verhalen vertellen

Als je op zoek bent naar een groep, spelers of een GM in de omgeving van Rotterdam.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

verhalen vertellen

Bericht door Karma »

Een spannend verhaal vertellen? Boeiende beschrijvingen, spanning, verhalen levend maken. Roleplay heeft dat in zich. Je beleeft immers het verhaal zelf. Hoe zit dat met een verhaal alleen vertellen?

Binnenkort wil ik een vertelgroep beginnen. N.a.v. een cursus van Miriam Mare, zal ik wat oefeningen en theorie willen delen en dan in praktijk brengen.

Wat voor verhalen? Ik neem wat sprookjes, mythes en korte verhalen mee. Je kunt ook zelf mooie verhalen meenemen, wat jij wilt.
Voor wie? Voor jezelf.
Waar? Dordrecht (of Rotterdam.)

Wat voor cursus?
Stukje stemgebruik, lichaamshouding, aangeven in hoofdstukjes, vertel perspectieven, een verhaal kiezen en vertellen in je eigen stijl.

Dus:
Een vertelgroep dus, waar verhalen aan elkaar verteld worden.

Reageer snel, PM mij of reageer hieronder, want mooi vertellen is altijd handig.
Laatst gewijzigd door Karma op zondag 6 februari 2011, 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

leuk idee zeg! ;)

We kunnen beginnen met korte verhalen... max een kwartier. een kort verhaal zelf voorbereiden, beurtelings voordragen en vervolgens (positief) commentaar leveren op elkaars vertelkunst.

natuurlijk niet met het blaadje erbij, verhalen moeten leven!

Er is trouwens in rotterdam ook een verhalenvertelcentrum waar ze cursussen organiseren. http://www.hansvanwoerkom.nl/verhalenfontein
Nog nooit iets van gezien, maar lijkt me wel interessant.
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

tof!
Moeten we dan maar volgende week afspreken.
Leuk dat daaf ook mee wil doen. Hebben we net genoeg.

Opnemen lijkt me trouwens ook nog wel een goed idee.
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Eerste datum voor de verhalenclub (moeten maar snel een betere naam verzinne ;)) staat vast: 12 november in Dordrecht vanaf de middag.
We zijn nu met z'n drieeen.

Zijn er nog andere liefhebbers?
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Rogier
Supreme Grandmaster
Berichten: 2452
Lid geworden op: vrijdag 23 februari 2007, 19:06

Bericht door Rogier »

ha Karma, lijkt me interessant maar ik heb deze maand al wat prioriteiten. Verder is het wel weer even verderop.
Nou ben ik vrij makkelijk met reizen maar als ik me meerdere malen per week op het traject, Eindhoven, Dordrecht, Rotterdam, Den Haag begeef, wordt het toch wel prijzig. Dan kan ik maar beter weer in Rotterdam gaan wonen. :wink:
blueznl
Schandknaap
Berichten: 13
Lid geworden op: zondag 13 juni 2010, 23:10

Bericht door blueznl »

En, hoe is dit gegaan?
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Was echt een toffe middag! Na een warming up door Karma (stemoefeningen, loskomen, positie bepalen van spreken) hebben we een voor een een verhaal ten gehore gebracht. Karma een verhaal over een chinese klok, Daaf een verhaal over 'waarom de zee zout is', Nehalennia een verhaal over Geredwyn en Merlin en ikzelf een verhaal 'hoe de olifant aan zijn sluf komt'.

We hebben besloten dit zeker vaker te gaan doen, moeten nog een nieuwe datum prikken.
Heb je interesse om mee te doen Blueznl?
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

ja was een leuke middag inderdaad. Mooie verhalen gehoord. Net zo leuk om te vertellen als te luisteren.

Hier overigens nog een hoop verhalen en sagen: http://www.beleven.org/
blueznl
Schandknaap
Berichten: 13
Lid geworden op: zondag 13 juni 2010, 23:10

Bericht door blueznl »

Misschien een keertje, waarom niet. Als mijn gehoorapparaatje en mijn rollator het weer doen... :-)

Geintje, ben wel geinteresseerd (en ook een oude lul maar nog niet op de rollater gerechtigde leeftijd :-)) maar eventjes verschrikkelijk druk met m'n werk. Vond het wel een leuk idee.
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Ikzelf 25+
Nehalennia 30-
Karma 30+
Daaf 40+...

Zo jong zijn we dus niet! :D je bent natuurlijk welkom, wanneer zullen we weer spelen karma?
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Na weer een geslaagde vertelronde op 16 december:
eerstvolgende keer: 21 januari om 19u bij mij thuis.

Verhalen vertellen is super leerzaam voor je verteltechniek!
niet alleen moet je je verhaal consistent vertellen: intonatie, publieksbetrekking en ovetuiging zijn erg belangrijk. je staat alleen voor de groep en moet jezelf durven over te geven om een mooi verhaal neer te zetten. Overigens is de sfeer tot nu toe erg ontspannen en vertrouwd, iets wat zeker prettig is als je voor het eerst een verhaal wil vertellen!

wat we tot nu toe hebben gedaan is: ieder vertelt een verhaal. kan een sprookje, een mythe een zelfverzonnen verhaal of wat voor verhaal dan ook zijn. de verhalen hoeven niet lang te duren, maar het is wel de bedoeling het uit je hoofd te doen. daarbij maken we gebruik van bekende verhalenvertel methoden. Karma doet meestal vooraf een toffe warming up.


Verhalen die tot nu toe zijn langsgekomen:
ceredwyn en haar ketel (iers sprookje)
de chinese klok (chinese sage)
waarom olifanten een slurf hebben (afrikaanse fabel)
de krab en de kraanvogel (aziatische fabel)
een kerstverhaal over saint Nicholas (amerikaans sprookje)
waarom de zee zout is (europees sage)
waarom roodborstjes een rode borst hebben (bijbelse legende)
de Tondeldoos van hans christiaan andersen (europees sprookje)
de mythe van de minotaurus, Theseus en Ariadne (Griekse mythe)

hoe meer verhalen hoe meer vreugd dus schroom niet een keer te komen kijken!

Overigens boeiend in dit onderwerp:
Het verschil tussen mythen, sagen, legenden, sprookjes en fabels.
Het is behalve een verschil in onderwerp ook een verschil in vertelling. De categorie van een verhaal bepalen helpt je in het bepalen van de manier waarop je een verhaal gaat brengen. Een fabel bijvoorbeeld heeft een duidelijke moraal. komt die moraal in je vertelling niet goed naar voren dan is hij dus minder geslaagd! Overigens is de scheidslijn niet altijd even duidelijk...

van Wikipedia:

SPROOKJE
Een sprookje is een meestal tamelijk kort en over het algemeen episch verteld volksverhaal. Daarnaast is het veelal voorzien van een literair motief. In een of andere vorm komen ze bij vele volkeren, verspreid over de hele wereld, voor. Vaak hebben sprookjes uit verschillende werelddelen vergelijkbare elementen. Het woord sprookje is afgeleid van het middeleeuwse woord 'sproke' dat verhaal of vertelling betekent.
Sprookjes behoren tot een zeer oud literair genre. Hoewel ze oorspronkelijk bedoeld waren als vertellingen voor volwassenen, die op deze manier via de orale traditie verhalen die meestal niet werden opgeschreven meekregen (het grootste deel van de bevolking leerde niet lezen of schrijven), zijn het tegenwoordig vooral verhalen voor kinderen waarin hen spelenderwijs iets over het leven bij wordt gebracht, en met een zekere moraal.
Als genre op zich is het sprookje het nauwst verwant aan de fabel. In iets mindere mate is het ook verwant aan de mythe, de sage en de legende.
Sprookjes bevatten vaak elementen van magie en toverkunsten.

FABEL
Een fabel, in het Grieks ainos (prijzenswaardig exempel), in het Latijn fabula (afgeleid van fari = spreken; vergelijk mythe, sage en sprookje) is een korte, verzonnen vertelling die een zedenles aanschouwelijk voorstelt.
Er bestaan verschillende subgenres, maar het bekendste is het dierdicht, waarin menselijke eigenschappen naar dieren getransponeerd worden, en waarin dieren (soms ook planten of dingen) als handelende en sprekende personen optreden. Het gaat dan meestal om één menselijke eigenschap, waardoor het typische flat characters betreft. Daarnaast bestaan er ook etiologische fabels, die de oorzaak (Grieks αἰτία) of achtergrond geven over een bepaald fenomeen. Ook zijn er fabels die een sterk anekdotisch karakter bezitten.
De zedenles of moraal kan zich bevinden aan het begin van het verhaal, en dan spreekt men van een promythion, maar hij kan evengoed door één van de verhaalfiguren worden uitgesproken, of, als epimythion, door de vertelfiguur aan het het einde worden toegevoegd. In dit laatste geval wordt de clou dus niet direct prijsgegeven. Het corpus van het verhaal bestaat uit de actio (actie), reactio (reactie) en de eventus (resultaat).

LEGENDE
Een legende (afgeleid van het Latijn legenda, een gerundivum met de betekenis wat gelezen moet worden) is oorspronkelijk een alternatieve levensbeschrijving van een heilige met toegevoegde fictieve elementen, waarin aan de betreffende persoon allerlei wonderen toegedicht worden (een hagiografie kan ook een louter biografische beschrijving van een heiligenleven zijn). In de kloosters werd bij de Metten en bij de maaltijden voorgelezen uit boeken met levensbeschrijvingen van heiligen. Die teksten werden in het middeleeuwse Latijn aangeduid met legenda. Van het woord legere is via lectus (gelezen) en lectio (lezing) het Nederlandse woord les afgeleid.

SAGE
Een sage (van het Duits was gesagt wird) is een volksverhaal waarin zaken als geografische bijzonderheden (in het bijzonder opvallende plaats- en streeknamen), typische weersverschijnselen of ogenschijnlijk bovennatuurlijke dingen worden verklaard. Een sage is dus weliswaar in wezen verzonnen, maar bevat doorgaans toch een kern van waarheid doordat de verhaallijn is gebaseerd op iets dat daadwerkelijk is waargenomen. Door middel van de sage wordt getracht het verschijnsel op alternatieve wijze te verklaren.
Er bestaan zeer veel sagen met een grote verscheidenheid aan onderwerpen. Als literair genre is de sage het nauwst verwant aan de mythe.

MYTHE
Mythe is in de oorspronkelijke, historisch-godsdienstige zin een verhaal over daden van goden, halfgoden of goddelijke voorouders, in de ‘mythische’ oertijd verricht en voor er geschreven taal bestond, waardoor de wereld geschapen en/of geordend werd en de cultuur ontstond. De mythe geeft zin aan de cultuur en bindt als gemeenschappelijke geloofsbelijdenis.
Men onderscheidt de volgende soorten mythen:
De kosmogonische mythe: over de schepping van de wereld en van de mens over het ontstaan van de goden
De etiologische mythe: over het ontstaan van de cultuur (bijv. de cultus of de sociale gebruiken), over het heil van de mens en over de toekomst van de kosmos en van de enkeling.
De theologische mythe: in zo'n mythe spelen de goden een grote rol, en wordt verklaard hoe de wereld in elkaar zit.
De eschatologische mythe: over de ondergang van de wereld.
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Helaas ging de show niet door vanwege ziekte van Daaf en Lairnaedon.

18 19 en 20 februari 2011 verhalenvertelfestival!

http://www.verhalenfontein.com/vertelfe ... -2011.html

Iemand interesse om daar naar toe te gaan?
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

klinkt tof! :)
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

morgen verhalen avond in Rotterdam
20:00 http://www.galeriekralingen.nl/theater/index.php

vlakbij Gerdesiaweg.
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

was tof!
Leuke, spannende, romantische en leerzame verhalen gehoord. Mooie muziek erbij.
En zelf een verhaal verteld.

Erg leuk avondje.
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

En het is iedere maand, eerste maandag van de maand in galerie kralingen.
Karma heeft er gelijk een (tof!) verhaal tegenaangeknalt van een indiaas jongetje (nee, meisje! :twisted:) dat opgegeten dreigde te worden door een demoon. We waren overigens wel bijna (op een meisje na) de jongsten :)
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Plaats reactie