favo bordspel

The name says it all!

Moderator: Vincere

Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

favo bordspel

Bericht door Thekkur »

Mijn favoriete spel aller tijden is toch wel het ravensburger spel 'das Jagdspiel'. De speler moet door met de dobbelsteen te gooien een parcours afleggen over een bord waarop een alpenlandschap is gestekend. Het parcour voert via idyllische loofbossen door dennenbossen, langs rotswanden en over alpenweiden. Aan weerszijden van het pad staan afbeeldingen van dieren. Kom je op een bepaald vakje in de buurt van dat dier, dan mag je de dobbelsteen gooien om te kijken of je het beest neerknalt. Gooi je beneden een bepaald aantal punten (afhankelijk van het dier) dan is het of alleen aangeschoten, of het is ontsnapt.
Doel is zoveel mogenlijk dieren langs de route neer te blaffen. Voor ieder dier krijg je een kaartje met punten erop, en als iedereen binnen is ga je kijken wie de meeste punten heeft. Daarnaast: het spel is in het Duits, wat het geoorloofd maakt na enkele biertjes te roepen 'Du verdammnte schweinebacke! Ich soll dich!"

Helaas heeft mijn geliefde moeder het spel ooit aan een rommelmarkt kado gedaan. :cry:
Maar wie weet is er wel iemand hier die het toevallig thuis in de kast heeft staan?
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
DrCaligari
Supreme Grandmaster
Berichten: 1512
Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11

Bericht door DrCaligari »

wow, wat heerlijk politiek incorrect. Geweldig. Maar geef mij maar het bordspel dat ik elke avond doe; eten.

daarnaast is machiavellio erg leuk, alhoewel het meer een kaartspel is.

In machiavelio moet je in een middeeuws venetie gebouwen koopen door elke beurt een andere rol aan te nemen. zoals de moordenaar, de koopman of de koning, en nog vele anderen. Erg leuk samenspel en simpele regels. Waarmee je toch ingewikkelde strategieen en moeilijke speelstiuaties krijgt.
I have seen things you people wouldn't believe, I've seen bots on fire of the edge of the interwebs...
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Vroeger was ik een enthousiast en ook vrij goed schaker.

Wat betreft bordspelen voor meer dan twee personen: ik ken verschillende goeie, maar mijn favoriet is toch wel Civilization. Je moet alleen wel even volhouden. De laatste keer dat ik het met een grote groep (7 of 8 ) gespeeld heb (helaas al wel weer vrij lang geleden), begonnen we rond het middaguur en waren rond 4 uur 's nachts klaar (inclusief eten, dat wel). Een vlot potje, vonden we.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

civilisation het bordspel?! moet je dan niet eerst 300 pagina's regels en handleidingen doorlezen? Ik vond het pc-spel tamelijk saai.
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Murdoc
Koning
Berichten: 352
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 23:29

Bericht door Murdoc »

Ik kijk erg uit naar het WoW bordspel. Maar eerst eens het DOOM bordspel proberen.

En ik wil dat spel Galactic Imperium of hoe dat ook heet eens proberen. Dat zit namelijk in de grootste doos.
DrCaligari
Supreme Grandmaster
Berichten: 1512
Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11

Bericht door DrCaligari »

Dat zit namelijk in de grootste doos
goede grap murdoc. :lol:

heb jij civilasation? cool. Ik wou dat altijd eens proberen maar vond het te duur. Ik vond het spel namelijk wel erg leuk.

Abalone is ook een goed spel. Een soort schaken met ballen. (letterlijk)
erg origineel en inventief. Het is helaas nooit zo doorgebroken.

Natuurlijk blijven schaken en dammen natuurlijk goede klassiekers
I have seen things you people wouldn't believe, I've seen bots on fire of the edge of the interwebs...
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

DrCaligari schreef: Abalone is ook een goed spel. Een soort schaken met ballen. (letterlijk)
erg origineel en inventief. Het is helaas nooit zo doorgebroken.
ik kan me er niet echt iets bij voorstellen. maar ik heb zo het vermoeden dat het een heel stuk dynamische is dan schaken!
"hey! die loper kan daar niet staan!"
"dat eh... kwam door de wind."

mag je je waterpas ook wel niet vergeten mee te nemen als je gaat spelen.
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Toen Patrick en ik bij Yendor op zoek waren naar een cadeau voor Tim, heb ik daar een aantal op het oog zeer interessante spellen gezien, waaronder eentje dat zo een D&D-scenario zou kunnen zijn. Ben jammer genoeg de naam vergeten. Ik zal er nog eens naar op zoek gaan.

En verder weten de mensen van scouting natuurlijk mijn voorkeur voor Lumberjack of Triviant ;) (iig beter dan het grote scoutingspel).


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Thekkur schreef:civilisation het bordspel?! moet je dan niet eerst 300 pagina's regels en handleidingen doorlezen? Ik vond het pc-spel tamelijk saai.
Dat valt reuze mee. Vooral ook omdat het spel zich geleidelijk aan opbouwt, waardoor je in de eerste paar ronden (die trouwens wel snel gaan) veel dingen nog niet hoeft te weten. Langzamerhand komen de andere mogelijkheden er dan bij. Maar het helpt wel als iemand die het vaker gespeeld heeft, het even uitlegt.

Het PC-spel heb ik nooit gespeeld, maar voor zover ik begrepen heb heeft het met het bordspel weinig anders gemeen dan de naam. Ik heb het bordspel (in de versie van Avalon Hill) zo'n 15 jaar geleden gekocht en heb ook een paar uitbreidingen.

Het mooiste van het spel zijn de handelsronden, met veel interactie tussen de spelers. De regels adviseren om daar een tijdslimiet op te zetten, maar dat heb ik nooit gedaan (veel te leuk). Een ander groot pluspunt is dat je ook vanuit schijnbaar hopeloze situatie nog een comeback kunt maken en eigenlijk nooit uitgeschakeld bent.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

klinkt als een leuk spel als je een keer tijd teveel hebt :D
wanneer zullen we en bordspellen en rpg-avond organiseren?
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Nou, voor Civilization heb je wel een dag in 't weekend nodig....
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
DrCaligari
Supreme Grandmaster
Berichten: 1512
Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11

Bericht door DrCaligari »

abalome word op een bord gespeeld waar die ballen in stil kunnen leggen.
Je kan rijen van vallen vooruitschuiven. Dat je dat nog nooit gespeeld heb joh. Moet ik maar eens uit de kast pakken als je langskomt.

misschien wel eens leuk een beschavingsdag. *civilazation*

iedereen verkleed als zijn favo wereld leider. (dibs on alexander, collin farrel style)
I have seen things you people wouldn't believe, I've seen bots on fire of the edge of the interwebs...
Maartje
Edelman
Berichten: 74
Lid geworden op: maandag 23 januari 2006, 23:21

Bericht door Maartje »

Ik speel Abalone, maar alleen bij het vriendje thuis (die heeft het nl. liggen). Ik ben geen goede schaker, Abalone gaat me iets beter af. Maar volgens mij ben ik gewoon slecht in bordspelletjes en ik kan niet goed tegen mijn verlies :lol:

Een van mijn favoriete kaartspellen is Fluxx.
Als je bent wat je eet, laat mijn groenten dan maar zitten.
Murdoc
Koning
Berichten: 352
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 23:29

Bericht door Murdoc »

Munchkin is ook cool! *puts on the spiked codpiece*
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Maartje schreef:Maar volgens mij ben ik gewoon slecht in bordspelletjes en ik kan niet goed tegen mijn verlies :lol:
Hmm... dat beloofd wat voor vrijdag! :D Wat is Fluxx?
Munchkin is ook best grappig. Voor een avondje..
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
DrCaligari
Supreme Grandmaster
Berichten: 1512
Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11

Bericht door DrCaligari »

Minos was wel leuk, moeten we nog een keer doen. Ondanks dat het lang & moeilijk is.

http://www.spelmagazijn.nl/nl/spelmag/fluxx.html

klinkt wel als een interessant spel.
I have seen things you people wouldn't believe, I've seen bots on fire of the edge of the interwebs...
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

Wijlen Fandath Ryne schreef:Nou, voor Civilization heb je wel een dag in 't weekend nodig....
Van het weekend bij mijn broer weer eens een potje van dat goede oude civilization gedaan. 3 uur s'nachts klaar, echt een verslavend spel, want je kan gewoon niet ophouden: "nog een rondje?" oke nog 1 dan (3 kwartier later) , "oke laatste rondje dan he!?"... enz

Andere leuke (en minder lange) spellen vind ik: elfenland, kolonisten en cartagena.
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

ehh, nee mijn broer wel, mag het wel van hem lenen eventueel, maar het is leuker met meer dus.. wie weet wil Fandath en weet ik veel wie ook wel.

Het is wel het oude spel, met fiche's. Er is ook een nieuwere versie maar ik geloof dat dat meer met miniaturen is en waarschijnlijk wat meer om vechten draait.
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Ja hoor, Civilization, altijd goed! Al een tijd niet gespeeld trouwens. En ik ken nog wel een of twee liefhebbers.

Ik heb de Avalon Hill-versie, met als uitbreiding Advanced Civilization en ook nog de Western Expansion Set (of zoiets) - Iberia en zo.

Trouwens, "rondje"? Doorgaan tot het einde natuurlijk!
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

oh kijk een veteraan. Ik ken alleen het oude spel, dat zich rond het middelandszeegebied afspeeld, dus des te leuker om die andere versies ook te spelen! Its a deal!
Nu nog een dag en een plaats, mijn woning in Rotterdam Lombardijen is beschikbaar.
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Lombardijen is prima wat mij betreft. Verder is een zaterdag het beste denk ik, kunnen we tijdig beginnen en toch lang doorgaan.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Het lijkt me ook wel leuk om te doen, maar ik zit te krap in m'n tijd nu. Hopelijk ergens in april ofzo?


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

het weekend van 22 april kan ik niet voor de rest, is er nog wel wat ruimte geloof ik.
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

Nou hoe laat zullen we dan beginnen, om een uur of tien s'ochtends?
Lijkt me redelijk als we een spelletje willen uitspelen.
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Ik werk jammer genoeg de meeste zaterdagen. Misschien tweede paasdag ofzo?


Dulce et decorum est pro alea mori.
Plaats reactie