Axis&Allies, 17 januari 2016

The name says it all!

Moderator: Vincere

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Axis&Allies, 17 januari 2016

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Zondag hebben we voor het eerst in lange tijd weer eens Axis&Allies gespeeld, de “Spring 1942” variant. Eigenlijk is die aanduiding historisch onnauwkeurig, want de Japanse aanval op Pearl Harbor (december 1941) moet in de beginopstelling nog gebeuren.
Omdat we maar met z’n drieën waren speelde Fandath alle geallieerden (USSR, UK, USA), tegen Michiel met Duitsland en Erwin met Japan. Misschien is dat een wat merkwaardige verdeling, maar het is onvermijdelijk dat in ieder geval een van de spelers het erg druk heeft, en het scheelde natuurlijk wel wat overleg.
Deze variant speelt heel anders dan de grote “global” versie die we ook een paar keer gespeeld hebben, en het moet eigenlijk wel mogelijk zijn om het op een middag+avond af te krijgen. Toch is dat niet gelukt, want omdat het al weer lang geleden was, waren we toch niet meer zo vertrouwd met de spelregels. We hebben uiteindelijk vier ronden gespeeld, en ik denk dat we het er wel redelijk van af gebracht hebben. Misschien hadden we het moeten vastleggen om later nog eens door te gaan.

Afbeelding
De As-mogendheden werden aangevoerd door vrolijker types dan in werkelijkheid het geval was

Aan het einde was geen duidelijke winnaar aan te wijzen. Ik was licht optimistisch, in het bijzonder omdat de Russen er vrij goed voor stonden. Het leek er op, dat Duitsland wat te veel geld had uitgegeven aan de vloot, waarvan de helft intussen ook nog eens door de Britten geëlimineerd was. Maar Japan ging wel goed, dus dat compenseerde het wel weer wat. Ook wist ik aan het einde niet helemaal zeker wat ik het beste kon doen: ik was met een flink Amerikaans leger in Afrika geland, maar moest een keuze maken tussen verdere actie daar, om het te heroveren op Duitsland (dat het eerder van de Britten afpakte), of iets proberen in Europa, wat zwaar verdedigd werd.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Hoeveel uur hadden jullie gespeeld? A & A kost gemiddeld iets van 5 a 9 om echt rond te spelen toch?
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Ik denk dat we "netto" (dus exclusief uitleg en eten) een uur of zes bezig geweest zijn. Toch wel anderhalf uur per ronde dus, wat me eigenlijk een beetje tegenvalt - ik had gedacht dat het sneller zou gaan. Maar we hebben ons geen moment verveeld.... nou ja, ik in ieder geval niet, met drie landen.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

Hahaha, goed verslag Fandath.
Ik heb een flink pak op mijn Duitse broek gehad in die Oostzee.
Vond het wel leuk om een vloot te kunnen bouwen en er enigszins nut van te hebben. Dat lukte nooit in eerdere versies.
Ik heb me prima vermaakt, maar achteraf bleek ik niet helemaal lekker te zijn die dag en heb nog even flink wat dagen moeten uitzieken en familie hier ook - niks ten nadele van de gastvrijheid hoor. Bedankt en tot de volgende keer weer.
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Rule, Britannia!

Ik bleek achteraf ook niet helemaal in orde.... voelde me die zondag verder best, maar vanaf maandag ook heel matig. Nu gaat het wel weer.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

Hoop dat ik je niet aangestoken heb. Netjes gespeeld trouwens Fandath.
Ik denk wel dat dit de beste verdeling is, anders zat er iemand met Engeland opgescheept en de rest met Amerika en Rusland en eentje met al de Axis.
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

Het beviel wel Paul, Erwin en Ad zouden nog graag eens A&A willen spelen. Kan je zondag 28 februari?
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Ja hoor - ik heb het alvast genoteerd. Intussen kunnen we misschien een vijfde speler vinden.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Plaats reactie