Delft Delvers
Geplaatst: woensdag 9 maart 2011, 1:42
Naam spelgroep: Delft Delvers.
GM: Ionanthe.
Leden: Arumin, Danny, Lairnaedon, SpoOoOon en Vincere.
Speelfrequentie: Ongeveer eens in de twee weken.
Speeldag: Varieert i.v.m. onregelmatige roosters. Streven is altijd om zoveel mogelijk van de spelers bij elkaar te hebben.
Speeltijden: Van 19.00 tot 23.30 (of 02.30 tot 06.30 als je in Australië werkt).
Systeem: Dungeons & Dragons 4th Edition.
Speellocatie: Den Haag Laakkwartier.
Speelt sinds: Juni 2010.
Omschrijving speelgroep/speelstijl/overig:
De Delft Delvers is ontstaan als testgroep voor het D&D 4E systeem, waarbij een serie van losse combat encounters of dungeon-kamers aan elkaar werd gekoppeld om het nieuwe spelsysteem onder de knie te krijgen. Dat beviel goed, dus inmiddels is de groep uitgebreid tot vijf spelers en wordt er een overkoepelend verhaal gevolgd dat de encounters aan elkaar koppelt.
De DM beschikt over een ruim assortiment dungeon tiles en miniatures om het D&D 4E systeem tot recht te laten komen. Spannende combat encounters worden afgewisseld met skill challenges en puzzels. Het is niet langer lukraak ergens op inhakken; positionering, elkaar steunen en de krachten van je teamgenoten kennen is erg belangrijk. Samenwerking is dan ook van groot belang, waarbij elke speler een eigen rol toebedeeld is. De DM is erg creatief in het ontwerpen van de kamers, met natuurlijke obstakels, verborgen vallen en onverwachte momenten. Memorabel is bijvoorbeeld de sessie waarbij een kamer skeletten had die tot leven kwamen. Na hen verslagen te hebben bleek een volgende kamer ook skeletten te hebben, waarop de helden naar binnen sprintten om hun hoofden eraf te schoppen. De skeletten bleken echter een val: zij waren niet geanimeerd, maar de dodelijke crossbow turrets die uit het plafond zakten wel… Door goed samenspel een encounter van de gemene DM weten te overwinnen geeft dan ook veel voldoening!
Van tijd tot tijd wordt er ook een ‘nightmare mode’ sessie gespeeld. De avonturiers krijgen zware tegenstand, met moeilijkere vijanden en vallen, maar voor grotere beloningen – ‘high risk, high reward’. Teamwork is hier nog veel belangrijker, en het komt regelmatig voor dat de helden na het eerste gevecht al halfdood en uitgeput op de grond liggen. Op dit moment heeft combat echter een stap terug genomen voor het betere puzzelwerk. Onze immers kwaadaardige DM heeft de avonturiers de Tomb of Horrors in weten te lokken… Hier komt de echte Gygax-DM tevoorschijn (hij speelt dan ook al sinds First Edition) en inmiddels zijn er al twee doden gevallen.
Bij de start van de groep bevond Fedor zich in Mongolië en speelde hij via Skype mee. Dit bleek goed te werken. Inmiddels is hij weer terug, maar woont Vincere regelmatig in Australië en verhuist Danny daar binnenkort ook heen. De webcam is dus weer boven water gehaald en in het holst van de nacht rollen de dobbelsteentjes down under (gek genoeg rollen dobbelstenen veel vaker 20 op het zuidelijk halfrond!). Het feit dat de spelers hiertoe bereid zijn, zegt genoeg over de vaardigheden van de DM en het plezier dat de spelers uit deze sessies weten te halen!
Door de relatief losse encounter structuur van de sessies, zijn er altijd mogelijkheden voor nieuwe spelers om kennis komen te maken met de Delft Delvers of D&D 4E. Neem contact op met DM Ionanthe, of vraag om een introductie bij een van de andere spelers. De uitstekende versgemalen koffie staat klaar!
Update juni 2012: Inmiddels speelt de groep in Den Haag, en mogelijk in de toekomst ook in Rotterdam. De bezetting is ietwat gewisseld, de groep heeft inmiddels Epic tier bereikt, en er zijn wat minder encounters en wat meer verhaallijn, maar nog steeds spelen we met veel plezier.
GM: Ionanthe.
Leden: Arumin, Danny, Lairnaedon, SpoOoOon en Vincere.
Speelfrequentie: Ongeveer eens in de twee weken.
Speeldag: Varieert i.v.m. onregelmatige roosters. Streven is altijd om zoveel mogelijk van de spelers bij elkaar te hebben.
Speeltijden: Van 19.00 tot 23.30 (of 02.30 tot 06.30 als je in Australië werkt).
Systeem: Dungeons & Dragons 4th Edition.
Speellocatie: Den Haag Laakkwartier.
Speelt sinds: Juni 2010.
Omschrijving speelgroep/speelstijl/overig:
De Delft Delvers is ontstaan als testgroep voor het D&D 4E systeem, waarbij een serie van losse combat encounters of dungeon-kamers aan elkaar werd gekoppeld om het nieuwe spelsysteem onder de knie te krijgen. Dat beviel goed, dus inmiddels is de groep uitgebreid tot vijf spelers en wordt er een overkoepelend verhaal gevolgd dat de encounters aan elkaar koppelt.
De DM beschikt over een ruim assortiment dungeon tiles en miniatures om het D&D 4E systeem tot recht te laten komen. Spannende combat encounters worden afgewisseld met skill challenges en puzzels. Het is niet langer lukraak ergens op inhakken; positionering, elkaar steunen en de krachten van je teamgenoten kennen is erg belangrijk. Samenwerking is dan ook van groot belang, waarbij elke speler een eigen rol toebedeeld is. De DM is erg creatief in het ontwerpen van de kamers, met natuurlijke obstakels, verborgen vallen en onverwachte momenten. Memorabel is bijvoorbeeld de sessie waarbij een kamer skeletten had die tot leven kwamen. Na hen verslagen te hebben bleek een volgende kamer ook skeletten te hebben, waarop de helden naar binnen sprintten om hun hoofden eraf te schoppen. De skeletten bleken echter een val: zij waren niet geanimeerd, maar de dodelijke crossbow turrets die uit het plafond zakten wel… Door goed samenspel een encounter van de gemene DM weten te overwinnen geeft dan ook veel voldoening!
Van tijd tot tijd wordt er ook een ‘nightmare mode’ sessie gespeeld. De avonturiers krijgen zware tegenstand, met moeilijkere vijanden en vallen, maar voor grotere beloningen – ‘high risk, high reward’. Teamwork is hier nog veel belangrijker, en het komt regelmatig voor dat de helden na het eerste gevecht al halfdood en uitgeput op de grond liggen. Op dit moment heeft combat echter een stap terug genomen voor het betere puzzelwerk. Onze immers kwaadaardige DM heeft de avonturiers de Tomb of Horrors in weten te lokken… Hier komt de echte Gygax-DM tevoorschijn (hij speelt dan ook al sinds First Edition) en inmiddels zijn er al twee doden gevallen.
Bij de start van de groep bevond Fedor zich in Mongolië en speelde hij via Skype mee. Dit bleek goed te werken. Inmiddels is hij weer terug, maar woont Vincere regelmatig in Australië en verhuist Danny daar binnenkort ook heen. De webcam is dus weer boven water gehaald en in het holst van de nacht rollen de dobbelsteentjes down under (gek genoeg rollen dobbelstenen veel vaker 20 op het zuidelijk halfrond!). Het feit dat de spelers hiertoe bereid zijn, zegt genoeg over de vaardigheden van de DM en het plezier dat de spelers uit deze sessies weten te halen!
Door de relatief losse encounter structuur van de sessies, zijn er altijd mogelijkheden voor nieuwe spelers om kennis komen te maken met de Delft Delvers of D&D 4E. Neem contact op met DM Ionanthe, of vraag om een introductie bij een van de andere spelers. De uitstekende versgemalen koffie staat klaar!
Update juni 2012: Inmiddels speelt de groep in Den Haag, en mogelijk in de toekomst ook in Rotterdam. De bezetting is ietwat gewisseld, de groep heeft inmiddels Epic tier bereikt, en er zijn wat minder encounters en wat meer verhaallijn, maar nog steeds spelen we met veel plezier.