Caverna, 7 januari 2018

The name says it all!

Moderator: Vincere

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Caverna, 7 januari 2018

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Ja, echt: we hebben weer een bordspeldag gehouden! Dat was wel even geleden.

“We� waren deze keer Vincere, Thekkur, Eduard en Fandath, ten huize van laatstgenoemde. Na wat overleg en wat aarzeling tussen de vele mogelijkheden, besloten we dat de Dwergen van Caverna maar weer eens aan de slag moesten. Caverna is een Agricola-achtig spel, maar het biedt wat meer mogelijkheden en speelt ook wat makkelijker omdat je niet zo heel krap zit in allerlei zaken die je nodig hebt. En je kunt heldhaftig op avontuur, wat vooral Thekkur aansprak: hij houdt er niet van om als een keuterboertje door het leven te gaan, ook als is het dan maar voor een enkele zondag.

In Caverna kunnen de dwergen naast de van Agricola bekende landbouw en veeteelt, ook heel traditioneel aan mijnbouw doen en in daarmee ontstane ruimten gaan wonen of andere maatschappelijk nuttige dingen doen. Het dwergengezinnetje groeit, de beesten staan in de wei, de tarwe en pompoenen op het land, erts en robijnen komen binnen en stoere dwergen wapenen zich en gaan op queeste. Voor van alles (dwergen, dieren, landbouwgewassen, robijnen, goud, bebouwing) krijg je punten.

Die queesten waren natuurlijk vooral iets voor Thekkur, en in het begin was iedereen danig onder de indruk van de fraaie beloningen die hij daarvoor kreeg. Maar nadat Vincere terloops opmerkte dat Thekkur vast ging winnen als hij dat als enige deed, gingen Eduard en Fandath het ook proberen. Vincere zelf niet – dat was dan ook wel weer handig van hem.

Mja, zo ploeterden we wat voort, meestal zonder heel duidelijk plan. Alleen Vincere regelde als snel een goede voedselvoorziening in de landbouw, en Fandath met wat meer moeite in de veeteelt. Avonturier Thekkur had vaak wat meer moeite om voedsel te regelen, en Eduard loste het gedeeltelijk op door een van zijn dwergen letterlijk op een houtje te laten bijten. Maar misschien weet ik gewoon te weinig van dit spel om goede en minder goede beslissingen te doorzien.

Vincere won uiteindelijk vrij royaal met 87 punten, gevolgd door Fandath met 77, Eduard met 70 en Thekkur met 67.

Het was gezellig als vanouds.... tot volgend jaar maar weer?!


Afbeelding
V.l.n.r. zijn Eduard, Thekkur en Vincere ieder op geheel eigen manier in gedachten verzonken.....
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Haha nou het heeft me in elk geval een maand gekost om te reageren! Ik vond het supergezellig en ik ben blij dat we Caverna weer eens boven water konden halen. Het kostte jammer genoeg een uurtje om op te zetten en de regels door te nemen, maar daarna konden we zonder problemen aan de slag. Door wat geluk bij de start wist ik graan en groente te pakken te krijgen, en niet veel later een keukentje om er voedsel van te bakken. Dat liet me vrij om me op andere punten te richten, maar daar werd ik een paar keer dwarsgezeten. Ik was zoekende en Thekkur wist al snel in te lopen met zijn sterke avonturiersdwerg. Gelukkig wist ik verwarring en twijfel te zaaien bij Domino's pizza, waardoor Fandath en Eduard zich daar ook mee gingen bemoeien. Dat liet me vrij om me te richten op de groei van mijn dwergenfamilie, wat vee, en wat mijnbouw. Door wat bij elkaar gesprokkelde robijnen kon ik snel de laatste velden bezetten en kon de overwinning mij niet meer ontgaan. Aan het eind van de rit was ik vooral erg blij dat ik vrijwel geen grondstoffen meer over had - alles omgezet in overwinningspunten.

Zowel de pizza als de overwinning smaakte naar meer! Ik hoop niet tot volgend jaar, maar misschien ergens in april?


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Divide et impera.

Je FUD-campaign heeft inderdaad goed gewerkt. Arme Thekkur, die nu ineens als "het grote gevaar" gezien werd!
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Plaats reactie