Het Dorp en Ticket to Ride Nordic, 22-10-2015

The name says it all!

Moderator: Vincere

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Het Dorp en Ticket to Ride Nordic, 22-10-2015

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Een avondje bordspel bij Vincere, die ten opzichte van de andere deelnemers (Michiel en Fandath) in een Barendrechtse buitenwijk zowaar het meest centraal woont. Misschien komt Michiel de volgende keer ook op de fiets.

We begonnen met Het Dorp, een vlot speelbaar spel dat ik een keer eerder gespeeld had. Omdat ik het toen eigenlijk al best aardig beschreven heb, doe ik dat niet nog een keer..... maar het viel wel weer op hoe makkelijk het eigenlijk te spelen is, als je bedenkt dat er toch erg veel mogelijkheden zijn.
Afbeelding
Nee, die rode bolletjes op de voorgrond horen niet bij het spel.....

Ik wist weinig meer van de regels, maar herinnerde me wel dat ik vorige keer aardig wat punten scoorde met reizen, dus dat ben ik maar weer gaan doen. Een van de aardige kanten van dit spel is, dat je op verschillende manieren kunt proberen punten te verzamelen, en dat deden we dan ook: zo wist Vincere vele familieleden in de dorpskronieken te krijgen. Wat Michiel deed, was niet zo duidelijk, en eigenlijk dacht ik lange tijd dat het allemaal niet zo opschoot met zijn aanpak, maar dat bleek toch wel een vergissing.... want toen we gingen tellen, had hij gewonnen! Met minimaal verschil weliswaar, maar toch mooi gedaan voor een eerste keer spelen.
Michiel 53 punten (reizen 10; dorpsraad 6; kerk 7; dorpskroniek 4; markt 11; geld 0; scorespoor 15)
Fandatch 52 punten (reizen 18; dorpsraad 0; kerk 10; dorpskroniek 7; markt 3; geld 0; scorespoor 14)
Vincere 51 punten (reizen 3; dorpsraad 0; kerk 6; dorpskroniek 12; markt 20; geld 0; scorespoor 10)

We hadden nog ruim tijd over voor Ticket to Ride Nordic Countries, wat ik ook één keer eerder speelde. Bij dit spel moet je wel een beetje geluk hebben met de routes die je trekt, en deze keer bleek dat Vincere en Michiel elkaar in Finland nogal in de weg zaten, terwijl Fandath in Noorwegen ongestoord z'n gang kon gaan. Ook werd wel duidelijk dat het niet af krijgen van (lange) routes je score inderdaad lelijk om zeep helpt.
Afbeelding
Kijk, dáár ging het fout!

Fandath won met 117 punten, op enige afstand gevolgd door Vincere (66) en Michiel (63). Vorige keer, ook met z'n drieën, scoorde iedereen boven de 100.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

Leuke samenvatting. Zo heb je twee keer plezier van een spel sessie. Het dorp beviel me prima. Fijn spelbord ook met genoeg strategie en heel duidelijke regels.
Mijn strategie was aanvankelijk reizen en markt, had ik ook een mooie score in. Maar om overal wat punten te halen heb ik wat in de kerkzak gestopt en raadhuis. Die laatste gaf een mooie combo met de molen. Twee graan malen voor twee geld en voor 3 punten in t raadhuis. Wel twee acties en 2 graan voor 4 punten.

Ticket to ride was leuk, maar je moet idd geluk hebben met routes en elkaar dwars zitten / niet dwars gezeten worden.
Zelf had ik een te lange route kaart genomen. En toen was het spel klaar.

Leuke foto's weer: gedraaid ziet het bord van het dorp er leuk uit.
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Bedankt voor het verslag! Ik had eigenlijk vantevoren al een beetje Brass voorbereid, maar met twee geslaagde andere spellen kan ik natuurlijk ook tevreden terugkijken op deze avond.

Voor Het Dorp had ik deze keer een onconventionele strategie geprobeerd: mijn mensen zo snel mogelijk over de kling jagen. Dat werkte op zich wel redelijk, en ik heb er veel plekjes in de dorpskronieken mee weten te vullen, maar omdat de anderen ook nog wat lui daarin wisten te krijgen was het eindeffect wat beperkt. Ik had misschien toch meer de kerk en raadshuis moeten benutten. Gelukkig compenseerde mijn latere acties op de markt voldoende punten, waardoor eens te meer blijkt dat je met veel verschillende methodes toch dicht bij elkaar kunt eindigen.

Ticket to Ride was gezellig, maar erg jammer dat ik de spoorlijn bij Boden niet wist te krijgen. Wat volgde was een lange omweg door Finland, waar Michiel mij wederom dwars zat, en omdat Fandath net iets te vroeg aan zijn laatste twee treintjes zat kwam het net niet meer goed. Bam - 36 punten verschil. Nog steeds niet genoeg om te winnen waarschijnlijk, maar wel een groot verschil. Jammerdebammer maar wel weer erg gezellig.

Zoals jullie aan mijn late reactie gemerkt hebben heb ik het de laatste tijd druk gehad met werk, maar hopelijk kunnen we in december nog een avondje prikken om Brass te spelen.


Dulce et decorum est pro alea mori.
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

Lijkt mij een goed idee dat Brass.

Volgende keer zal ik Fandath lastig vallen met mijn projecten om halverwege het spel nog eens het spelbord over te steken. :wink:
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Mooi(e) foto's, tomaatjes en verslag! :)
Plaats reactie