bordspel 1830 railroad and robberbarons, ook online

The name says it all!

Moderator: Vincere

Plaats reactie
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

bordspel 1830 railroad and robberbarons, ook online

Bericht door michiel »

Beste bordspel vrinden,

Ik heb het mooie klassieke bordspel 1830 gekocht (een tijd geleden al). Graag wil ik die spelen ook.
Het van de maker van Civilization (het duurt wel korter) en is het echt een succes en inspirator voor tal van andere varianten en computer spellen Railroad Tycoon bijvoorbeeld. Ook online te spelen! (zie hieronder) Strategisch, spelen met aandelen, treinen samenwerken en tegenwerken, geen kanselement als dobbelstenen. https://www.boardgamegeek.com/boardgame/421/1830-
Board Game Rank: 121 / Strategy Game Rank: 65

Het bordspel zelf lijkt me het leukst, vanwege interactie, puzzelen aan tafel en gezelligheid aan tafel uiteraard. Maar dan moeten er wel genoeg liefhebbers voor zijn. Als je tijd hebt probeer het eens, het is niet voor niets hoog aangeschreven.

Speluitleg: In het kort speel je een baron die investeert in de eerste spoorwegen van Amerika. Iedereen koopt eerst een 'private company' die vaste inkomen biedt en een paar extra voordelen. De duurste is de beste, maar je wilt genoeg geld over houden om 6 van de 10 aandelen te kopen van een bedrijf zodat je kan starten.
Inhoud verder van het spel, in twee fases:
Aandelen kopen / verkopen -> 1 aandeel kopen per beurt, eerste aandeel is die van de president of the company - die mag het bedrijf runnen; je mag ook iedere hoeveelheid aandelen verkopen.
Bedrijven ronde, het runnen van een spoorweg -> bouwen, treinen kopen, inkomsten inwinnen :) en aandelen uitbetalen (meeste aan jezelf en aan anderen die aandelen hebben).
Dan komt weer een aandeel ronde.

Er onstaat een sluw spel van goedkoop aandelen kopen, verkopen, bedrijven runnen en vernieuwen of uitmelken en proberen te dumpen bij iemand anders -door in ene alle aandelen te verkopen. Maar oppassen want als diegene het bedrijf weer een succes maakt met een nieuwe trein ...
De treinen raken namelijk veroudert - worden te langzaam en/of verroesten - en investering in nieuwe treinen is dan nodig. En een nieuw bedrijf heeft weer nieuw geld en de spoorlijnen deel je toch met zijn allen.

Wie het meeste geld en aandelenkoers heeft als de bank blut is, heeft gewonnen. De opbouw van het spel vind ik erg mooi, met nieuwe treinen krijg je ook nieuwe rails, meer punten, meer trein rondes en een sneller verloop van het spel en inkomsten.

Online spelen. Er is ook een computervariant van gemaakt, in de beste software - van die tijd - DOS. Te spelen in de browser of DOS simulator DOSBox (ook een aanrader oude DOS spelen nog eens te spelen).
http://www.myabandonware.com/game/1830- ... f/play-2af

Het duurt even voordat je het door hebt, maar met de rechtermuis knop voor uitleg versneld dat aanzienlijk.
Ik vind het erg leuk, maar/want de computer is erg goed.

Nog wat tips in het begin,
  • -zorg dat je 6 van de 10 aandelen kan kopen, dan kan je beginnen met je spoorweg en geld verdienen via 'divident'.
    - de begin plaatsen zijn in kleur aangeven, gemakkelijk te zien als je de kosten en opbrengsten even uitschakeld in het menu
    - de functie van een station bouwen is dat een andere maatschappij niet verder mag dan dat plaastje. Ook mag een trein dan ergens anders beginnen dan in je thuis plaats.
    - koop wat aandelen van goedlopende bedrijven, zo krijg je ook geld.
    - pas op als je meer dan 1 aandeel hebt kunnen ze een bedrijf op jouw naam dumpen - als dat bedrijf geen geld heeft en nieuwe treinen nodig heeft, mag je dat dan gaan betalen.
    - bouw een trein rails naar winstgevende plekken (oostkust is fijn, kleine stukken en grote opbrengst.

    - bij de 3 duurste private companies, krijg je automatisch een aandeel.
Binnenkort eens een avond plannen?!
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

1830 is wel een klassieker, ook al heb ik het zelf nooit gespeeld. We kunnen het wel eens proberen, al vrees ik dat we weinig kans tegen je zullen maken, als je je er al zo in verdiept hebt.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

hahaha, ik ben er wel enthousiast in gedoken. Winnen misschien niet, maar anders tweede plaats. Alhoewel het live waarschijnlijk heel anders speelt dan online.

Het is inderdaad wel een klassieker, met lekkere oude dunne kaartjes erbij en simpele vormgeving. Maar blijft wel geniaal. En het heeft de sfeer van civilization.

Ik vond het online spel wel fijn, omdat de spelregels bij eerste keer lezen erg lastig viel.

Maar ik heb ook een tips en truuks boekje voor erbij.
Plaats reactie