Serieuze! Rolespelers gezocht!
Dag heren! Het lijkt me typisch een groep waarin ik me wel zou thuisvoelen, maar voorlopig heb ik genoeg aan één sessie in de week GM-en.
Jullie stellen wel hoge eisen aan jullie spelers trouwens! Het moeten echt 'gevorderde roleplayers zijn'...
En van 07:15 tot 11:15, dat is wel erg vroeg
Jullie stellen wel hoge eisen aan jullie spelers trouwens! Het moeten echt 'gevorderde roleplayers zijn'...
En van 07:15 tot 11:15, dat is wel erg vroeg
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
-
- Supreme Grandmaster
- Berichten: 1512
- Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11
-
- Supreme Grandmaster
- Berichten: 1512
- Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11
Hey Thekkur,
Ook ik vind het erg jammer dat je niet mee kan spelen! Jij had toch een keer met ons meegespeelt...? Dat was mij toen zeer bevallen. Wellicht zie je in de toekomst een kans als je het minder druk hebt.
MVG,
V.
PS Tim: misschien wel handig om oorspronkelijke berichttje te editen (tijd) ha ha.
Ook ik vind het erg jammer dat je niet mee kan spelen! Jij had toch een keer met ons meegespeelt...? Dat was mij toen zeer bevallen. Wellicht zie je in de toekomst een kans als je het minder druk hebt.
MVG,
V.
PS Tim: misschien wel handig om oorspronkelijke berichttje te editen (tijd) ha ha.
-
- Supreme Grandmaster
- Berichten: 1512
- Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11
we willen zo snel mogelijk beginnen. Waarschijnlijk ethannion, hangt een beetje van jullie voorkeuren af. Ik wou de eerste sessie wijdden aan het bepalen van de groep en de personages, en de samenhang hiervan en het soort spel dat er bij past.
Voor zover ik je ken denk ik dat je voor mijn zin iets te veel een ruleplayer ben. (iets wat in mijn vorige groep tot de nodige frictie leidde)
En je moet nog bepalen of je 2.0 wil spelen. De definietieve beslissing licht ook bij v1nce. Maar aangezien we ons het recht willen voorbehouden je er zomaar uit te gooien kunnen we het altijd proberen.
Als laatste commentaar wil ik nog even toe voegen dat bij mijn doelen ook nog ligt het uitbannen van out of charcter gesprekken en taktiek bepaling.
Voor zover ik je ken denk ik dat je voor mijn zin iets te veel een ruleplayer ben. (iets wat in mijn vorige groep tot de nodige frictie leidde)
En je moet nog bepalen of je 2.0 wil spelen. De definietieve beslissing licht ook bij v1nce. Maar aangezien we ons het recht willen voorbehouden je er zomaar uit te gooien kunnen we het altijd proberen.
Als laatste commentaar wil ik nog even toe voegen dat bij mijn doelen ook nog ligt het uitbannen van out of charcter gesprekken en taktiek bepaling.
I have seen things you people wouldn't believe, I've seen bots on fire of the edge of the interwebs...
-
- Supreme Grandmaster
- Berichten: 1512
- Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11
helaas.
ik wil zo snel mogelijk beginnen, dus mischien kunnen v1nce, Laerneodon en ik met zijn drieen beginnen (tenzij jullie dat echt te weing vinden) en dan zien hoe het gaat.
Zaterdag of Zondag een afspraak maken?
ik wil zo snel mogelijk beginnen, dus mischien kunnen v1nce, Laerneodon en ik met zijn drieen beginnen (tenzij jullie dat echt te weing vinden) en dan zien hoe het gaat.
Zaterdag of Zondag een afspraak maken?
I have seen things you people wouldn't believe, I've seen bots on fire of the edge of the interwebs...
-
- Supreme Grandmaster
- Berichten: 1512
- Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11
hm ja we beginnen om 19;15.
dus van kwart over zeven tot kwart over elf. In de avond zouden jullie dit weekeinde willen kijken of jullie meekunnen doen. Vincent (vincere) Als je nog wil wil ik het wel met je proberen. Als je het voor 4 uur spelen wel de moeite waard vind.
dus van kwart over zeven tot kwart over elf. In de avond zouden jullie dit weekeinde willen kijken of jullie meekunnen doen. Vincent (vincere) Als je nog wil wil ik het wel met je proberen. Als je het voor 4 uur spelen wel de moeite waard vind.
I have seen things you people wouldn't believe, I've seen bots on fire of the edge of the interwebs...
zoals het er nu naar uitziet is het een soort kopie van mijn huidige rpg groep samenstelling, zonder patrick en daniel en mij v1nce, je mag ook wel een keer bij ons mee komen doen hoor ^_^ (a.s. maandag zijn patrick en daniel er niet, dus zou je makkelijk mee kunnen doen.)
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
- Lairnaedon
- Evil Overlord
- Berichten: 983
- Lid geworden op: dinsdag 28 september 2004, 0:34
Ik ben zeker geinteresseerd om mee te doen, dat had ik bij voorbaat al gezegd laatst in de "Blijf-Fijn". Maar ik ben pas weer vrij voor dit geroleplay met het nieuwe seizoen, dus reken op korte termijn dan niet op mij.
Laatst gewijzigd door Lairnaedon op vrijdag 22 juli 2005, 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Een goede post, hoewel ik merk dat er wel iets van frustratie doorschemerd... Begrijpelijk dat je soms inzit over hoe anderen zich gedragen, en het is ook goed om te proberen ze wakker te schudden, maar uiteindelijk kun je mensen niet veranderen. Je kan de bezoekers van het forum niet dwingen om bijvoorbeeld actief deel te nemen aan een online rpg-sessie, net als dat het onmogelijk is ze tot een andere speelstijl te forceren.
Ik wil absoluut zo snel mogelijk weer spelen, en dan het liefst ook nog eens in een game waar ik m'n ei kwijt kan. Er zijn alleen wat zaken die ik nog op een rijtje moet hebben voor dat ik daar toe in staat ben
Ik wil absoluut zo snel mogelijk weer spelen, en dan het liefst ook nog eens in een game waar ik m'n ei kwijt kan. Er zijn alleen wat zaken die ik nog op een rijtje moet hebben voor dat ik daar toe in staat ben
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Overigens maakt het ook niet uit als mensen een tijd lang niet op het forum komen. Het is niet de bedoeling dat het een spam forum wordt, en het is bewezen dat als je minder dan 100 actieve gebruikers heb (wij hebben er zelfs geen honderd inactief) er nooit een heel actief forum ontstaat. Maw; het is nog een wonder dat er zoveel gepost wordt hier Het is voornamelijk bedoeld om spelers met elkaar in contact te brengen, en dat werkt toch aardig. Ik kreeg vandaag een mail van mandragon (een belgische rpg-site) die graag samen willen werken. Daar ga ik eens even naar kijken
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
- Wijlen Fandath Ryne
- Supreme Grandmaster
- Berichten: 3081
- Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23
Waarschuwing: lang antwoord!
Als ik het kort-door-de-bocht samenvat ben je op zoek naar kwaliteit, en ook nog naar een constant hoog niveau van rollenspel. Ik ben bang dat dat een moeilijke zoektocht wordt (zoals je al ervaren hebt). Ik doe al een eeuwigheid aan rollenspel en heb veel verschillende spelers en ook heel wat DM's ("meesters" in ODM/DSA-termen) meegemaakt - onze groep is in de loop der jaren sterk van samenstelling gewisseld. Een paar observaties:
1. We hebben fenomenale avonden gehad, en avonden die totaal waardeloos waren. Met dezelfde spelers, meester en scenario. Ook wordt op sommige avonden aanzienlijk meer OOC ongein getrapt dan op andere. Soms is het gewoon een ramp, anders gaat het prima. Kwestie van volhouden en de goede momenten in ere houden. Bedenk: over de hoogtepunten heb je het jaren later nog. De dieptepunten ben je de volgende dag vergeten.
2. De DM is meer bepalend voor het succes dan de spelers. Een goeie DM met een aansprekend scenario inspireert de spelers, ook als ze tamelijk "blanco" binnenkomen. Omgekeerd haken zelfs gemotiveerde spelers af als de DM er niks van kan.
3. Sommige spelers zijn systematisch niet in staat zich in hun character te verplaatsen. Natuurlijk zijn we allemaal mensen die in 2005 in Rotterdam met dobbelstenen en papier en chips om de tafel zitten, en per definitie oneindig ver verwijderd van een elf in een mystieke fantasy-wereld. Maar ikzelf en verschillende anderen in onze groep ervaren het als bijzonder storend als een speler b.v. gebruik maakt van informatie die zijn character/spelfiguur op dat moment niet kan hebben. Toch blijft dat gebeuren, in het bijzonder als de speler veronderstelt dat zijn character daar binnenkort/vroeg of laat wel achter komt.
4. Er is een spanningsveld tussen "scenariospelers" en "rollenspelers". De scenariospeler legt de nadruk op het in groepsverband oplossen van het probleem waar het scenario blijkbaar over gaat - op samenwerking waarbij ieder zijn/haar vaardigheden zo goed mogelijk inzet voor het algemeen belang. De rollenspeler wil daar wel in meegaan, maar als er iets gebeurt dat vanuit het oogpunt van zijn rol bezien belangrijker is, is er een flinke kans dat dat prioriteit krijgt. Ze komen ook met een ander idee naar de avond toe: de een wil de evil overlord verslaan, de ander wil een avondje de dwerg uithangen. En beiden vinden ze eigenlijk dat de ander het "verkeerd" doet ("Jij verpest het scenario!" "Wat jij daar doet slaat nergens op voor een ridder!"). Een van de uitdagingen voor de meester is, om die invalshoeken te verenigen.
5. Qua persoonlijkheid zijn sommige spelers meer "aanwezig" dan andere. Er bestaat een zeker gevaar dat prominente aanwezigheid verward wordt met goed rollenspel. Bij een inventarisatie van wat iemand eigenlijk doet blijkt het dan vaak toch anders te liggen.
6. Om allerlei redenen die niks met de avond zelf te maken hebben zijn de spelers zelf ook een variabele factor. Ze hebben er zin in of juist niet, hebben wat anders aan hun hoofd, zijn moe, komen te laat, enzovoorts. Als ik alleen al naar m'n eigen spel kijk weet ik dat ik de ene avond totaal anders bezig kan zijn dan de andere. Hetzelfde geldt over langere perioden: vooral beginnende spelers hebben vaak wat tijd nodig om er in te komen en kunnen soms een hoger niveau bereiken dan je eerst dacht.
Toch heb ik zelf ook wel m'n ideeën over wie ik in het algemeen als "goede" en als "minder goede" spelers zie. Maar dat zijn gemiddelden - en als je probeert de verschillen concreet aan te wijzen, is dat vaak nog lang niet zo eenvoudig. Hoe weet ik dat? Omdat ik het geprobeerd heb.
Als ik zelf aan het "meesteren" ben, probeer ik namelijk "avontuurpunten" ("XP" in D&D-terminologie) per speler uit te delen op basis van acties, bijdrage aan het scenario en kwaliteit van het rollenspel. Daar heb ik een bepaald systeem voor ontwikkeld, gebaseerd op enkele vuistregels. Het blijft voor een deel natuurlijk arbitrair, maar werkt vrij aardig. Als ik dan naar de scores per avond kijk, blijkt duidelijk dat de variatie van een speler tussen verschillende avonden groter is dan de variatie tussen de verschillende spelers onderling over het hele scenario. Ook blijkt dat sommige "goede" spelers systematisch meer scoren dan "minder goede" spelers, maar de verschillen zijn minder groot dan je op basis van de algemene indruk van de mensen zou verwachten. Allemaal subjectief van mijn kant natuurlijk, maar het geeft wel een aardig beeld.
Samenvattend: ik wens je succes. Maar ik zou toch op iets minder dan "het beste van het beste" mikken. Probeer wat mensen te vinden met wie het aardig rollenspelen is, geniet van de goede momenten en vergeet de slechte. Anders kun je lang zoeken vrees ik.
Als ik het kort-door-de-bocht samenvat ben je op zoek naar kwaliteit, en ook nog naar een constant hoog niveau van rollenspel. Ik ben bang dat dat een moeilijke zoektocht wordt (zoals je al ervaren hebt). Ik doe al een eeuwigheid aan rollenspel en heb veel verschillende spelers en ook heel wat DM's ("meesters" in ODM/DSA-termen) meegemaakt - onze groep is in de loop der jaren sterk van samenstelling gewisseld. Een paar observaties:
1. We hebben fenomenale avonden gehad, en avonden die totaal waardeloos waren. Met dezelfde spelers, meester en scenario. Ook wordt op sommige avonden aanzienlijk meer OOC ongein getrapt dan op andere. Soms is het gewoon een ramp, anders gaat het prima. Kwestie van volhouden en de goede momenten in ere houden. Bedenk: over de hoogtepunten heb je het jaren later nog. De dieptepunten ben je de volgende dag vergeten.
2. De DM is meer bepalend voor het succes dan de spelers. Een goeie DM met een aansprekend scenario inspireert de spelers, ook als ze tamelijk "blanco" binnenkomen. Omgekeerd haken zelfs gemotiveerde spelers af als de DM er niks van kan.
3. Sommige spelers zijn systematisch niet in staat zich in hun character te verplaatsen. Natuurlijk zijn we allemaal mensen die in 2005 in Rotterdam met dobbelstenen en papier en chips om de tafel zitten, en per definitie oneindig ver verwijderd van een elf in een mystieke fantasy-wereld. Maar ikzelf en verschillende anderen in onze groep ervaren het als bijzonder storend als een speler b.v. gebruik maakt van informatie die zijn character/spelfiguur op dat moment niet kan hebben. Toch blijft dat gebeuren, in het bijzonder als de speler veronderstelt dat zijn character daar binnenkort/vroeg of laat wel achter komt.
4. Er is een spanningsveld tussen "scenariospelers" en "rollenspelers". De scenariospeler legt de nadruk op het in groepsverband oplossen van het probleem waar het scenario blijkbaar over gaat - op samenwerking waarbij ieder zijn/haar vaardigheden zo goed mogelijk inzet voor het algemeen belang. De rollenspeler wil daar wel in meegaan, maar als er iets gebeurt dat vanuit het oogpunt van zijn rol bezien belangrijker is, is er een flinke kans dat dat prioriteit krijgt. Ze komen ook met een ander idee naar de avond toe: de een wil de evil overlord verslaan, de ander wil een avondje de dwerg uithangen. En beiden vinden ze eigenlijk dat de ander het "verkeerd" doet ("Jij verpest het scenario!" "Wat jij daar doet slaat nergens op voor een ridder!"). Een van de uitdagingen voor de meester is, om die invalshoeken te verenigen.
5. Qua persoonlijkheid zijn sommige spelers meer "aanwezig" dan andere. Er bestaat een zeker gevaar dat prominente aanwezigheid verward wordt met goed rollenspel. Bij een inventarisatie van wat iemand eigenlijk doet blijkt het dan vaak toch anders te liggen.
6. Om allerlei redenen die niks met de avond zelf te maken hebben zijn de spelers zelf ook een variabele factor. Ze hebben er zin in of juist niet, hebben wat anders aan hun hoofd, zijn moe, komen te laat, enzovoorts. Als ik alleen al naar m'n eigen spel kijk weet ik dat ik de ene avond totaal anders bezig kan zijn dan de andere. Hetzelfde geldt over langere perioden: vooral beginnende spelers hebben vaak wat tijd nodig om er in te komen en kunnen soms een hoger niveau bereiken dan je eerst dacht.
Toch heb ik zelf ook wel m'n ideeën over wie ik in het algemeen als "goede" en als "minder goede" spelers zie. Maar dat zijn gemiddelden - en als je probeert de verschillen concreet aan te wijzen, is dat vaak nog lang niet zo eenvoudig. Hoe weet ik dat? Omdat ik het geprobeerd heb.
Als ik zelf aan het "meesteren" ben, probeer ik namelijk "avontuurpunten" ("XP" in D&D-terminologie) per speler uit te delen op basis van acties, bijdrage aan het scenario en kwaliteit van het rollenspel. Daar heb ik een bepaald systeem voor ontwikkeld, gebaseerd op enkele vuistregels. Het blijft voor een deel natuurlijk arbitrair, maar werkt vrij aardig. Als ik dan naar de scores per avond kijk, blijkt duidelijk dat de variatie van een speler tussen verschillende avonden groter is dan de variatie tussen de verschillende spelers onderling over het hele scenario. Ook blijkt dat sommige "goede" spelers systematisch meer scoren dan "minder goede" spelers, maar de verschillen zijn minder groot dan je op basis van de algemene indruk van de mensen zou verwachten. Allemaal subjectief van mijn kant natuurlijk, maar het geeft wel een aardig beeld.
Samenvattend: ik wens je succes. Maar ik zou toch op iets minder dan "het beste van het beste" mikken. Probeer wat mensen te vinden met wie het aardig rollenspelen is, geniet van de goede momenten en vergeet de slechte. Anders kun je lang zoeken vrees ik.
-
- Supreme Grandmaster
- Berichten: 1512
- Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11
Ik denk dat vince's (mijne ook trouwens) idee van goede spelers vooral betekend serieuze spelers. Mensen die als ze hun avond niet hebben gehad, dat zelf ook doorhebben. En vooral mensen die D&D niet verwarren met WoW.
En spelers die af en toe goed spelen en vaak slecht/anders spelen kunnen een groot deel van je lol verpestten.
Maar als lol players goede vrienden van je worden, kan je het erg met ze naar je zin hebben. Maar dan moet je wel je verwachtingen aanpassen of gewoon samen een gezellige avond hebben, en een ander spel gaan spelen.
Daarnaast in vince ook gewoon een oude zuurpruim met zijn ** jaar.
En spelers die af en toe goed spelen en vaak slecht/anders spelen kunnen een groot deel van je lol verpestten.
Maar als lol players goede vrienden van je worden, kan je het erg met ze naar je zin hebben. Maar dan moet je wel je verwachtingen aanpassen of gewoon samen een gezellige avond hebben, en een ander spel gaan spelen.
Daarnaast in vince ook gewoon een oude zuurpruim met zijn ** jaar.
I have seen things you people wouldn't believe, I've seen bots on fire of the edge of the interwebs...
-
- Ridder
- Berichten: 236
- Lid geworden op: zondag 14 augustus 2005, 12:02
fandath...je kan het weer mooi vertellen,en de poema zit bij mij op de bank ! groetjes van leverworst !
als ik al die jaren dat ik D&D dm al die zogenaamde slechte spelers naar huis had gestuurd ...dan had ik waarschijnlijk binnen notime geen D&D club meer gehad....maar ik heb altijd geprobeerd van elke avond een leuke avond te maken,want D&D staat voor sociaal met zijn allen gezellig bezig zijn...en ben altijd bezig van minder goede spelers goede spelers te maken...en dat is al die jaren goed gelukt. een rollenspel groep maak je niet zomaar,die moet onstaan ! reacties altijd welkom !
als ik al die jaren dat ik D&D dm al die zogenaamde slechte spelers naar huis had gestuurd ...dan had ik waarschijnlijk binnen notime geen D&D club meer gehad....maar ik heb altijd geprobeerd van elke avond een leuke avond te maken,want D&D staat voor sociaal met zijn allen gezellig bezig zijn...en ben altijd bezig van minder goede spelers goede spelers te maken...en dat is al die jaren goed gelukt. een rollenspel groep maak je niet zomaar,die moet onstaan ! reacties altijd welkom !