nodig). Terwijl zo'n expeditie-dwerg wel allerlei voordelen heeft: je kunt als beloning kleinere acties uitvoeren die de investering best de moeite waard maken.
Maar achteraf viel het reuze mee, want ondanks weinig mijnbouw, was ik als veeboer heel succesvol. Steeds meer beesten en even zovele overwinningspunten kwamen er bij.
Arumin, Vincere, Thekkur
We hebben het niet afgekregen, en met nog drie ronden te gaan de eindstand opgemaakt. Alleen heb ik die niet meer bij de hand..... Vincere hopelijk wel. In ieder geval won Vincere met 44 punten, gevolgd door Fandath met 38, en de rest vrij ruim daar achter, maar wie precies in welke volgorde?
Bij gebrek aan ervaring met dit spel durf ik ook niet echt te voorspellen hoe het afgelopen zou zijn als we de laatste drie ronden nog wel gespeeld zouden hebben.
Is Caverna leuker dan Agricola? De meerderheid vond van wel, vanwege de extra mogelijkheden en de wat gemakkelijker oplossingen voor de voedselvoorziening. Maar ik weet het niet: Agricola is misschien gewoon moeilijker, maar dat is natuurlijk ook een uitdaging.