Zoals Wijlen Fandath Ryne al aangaf, speel je een of meer 'kleine' schepen in een potje X-Wing. Klein, omdat je in dit spel nooit een Star Destroyer zal tegenkomen, het is echt op fighter dogfights geschaald. Die schepen hebben allemaal eigen attributen. TIE Fighters zijn snel en wendbaar, maar ze vallen al uit elkaar als de piloot te hard niest, dit maakt ze in het spel ook maar weinig punten om in te zetten, dus kun je er weer meer van gebruiken. Y-Wings zijn niet snel en ook niet al te wendbaar. Ze kunnen echter wel klap na klap incasseren, en kunnen torpedo's meenemen, en zelfs een geschutskoepel die het ding in staat stelt om rondom zich te schieten, in plaats van alleen in een hoek vooruit, wat voor verreweg de meeste jagers standaard is.
Grappig is, dat elke soort starfighter een eigen draaischijf heeft, met de capaciteiten wat betreft beweging. Iedereen kiest in het geheim een manoeuvre uit, en van elke manoeuvre is ook een template in het spel, zodat je weet hoe ver en onder welke draai hoek de beweging van die starfighter wordt uitgevoerd. Op de foto zie je er een aantal doorzichtige van liggen. Je kunt dus in dit spel misschien wel proberen in te schatten waar je tegenstander heen gaat, maar zeer weten doe je het pas op het moment dat een jagergeactiveerd wordt, en dus zijn draaischijfje openbaar wordt gemaakt.
Incompetente piloten (lage vaardigheid score) vliegen eerst en schieten laatst, vaardige piloten (hoge score) vliegen laatst, ze kunnen dus reageren op wat er eerder is gebeurd, en schieten eerst, wat ze weer in staat stelt om minder vaardige tegenstanders uit te schakelen voordat die de kans hebben terug te schieten.
Dat schieten gebeurt weer met acht-xijdige dobbelstenen. Zoals we inmiddels gewend zijn van Fantasy Flight Games zijn dit dobbelstenen met bijzondere symbolen, in plaats van getallen of stippen. Rode dobbelstenen maken aanvallen uit en hebben symbolen voor treffers en kritieke treffers, groene dobbelstenen verdedigen, en hebben dus symbolen die aangeven of het doelwit een (deel van) een aanval ontwijken.
Je kunt het spel spelen tot een van de kanten geheel is weggevaagd. Dit hebben we ook op de Trolhamer Spellendag gedaan. Je kunt echter ook scenario's spelen. Dan zou je dus kunnen winnen door aan het scenario te voldoen, ook al heeft de tegenstander nog niet één punt schade gehad (erg onwaarschijnlijk, trouwens).
Op deze demo hebben we ook niet gewerkt met uitbreidingskaarten. Als je een Squadron samenstelt, kun je voor een aantal punten je schepen kopen om in te zetten. Er zijn echter ook kaarte, die een schip nieuwe capaciteiten geven. Die kosten ook punten om in te zetten, en maken daarmee een schip sterker, of sneller, of geeft het iets dat het nog niet eerder kon. Deze kaarten hebben ook verschillende categorieën. Niet elk schip kan elke categorie gebruiken. de "Luke Skywalker" T65-B X-Wing heeft bijvoorbeeld een icoontje dat er uit ziet als een medaille. Daarmee kun je dus een upgrade card inzetten uit de categorie Elite Upgrades. een gewone "Rookie Pilot" X-Wing heeft dat icoontje niet, en kan dus geen Elilte Upgrade nemen. Beide X-Wings hebben wel een Torpedo icoon, dus kunnen zware torpedo's meenemen.
Al met al een, naar mijn mening, retegaaf spel. Het spelsysteem maakt het geheel erg dynamisch. Inmiddels zijn er al vijf facties; Rebel Alliance (EP IV-VI), Resistance (EP VII, mag met Rebels gebruikt worden), Scum and Villainy (allerhand neutraal volk zoals bounty hunters), Imperial (EP IV-VI bad guys), en First Order (EP VII bad guys, kan ook weer met Imperial gebruikt worden). Er zijn al behoorlijk wat verschillende schepen per factie, waardoor je heel wat verschillende squadrons kunt bouwen. Als je allebei de regels goed kent, kun je een basisspel spelen in ongeveer een half uurtje. Neem je zes man aan een tafel met zeven starfighters en gaan ze allemaal zo door het lint van alle kinky shit die gebeurt (in de zin van, ze zien allemaal de spannende film helemaal voor zich en juigen om elke treffer of misser alsof ze zelf echt in die cockpits zitten...), dat de tussendeuren door anderen dicht gedaan worden wegens het geluid volume... dan duur het wel een uurtje of twee, drie. Ook kun je dit beïnvloeden door de keuzes die je maakt met squadrons. Normaal speel je met 100 punten aan schepen en upgrades. Half uurtje, drie kwartier, ongeveer twee tot vier schepen per zijde. Ga je voor 500 punten... Of neem je alleen de twee TIE Fighters en de ene X-Wing uit de starterset, ongeveer 30 punten per zijde... Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. Meer punten = meer schepen en upgrades = meer tijd (en volgens velen ook = meer lol).
Opvallend, het spelsysteem in doorverkocht aan meerdere bedrijven. Als je niets met Star Wars hebt, kun je op zoek naar Star Trek Attack Wing. Zelfde systeem in de basis, paar wijzigingen omdat het om massieve Star Trek schepen gaat, en niet kleine starfighters. Zo heb je ook D&D Attack Wing, waarin draken een luchtgevecht houden en vlammen en bliksem naar elkaar spuwen. Als ik me niet vergis is dit allemaal weer gebaseerd op een voorloper die WWI dogfights uitspeelt, Wings Of Glory. Daar zijn ook voor de liefhebbers WWII vliegtuigen in opgenomen (Star Wars heeft immers ook EP IV-VI en EP VII spul), zodat je met je Spitfire lekker op Messeschmidts kunt gaan jagen.