Camel Up en Britannia, 31 augustus 2018

The name says it all!

Moderator: Vincere

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Camel Up en Britannia, 31 augustus 2018

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Ja, we hebben weer eens een bordspelavond gedaan! In afwachting van Thekkur probeerden Arumin, Fandath en Vincere eerst een potje "Camel Up", een vlot te spelen bordspel waarbij je geld/punten kunt verdienen door op kamelen te wedden in een race door de woestijn. Origineel uitgevoerd met dobbelen vanuit een omgekeerde piramide en best leuk om te doen, zeker als je even wat tijd over hebt. Het werd gewonnen door Arumin met 35, gevolgd door Vincere met 33 en Fandath met 27.

En hierop verklaarde Patrick dat dit de eerste keer was dat hij in ons gezelschap een bordspel gewonnen had! Nou, heel vaak is het inderdaad niet gebeurd, maar dat leek me toch wel sterk.... en archiefonderzoek toonde dan ook aan: het is niet waar! Ja, echt, ruim 9 jaar geleden.....


De hoofdmoot van de avond: Britannia. En dat liep niet helemaal naar wens, denk ik. Maar we begonnen vol goede moed met Thekkur (paars), Fandath (blauw), Vincere (groen) en Arumin (rood).

De Romeinse overheersers (paars) duldden deze keer GEEN ENKEL VERZET. Alle Belgen (blauw) werden genadeloos over de kling gejaagd, zelfs als ze in de meerderheid waren. Ook de Welsh (groen) kregen stevige klappen. De Briganten (rood) moesten zich onderwerpen, en de Picten (blauw) zagen zo'n grote Romeinse overmacht verschijnen dat ze geen kans zagen om de "puntengebieden" te verdedigen.

Al met al sneuvelde er in de "expansiefase" slechts één Romein. Dus toen "enkele eeuwen later" volkeren zoals de Angelen, Saksen en Juten aan land wilden komen, stonden de legioenen nog stevig naast hun forten. En toen de Romeinen dan eindelijk vertrokken om hun elders instortende rijk te verdedigen, zaten we met een vol contingent Romano-British, even later ook nog versterkt door Koning Arthur met zijn cavallerie.

Dat alles liep vooral voor de Saksen (rood) op een drama uit. Het zat ze behoorlijk tegen met dobbelen, en een aanval op Arthur die zich in de Downlands verschanst had, mislukte ook al. Na de Saksische "major invasion" was er niet erg veel gebied in hun handen en Arthur leefde nog. De Juten (groen), een volk dat soms helemaal niet scoort, waren intussen wel behoorlijk aan land gekomen en hadden hun puntjes binnen gehaald.
Tja, en toen kwam de "major" van de Angelen (blauw). Die hadden natuurlijk best zin om alsnog die punten voor Arthur (en voor de gebieden) te gaan halen en liepen daarbij finaal over de arme Saksen heen.

In het noorden waren intussen de Schotten (paars) goed aan land gekomen en hadden een stevige positie ingenomen, wat voor de omringende Picten (blauw), Caledoniërs (groen) en Briganten (rood) nogal wat problemen gaf. En in het westen kwam af en toe een Ier (rood) aan land, maar meestal niet voor lang.

We hebben het spel bepaald niet af gemaakt - sterker nog: we zijn pas halverwege. Na het bovengenoemde drama hadden we nog tijd voor één ronde, waarin duidelijk werd dat het met groen ook steeds beter ging: de Juten handhaven zich, de Welsh scoorden hun punten voor York. En ik probeerde de laatste Saks af te maken - een buitengewoon domme actie, die terecht door de dobbelstenen werd afgestraft. De Saksen zijn in veel opzichten juist de bondgenoten van de Angelen, die er beter aan hadden gedaan om zich na de moordaanslag op Arthur spoorslags weer naar het noorden te begeven.


We hebben alles opgeschreven en gefotografeerd, met het voornemen om het later ("binnenkort"?) af te maken. Maar Patrick zei het al: voor hem is er eigenlijk niet veel meer aan. De Saksen zijn de puntenmakers voor rood, en ze staan veel te zwak. En er komen geen sterke rode volkeren meer om dat te compenseren. Bovendien is het evenwicht uit het spel: de Welsh en de Juten kunnen in het zuiden het gang gaan en de Angelen zitten ook vrij ruim. Maar binnenkort komt de invasie van de Denen (groen) en dan worden de Saksen node gemist om ze tegen te houden.

Dus ik weet het niet. Heeft doorspelen veel zin? Ik denk dat het zo gaat aflopen:
1. Thekkur (paars) - uitstekende score met de Romeinen en ook met de Romano-British, en nu staan ook de Schotten er al prima voor.
2. Vincere (groen) - de Welsh gingen niet zo goed maar hebben nu alle ruimte, de Juten zullen nog scoren, en vooral: de Denen zulen te weinig tegenstand krijgen omdat er te weinig Saksen zijn.
3. Fandath (blauw) - toen we het afbraken dacht ik dat ik er iets beter voor stond dan groen, maar omdat de Angelen bijna zonder steun de Denen zullen moeten weerstaan geloof ik dat niet meer. Wel zullen de Normandiërs aan het einde nog stevig kunnen toeslaan, omdat ook zij normaal gesproken veel Saksen tegenover zich zouden vinden.
4. Arumin (rood) - zie boven, dat zal wel duidelijk zijn.


Wat vinden jullie? Uitspelen of niet? Het is een aardig spel natuurlijk, maar in de huidige situatie weet ik het niet. En we spelen al zo weinig.... heeft Patrick niet gewoon gelijk?
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Ik denk het wel... Patrick speelt al niet vaak mee en om hem dan nog eens een schaarse avond te dwingen een verloren zaak te verdedigen in een spel wat hij niet eens zo leuk vindt... Liever dan wat nieuws! Hij kijkt inmiddels al naar zijn agenda om uit te vogelen wanneer we weer kunnen.

Ik heb wel een hele leuke avond gehad. Leuk om Camel Up met jullie te kunnen spelen en blij dat het een snel tussendoortje kon zijn. En tja, Britannia, natuurlijk mijn favoriete spel! Heel leuk om weer eens te spelen ook al had het niet gehoeven. Ik was blij met groen, een van mijn favoriete kleuren, maar we hadden wel erg veel pech tegen de sterke Romeinen. Ik wist er wel eentje te pakken te krijgen, maar het was niet genoeg... en dat bracht mijn Welsh wel in problemen. Gelukkig wisten de Juten zich goed aan land te vechten en goede punten te sprokkelen, waarna mijn Welshmen met een laatste overrun York wisten in te nemen. Voor mijn gevoel was ik nu weer op de weg naar boven, en ik had graag gezien waar ik had kunnen eindigen.

Bedankt voor de gastvrijheid en de gezelligheid!


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Ik heb mijn vakantie voor volgend jaar zomer geboekt en ga onder andere een weekje naar Presteigne, in Powys. Kreeg er na Britannia gelijk zin in.

Fandath, je bent er vast wel eens in de buurt geweest om te wandelen - als je nog tips hebt hoor ik ze wel.


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Nou, dat moest ik eerst wel even opzoeken.

In de buurt, nou, toch niet helemaal. Dit jaar zaten we bij Welshpool, wat wel een stukje noordelijker ligt en qua wandelen een beetje tegen viel. Offa's Dyke Path komt er trouwens wel langs, maar dat hebben we niet gedaan nadat een poging om het vanuit de B&B te bereiken, jammerlijk mislukte. Powys Castle is wel erg de moeite waard.
Presteigne ligt ook niet zo gek ver van Hereford, waar we een aantal jaren geleden geweest zijn. Dat is best een aardig stadje. met onder meer een "mappa mundi" en een cidermuseum.
Het boekendorp Hay-on-Wye is ook redelijk in de buurt. En weer wat ten zuiden daarvan liggen de best wandelbare Black Mountains.

We kopen altijd een Ordnance Survey Explorer kaart, maar het blijkt regelmatig dat wat op de kaart een pad zou moeten zijn, in werkelijkheid dichtgegroeid is of gevuld met assertief rundvee of bezitterige golfers. Dat geldt niet voor de grote wandelroutes, maar daarbuiten kan het anders uitpakken dan je denkt. Elektronische kaarten zijn soms beter/actueler, maar lang niet altijd.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Fijne samenvatting Fandath! Het potje afmaken lijkt me niet zo heel geslaagd, wellicht dat we een volgende game maar weer eens war on terror moeten spelen dan heeft Patrick ook een kans :)
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Plaats reactie