Gloomhaven

The name says it all!

Moderator: Vincere

Plaats reactie
Gebruikersavatar
klaasel
Ridder
Berichten: 130
Lid geworden op: maandag 13 februari 2012, 16:51

Gloomhaven

Bericht door klaasel »

Onze spelgroep gaat naast Descent en Imperial Assault, beide uit de koker van FFG, nu het spel Gloomhaven proberen. Deze was een tijd terug via Kickstarter te backen voor de 2e druk ervan en lijkt wat op Descent, maar dan met een flexibeler "join the party" mechanisme en gevechten enkel en alleen met kaarten in de hand en geen dobbelstenen.

Momenteel stata hij op nummer 2 op Board Game Geek, dus dat belooft wat. Ik zal kijken of ik na de sessie morgen eens een update kan plaatsen hier. Het mooie is dat het ook erg goed schijnt te spelen voor 2 spelers. Veel co-op spellen hebben toch snel 3 spelers nodig + een tank/dps/support rolverdeling, dat schijnt hier niet te hoeven.

Het is een spel met een doorgaande campaign modus die je bij houdt door stickers te plakken op character sheets, party sheets en campaign sheets. Ook steden kunnen "level up" zodat je daar betere items kan kopen.

Het zal me benieuwen! (-> Friessisme :) )
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1412
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Klinkt idd top! En, beviel het? :) Duurt lang om te leren of valt mee?
Gebruikersavatar
klaasel
Ridder
Berichten: 130
Lid geworden op: maandag 13 februari 2012, 16:51

Re: Gloomhaven

Bericht door klaasel »

Ja, dit is echt een topspel. Het is een Legacy spel, je kunt het dus echt uitspelen, omdat je quests en achievements unlocked en dus een main storyline uitspeelt. Je plakt je grote kaart vol met stickers (overigens kun je een removable sticker set kopen, dan zou je theoretisch gezien het spel opnieuw kunnen spelen).

het is vrij snel aan te leren, maar je moet wel echt aan van alles en nog wat denken. Je deck kaarten zijn de acties die je kan doen, maar als je hand leeg is is het spel voorbij. Je kan door te rusten je gediscarde kaarten weer terug krijgen, maar je moet dan 1 afleggen.

Omdat je een modifier deck hebt met bijv +1, +0 of een miss kaart ben je minder afhankelijk van de randomness van een dobbelsteen. Daardoor wordt het spel strategischer en doordachter dan Descent, maar ook dan D&D. Ook wordt je geacht niet te overleggen met je partymembers, zodat je soms in elkaar vaarwater zit. Qua verhaal is het wel vrij sterk en verrassend. Je speelt voorgebakken characters, die je kan levelen en na behalen van een lifequest kan pensioneren. Na pensionering kies je een volgend character, of je pakt er weer een oude bij, wat je maar wil.

Het is echter wel een gigantisch spel. Er zijn zo'n 100 scenario's te unlocken die allemaal 1 avond duren. Deels hoofdverhaal, deels sidequests. Tussen de scenario's zitten travel events en city events, die ook weer keuzes toevoegen. Dan heb je nog een boekje Town Records, geheime enveloppen, enhancements voor je kaarten, etc, etc.

Last but not least, er is een light versie uit, Jaws of the Lion. Ik weet daar niet de details van, maar het zal minder uitgebreid zijn. De opvolger van Gloomhaven, Frosthaven, is ook al aangekondigd op Kickstarter, en uit mijn hoofd heeft die het meeste geld ooit voor een bordspel binnengeharkt aan pledges (maar pin me daar niet op vast).
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3024
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Re: Gloomhaven

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Ik heb het wel eens zien staan en ik wist dat het bovenaan stond op Boardgamegeek, maar de massieve doos intimideerde me nogal en ik had ook wel twijfels of ik mensen zou vinden om het mee te spelen. Is het ook eigenlijk niet meer een soort rollenspel?
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Plaats reactie