The Return of the storyteller

Als je op zoek bent naar een groep, spelers of een GM in de omgeving van Rotterdam.
Storyteller
Ridder
Berichten: 178
Lid geworden op: maandag 7 februari 2005, 18:55

Bericht door Storyteller »

Part 3
Laws? Well as it goes the city-states have their own laws. Only a few are legal across all of Athas. One of our laws is clear to all: all are free as long as they do not care the slave tattoo, and/or have any coin on them. So, those that are out of their very last ceramic bit, and do live in the cities, will soon find themselves enslaved. This is not to say a slave is born in and dies in slavery, no, no. There are many cases know of slaves buying or earning their freedom. Truly!

Another law is more a minor one actually. As all history and law in Athas are transferred by tale and word, the ancient form of writing, etching, drawing or such things is strictly forbidden by the Sorcerer Kings. How I know that written text even exists, when it is forbidden, well, let’s say that as a trader I speak to some less legal figure during my travels.

An easy law of all city-states is this: respect all Sorcerer Kings and their templar. Kallak, Sorcerer King of Tyr is, or so I have come to understand one of the youngest of Sorcerer Kings, but he has already held the position for hundreds of years. I told you, Siddi, they are gods, not men!

Finally, there is the most important law of all of Athas, Water is life. Pure and simple. Not just in the desert, but also to trade. Water is simply more useful that a stack of gold, in the sand wastes along the dune seas.

Now, Siddi, we are almost at the free oasis I was telling you about. Keep your lips together and you will do just fine. Ey, do you not owe me two bits for that last Balikite Fig?
v1nce

Bericht door v1nce »

Goede Teaser! Dat vreten daar lijkt me goor ha ha... ;) Tri Kreen's en de Athas Elfen en Halfling varianten zijn echte heavy gasten, ik heb zelf een klein beetje ervaring met Dark Sun, is toch best wel erg anders dan Fantasy, maar op een erg goede manier. Tis meer Mad Max, Oosters/survival en mysterieus voor mijn gevoel.

Mijn PC/Antwoorden:

1. B
2. B

Slaaf, punten: Str 16 Dex 15 Con 14 Int 10 Wis 12 Chr 14

Richting: Wil vooral vrij zijn/meer van de wereld zien, zijn eigen weg kunnen bepalen en zijn afgenomen autonomie/identiteit (her)vinden.

Nog wel wat vragen van mijn kant:

Wat is jou doel Menno?

Wil je experimenteel spelen (kreeg de indruk van de vele settings die jij speelt/speelde/noemde dat je graag veel switcht) en een of een paar keer met ons... of zou je ideaal gezien een vaste groep willen met vaste pc's en een vaste setting, of,....?

Als ik eerlijk ben vraag ik het ook een beetje omdat Cali vertelde dat jij weliswaar zijn beste DM ooit was maar dat je ook opeen spoorloos was. Ik zal de laatste zijn die op dit moment (er spelen wat persoonlijke dingen die me daar een andere kijk op gegeven hebben) daar een (waarde) oordeel over heeft.

Maar, zoals ik elders schreef probeer ik zelf om niet al te moeilijk te doen over een en ander als het maar leuk/goed is, aan de andere kant gezien de ontwikkeling van onze groep (en het feit dat sommigen van ons juist wel graag meer vastigheid willen) en die discussie leek het me wel goed om te vragen. Ook zodat iedereen weet wat voor verwachtingen ze (niet) moeten hebben.

En is het idd zo dat jij pertinent liever geen Fantasy wil spelen?

Maar wat je ook wil, super tof dat je voor ons al dit werk in de campaign en setting gaat steken, als mede DM (hoewel ik een stuk minder ervaring en vaardigheden heb) stel ik dat super of prijs, of het nou een sessie is of de komende 52 weken. Het word ook vast wel (erg) leuk.
Storyteller
Ridder
Berichten: 178
Lid geworden op: maandag 7 februari 2005, 18:55

Bericht door Storyteller »

Hey V1nce,

Dank voor je antwoorden!

Tja, het verleden is begraven onder zand zegt men in Dark Sun. Ik ben niet op alles trots, maar heb geen spijt van wat dan ook! Dat ik nu juist weer Tim en companen opzoek betekend genoeg.

Ik heb een enorme ruzie gehad met twee mensen uit de groep waar Tim bij betrokken is, en dat is jammerlijk uitgepakt voor het spelen op dat moment. (Tim, als ik je de verhalen vertel...)

(ter info, mijn leven is de laatste maanden erg veel veranderd, mijn verhuizing is daar het climax van, vanaf 31 mei zal mijn bestaan een zekere stabiliteit kennen, die ik wil volhouden.)

Het is mijn doel om vast te gaan spelen, dwz wekelijks of twee wekelijks bij een vaste groep als ST te dienen. Experimenteel zie ik puur als kennismaking, klikt het, dan ligt er veel in het verschiet wat mij betreft.
Ik heb dus wel degelijk veel toekomst visie voor het spelen met jullie als groep. Ik heb geen behoefte om nieuwe games uit te proberen, nog om wekelijks of maandelijks veel werk te doen voor een nieuwe setting/campagin/game. If something ain't broke, don't change it!

Dat ik geen fantasy speel is een beetje uit de lucht gegrepen, voor mij althans. Ik speel graag Wolrd of Darkness, maar ook zeker Fantasy, Dr Caligari heeft juist bij mij eerder Fantasy gespeeld... Ik heb wel een hekel aan DnD rule-f*cking!

Zelf switch ik niet veel, maar roleplayde ik wel strak 3 of 4 dagen per week, de laatste twee jaar. Bij verschillende groepen, betekend dat dat ik in een jaar makkelijk 4 tot 8 campaigns kan doen. Ik hou zelf juist van de 1 campaign over jaren spelen, maar ja, mensen verhuizen, vriendschappen veranderen en chars gaan dood... je wil af en toe ook wat afwisseling. Ik wil nu wat minder gaan spelen, maar wel stabieler.

Het is mijn voorstel om gewoon te beginnen en eens te kijken waar het schip strand. Ik heb zeker de bedoeling en drang naar vastigheid, maar eerst eens zien of alles klikt. Ik bedoel, iedereen mag roepen dat ik super DM ben, maar als onze smaken verschillen kunnen we het alsnog niet naar de zin hebben. Wat hierbij enorm kan helpen is vanaf jullie kant een eerlijk en duidelijk stukje feedback. RPG is iets met veel emotie, maar zie feedback op een sessie of game niet als persoonlijke kritiek. Ik zie feedback altijd als constructief, en dit kan tot gevolg hebben dat we er achter komen dat iets niet klikt, of juist wel... In ieder geval bespaard het ergenis en tijd. Dus, wees eerlijk in je feedback (en al het andere eigenlijk...) dan ben ik dat ook!


Greetz,
Wietse
Horige
Berichten: 5
Lid geworden op: donderdag 24 februari 2005, 19:07

Bericht door Wietse »

Ik zou ook best een keertje mee willen doen.
Of zit het al vol?

Groet,

Wietse
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

Ik denk dat het voor as keer in ieder geval al vol zit, we laten weten of er een gat valt of iets.
Storyteller
Ridder
Berichten: 178
Lid geworden op: maandag 7 februari 2005, 18:55

Bericht door Storyteller »

Hey Wietse,

We moeten eerst even zien of het wat wordt met de Dark Sun chron. Ik doe geen beloftes... Maar we houden je, zoals Karma zegt op de hoogte.

Groet,
v1nce

Bericht door v1nce »

Hey storyteller, erg bedankt voor je lange en informatieve post, erg duidelijk. En positief ook! Ik denk over eigenlijk alles in die post hetzelfde.

Er is momenteel een kans dat ik woensdag toch niet kan maar ik doe mijn best. Hoe dan ook veel zin om eens met jou te spelen, of het nou as woe is of een week erop.
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Goeie introductie! Ook op een originele manier gebracht... dit geeft in elk geval genoeg aanknopingspunten om een character op een niet geheel wereldvreemde manier te kunnen spelen :)

Wat betreft mijn character: het lijkt me erg tof simpelweg een character in de schoenen geschoven te krijgen, ik heb dus geen enkele voorkeur.

Normaliter speel ik characters die niet heel krachtig zijn, en altijd hebben ze een bepaalde 'afwijking'. Ik ga mij nog eens even goed inlezen in je introductie en proberen wat namen te onthouden :D Ik kijk uit naar woensdag!
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
v1nce

Bericht door v1nce »

Hoop dat dit juiste plek voor post is, kan een mod hem anders even verhuizen. Hee, ik heb nagedacht en ben tot het volgende gekomen. Ik ga er even van uit dat jullie allen graag met deze groepsopstelling en deze setting willen doorspelen,.. die indruk krijg ik sterk.

Hier van uitgaande ga ik stoppen met deze groep.

Misschien wat abrupt maar niet helemaal onverspelbaar,.. mijn redenen:

Ik voel me niet "goed" bij deze richting want:

We zijn nu opeens toch een groep van 1 DM en 5 spelers geworden ipv van 1 DM en 3 spelers. De eenmalige of tweemalige experimenten zijn nu opeens vast geworden lijkt het. Ik zelf vind dat toch nogal een verschil, en niet een vooruitgang (hoewel storyteller daar vrij goed mee omgaat.).De boel is toch trager/onoverzichtelijker geworden naar mijn mening. De langer onderhandeling achtige discussies die gisteren zich tussen PC's (op een eigenlijk spannend/"do fast or die" moment) zich ontsponnen zijn daar een goed voorbeeld van.

Ik ben er nu definitief achter dat ik eigenlijk het liefst overwegend DM, als speler heb ik toch al snel (zeker in een grote groep) dat ik het saai kan gaan vinden/mijn aandacht er niet bij kan houden, zeker bij een grote groep en onddanks een goede DM. Ik hebdaar wel vrede mee, het is goed dat ik nu definitief weet dat ik beste me op DM en kan richtten als ik ooit weer game.

Ik vind dit toch een moeilijke setting, om me in te leven, dit is mede doordat die ze ver af staat van dingen waar ik wel meer over weet, door dat voornoemde autonomie/pc verhoudingen ding etc. Bepaalde dingen waarop sommigen anderen op kicken vind ik toch iets te ver van mijn bed/leuk voor een keer, niet voor een vaste campaign.

Ik denk dat je als kritische geest soms ook je conclusies moet trekken, als iedereen behalve jij erg blij is met de nieuwe vaste groep en stijl dan moet je soms de boel de boel laten en niet er aan tornen/proberen die te veranderen. Dat is dus wat ik doe.

Als je je nu afvraagt, hmm ok, maar wat wil V1nce dan wel?! Nou,.. mijn ideaal is nog steeds redelijk onverandered.., nogal specifiek benoemd:

1 keer per week gamen, een vaste groep van 3 spelers een DM en af en toe een sessie over kunnen slaan, veel zelf kunnen DM en (om de 3 tot 5 sessie een sessie een andere DM voor inspiratie en 'lucht' , een fantasy setting en slechts 1 * in de 3 tot 7 sessies gedurende een sessie een andere setting of PC's maar dit altijd tijdelijk/als een kort uitstapje. Steeds beter DM door veel communicatie met spelers en veel kritiek met als doel veel maar echt goed te kunnen impro en.

Ik weet het, dit is wellicht veelgevraagd en daarom denk ik dus dat het niet realistisch is om dit te willen als de groep met 't huidige ding tevreden dat ook goed maar toch heel anders is.

Dus wat ik hoop is dat mijn stoppen de groep ten goede komt (meer 'spotlight voor de rest' en misschien ook meer dezelfde "smaak") en dat het wellicht mogelijk blijkt (ipv al het bovenstaande) om af en toe met een deel van de groep een losse sessie te DM en, die misschien meer spontaan tot stand komt. Ik zou dan voor me zien dat ik de avond of een dag van te voren zelf bel en vraag wie van de mensen die bijvoorbeeld in het pand aanwezig zijn en evt. anderen kunnen en willen gamen.

Ik weet dat dit niet zo heel realistisch is omdat iedereen vrij druk is maar wie weet, zou leuk zijn als het zou kunnen.

En anders is er misschien een kansje dat ik als DM op zophet forum een andere groep kan vinden, lijkt me leuk om dan in jullie pandje te gamen, hoewel ik meerdere plekken in de buurt heb waar dat ook kan. Hiertoe (vinden van andere groep waarbij ik kan DM en) heb ik een reply gepost voor Wietse, de nieuwe speler die ook op zoek was.

Anyway, echt no hard feelings bedankt voor alle games de meeste waren leuk/cool en ik had veel lol, dat is uiteindelijk alles waar ik het voor doe. Ik wens jullie veel RPG plezier, tot ziens in het pand en wellicht elders! :)

V1nce
Laatst gewijzigd door v1nce op donderdag 18 mei 2006, 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

Hey v1nce, ik wqas er al een beetj bang voor. Je speelvoorkeur is wel bekend, ik weet nog niet helemaal hoe lang we met deze campaign doorgaan, we hebben nog niets vast afgesproken omtrent de duur en lengte.

Zelf vind ik het wel tof gaan en ook ben ik even toe aan iets vast, warin ik een pc kan uitwerken en verdiepen ipv steeds niewue werelden, pc's etc.
We speelden met zijn 5-en wat de limiet zo'n beetje is denk ik voor een vlotte rpg party, storyteller kon hier goed mee omgaan, mar je voorkeur voor een kleine groep is bekend, ik denk vooral belangrijk ook als je zelf meespeelt?

Hoe dan ook misschien dat we over een aantal sessies weer wat anders gaan doen.
Een sessie zo tussendoor lijkt mij ook wel tof, je hebt mijn nummer als je zin hebt, donderdag of vrijdag komt mij het beste uit.
Anders is het misschien wat om een oproepje te plaatsen en een tryout te plaatsen, ik geloof dat er een aantal spelers op zoek waren, wietske, een paar uit spijkernisse en nog iemand.

Wel jammer dat je ophoudt,ik vind je wel tof tof roleplayen, rustig maar goed (zie ook post over gister). Leuk om contact te houden in ieder geval. Groet Michiel
v1nce

Bericht door v1nce »

Yo Michiel, bedankt voor je toffe en snelle! post, soms lijkt het alsof je werk ook voor een groot deel bestaat uit veel op het forum zitten ha ha! :)

Ik ben het helemaal met je eens over iets vasts, ook ik ben daar nu echt aan toe, maar had het toch wel erg anders voor me gezien. Het leek soms wel alsof iedereen in onze groep moeite had om echt te kiezen voor iets: Welke & Aantal spelers, PC, setting etc. Toch ben ik daar niet rauwig om, de experimenten waren vaak erg leuk en daardoor weet ik nu wat ik graag wil en het tofst vind. Maar ook ik ben wel klaar met de experimenten.

Inderdaad als ik zelf speel vind ik veel spelers al helemaal moeilijk maar als DM ook hoor, ik blijf het veel cooler vinden om een kleinere groep te hebben. Het is voor mij een gevoel maar ook kwestie van logica: Als je 4 uur gamed is er maar een eindige spraaktijd, eindige actie, en hoe meer je dat moet verdelen hoe meer PC's dreigen ondergesneeuwd te raken of dat ze zelfs enigzins overbodig/dubbel zijn. Nou viel het wel mee bij afgelopen sesie maar ik vond het toch merkbaar en wat minder, onddanks de zeer kundige DM.

Hmm, ik krijg nu misschien toch de indruk dat deze groep/de campaign wellicht toch niet voor maanden maar mogelijk weken gaat plaatvinden,. hoe denken de anderen hierover?

Hoe dan ook, ik loop je vast wel weer eens tegen het lijf M! :)
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

He, hahaha dat zou je denken he?! Ware het niet dat ik vrij heb vandaag en geen internet heb op mijn werk!

Het experimenteren en de verschillende sessies waren zeker tof, en de nieuwe ideeën vind ik niet zo'n probleem als ze bijvoorbeeld in één soort campaign worden gegoten. Ik denk dat ik voor mijzelf ook iets teveel van pc heb gewisseld en het misschien ook wel leuk vind om dat vaker te doen, maar mis nu echt wel de diepte van één pc uitwerken en daar iets van te ontwikkelen (daarom denk ik dat xp wel heel belangrijk is).

Een kleinere groep heeft wel meer tijd en aandacht ingame aan iedereen, maar ik vin het soms ook wel leuk om als even achteruit te leunen en te 'genieten'hoe andere hun rol uitspelen en de inetractie te bekijken, ook geeft iets meer spelers je de ruimte om wat langer te bedenken wat je personage in een situatie zou doen. Het heeft dus beiden voordelen, ik houdt het denk ik op vier mensen maximaal voor een langere campaign. Ligt ook aan de mensen natuurlijk, iemand die continue aandacht wil en praat kan al snel storen en iemand die niet durft te praten geeft weinig interactie, maar dat is hier niet van toepassing.

In ieder geval, we houden contact.
Storyteller
Ridder
Berichten: 178
Lid geworden op: maandag 7 februari 2005, 18:55

Bericht door Storyteller »

Hey V1nce & Karma & de anderen,

Ik moet zeggen dat het besluit van V1nce betreur. Hoewel ik hem, en de meeste andere nog maar net ken, vind ik de groep erg leuk. Dit gezegd, wil ik ook kwijt dat ik wel vind dat V1nce karakter toont door deze richting te kiezen. Daar heb ik veel respect voor. Een gemis aan de roleplay tafel, om twee aspecten:
1. ik had je graag meer zien spelen, en misschien spelen we nog wel eens samen wat experimenteels in de toekomst...
2. ik hoop dat je vertrek geen te groot effect op de groep heeft.
Dit zal ik toelichten: Ik ben zelf van mening dat elke groep een bepaalde structuur nodig heeft met bepaalde onderdelen. Als één van deze verdwijnt moet er een nieuwe balans ontstaan. Dit gebeurd vrij vroeg tijdens het vorm proces dus kan schade beperkt zijn, maar toch...

Anyway, ik vind het jammer, heb je als een goede gast ervaren in en out game.

Wordt nu echter wel erg benieuwd naar wat andere ervaringen van spelers... Misschien iets voor de sessie evaluatie topic...

Game on and game hard!
v1nce

Bericht door v1nce »

Hey storyteller, dank voor je post!

1. Tja, ik wou idd niet iemand anders plezier bederven, dus vandaar deze stap. Deze stap is sowieso een culminatie van de ontwikkeling van de groep en mijn voorkeuren, heeft vrij weinig te maken met mijn laatste sessie. Dat maakte enkel wat dingen duidelijk die al eerder waren ingezet.

Inderdaad storyteller, wellicht kunnen we een keer nog gamen in andere 'format'.

2. Ik ga ervan uit (en hoop) dat het helemaal goed komt met de groep, ik zou niet weten waarom niet. Het is de beste groep (wat betreft RPG mogelijkheden/talent) waarin ik tot dusver heb gespeeld en iedereen lijkt er zin in te hebben nu dus ik vermoed dat het gewoon leuk zal zijn/blijven.

Overigens, ik vroeg me af, ben jij (ook) iemand die enkel DM ed tegenwoordig of..?
Storyteller
Ridder
Berichten: 178
Lid geworden op: maandag 7 februari 2005, 18:55

Bericht door Storyteller »

Heyz V1ince,

Bedankt voor je reactie.

Om je vraag te beantwoorden: ik speel eigenlijk veels te weinig, DM eigenlijk alleen maar. Dat bevalt overigens prima. Het is een comfortabele plaats aan tafel. Het enige wat ik als full-time DM moeilijk ervaar is je inspiratie. Je ziet niet veel andere DMs aan het werk, dus moet eigenlijk veel goede gespreken met mede Storytellers hebben om nieuwe mogelijkheden op te kunnen doen.

Veel succes!

Greetz,
v1nce

Bericht door v1nce »

Je hebt wel gelijk van die mening, dat ik die opeens had geformuleerd/snel de knoop doorhakte, maar ik hoop dat dit toch niet voorbarig was, de groep is een voortzetting van de oude en de aanloop was voor een erg groot deel de reden waarom ik nu dit besluit nam. Ik had het gevoel dat ik op bepaalde manieren toch wel de remmende factor was/moest zijn dan wel spelbreker gezien mijn duidelijke voorkeuren die niet altijd per se gedeeld werden. Is helemaal niet erg, dus, (Athas) zand erover.. De tijd zal het allemaal wel leren.

Ik hoop idd dat wij nog kunnen spelen Tim, hoop dan ook dat jij af en toe tijd heb om eens een keer een andere sessie te gamen.
v1nce

Bericht door v1nce »

Heeeee, ik zie dat mijn status opeens 'Evil Overlord' is ha ha?! Is dit omdat ik meer dan 500 posts heb? Cool!

Als lengte van posts meegewogen zouden worden zou ik Supreme Master of the Bla Bla Universe zijn denk ik. ;)
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Heheh, wéér een evil overlord erbij op het forum! dat kan niet goedkomen ;)
Jammer dat je besloten hebt te stoppen in deze groep, maar ik begrijp je besluit wel. Ik hoop dat je een goeie nieuwe groep kan vormen (je besluit is wel positief voor het forum en het rrpg in het algemeen ;)). Je zegt dat je meer wilt gaan DM-en, maar wat in in de sessies die we hebben gespeeld heb ervaring is dat dat nu juist het heikele punt was! Er was niet een speler die voor langere tijd wilde GM-en, in verband met tijdgebrek. We waren het er allemaal over eens dat de beste sessies de sessies waren met veel voorbereidingstijd, maar geen van alleen hadden we genoeg mogenlijkheden om ook daadwerkelijk iedere sessie een uur voor te bereiden.
Wat dat betreft denk ik dat storyteller (die ik zelfs heb horen zeggen dat RPG zijn leven is ;)) wél die voorbereidingstijd en uitwerking biedt.

Succes met het zoeken naar een groep, en het runnen van een langere campaing! Ik hoop dat je niet de nickname 'de eeuwig dolende GM' krijgt! :D
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
DrCaligari
Supreme Grandmaster
Berichten: 1512
Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11

Bericht door DrCaligari »

Als je wat wilt opzetten, wil ik best mee doen. Mijn pad is alleen op woensdag bezet, verder kan het in principe wel daar.
I have seen things you people wouldn't believe, I've seen bots on fire of the edge of the interwebs...
v1nce

Bericht door v1nce »

@ dRc, cool, uiteraard zou ik je er graag bij hebben/hoopte ik dat je zou kunnen en willen! Lijkt me tof om in jou pad te gamen. Ik heb wellicht nu al 2 gamers gevonden, of het er leuk mee gamen is kan ik uiteraard nog niet zeggen, ga proberen om Zaterdag over 8 dagen overdag in ieder geval 1 sessie te gamen.. Als het niet ok is zoek ik weer verder. Kan je dan evt.?

@ Thekkur, hmm,.. wat "de" dan wel mijn beste sessies waren dat is natuurlijk een kwestie van smaak, ondanks dat de smaak van Cali, jou en mezelf op veel punten overeen komen zie ik ook echt een of twee grote verschillen.

Dat heeft zich ook geuit (merkte ik) en hoe 'goed' we bepaalde sessies vonden. Ik zelf vind dat van mijn twee weinig tot in het geheel niet voorbereidde sessies (2de post Apo en mijn laatste sessie) de kwaliteit eigenlijk niet veel of niet minder was dan sommige waar ik veel werk in had gestoken. Maar dat is smaak/mening.

Het was voor mij een heilig huisje, die voorbereiding, ergens denk ik nog steeds dat het veel kan toevoegen maar ik begin er toch wat genuanceerder over na te denken. Ervaring, is ook een soort voorbereiding, veel source materiaal lezen ook,.. Mijn ideaal is nog steeds om niet veel voor te hoeven bereidden om toch een goede sessie te kunnen hebben. Want in dat opzicht ben ik het helemaal met je eens, ik ben niet iemand die elke week een uur of meer aan voorbereiding kan en wil spenderen. Het zal wat tijd kosten maar ik hoop dat ik binnen 5 tot 20 sessies "goed" kan DM zonder meer dan 15 min. voor te bereidden (Steekwoorden over:rode draad, doelen, NPC's namen, locaties en that's all). Maakt het DM en ergens ook spontaner, leuker een leerzamer voor mij.

Zelfs muziek en visueel materiaal begin ik nu te zien als iets wat potentieel veel kan toevoegen maar dat ook optioneel is en wat dus niet per se nodig is om een goede sessie te hebben.

Als ik bijvoorbeeld lees dat storyteller ongeveer even veel tijd besteed aan voorbereiden als aan de game zelf denk ik: Geweldig en zeer veel respect voor, maar voor mezelf als DM: Dat Nooit! Heb er de tijd en de faculteit ook niet voor.

Ik zelf zou het ook niet erg vinden om de eeuwig dolende gamer te zijn, ik kom altijd wel weer terug naar RPG (vroeg of laat) en als ik dan veel lol heb en later stop als ik het minder naar mijn zin heb, vind ik dat wel ok. Het dolen is ook wel leerzaam. Voor het eerst besef ik me zo sterk dat ik idd het liefst GM (dat vind ik wel vooruitgang). Maar het zou dus kunnen dat ik nu weer echt lange tijd niet speel (afgezien van die sessie waar ik mee bezig ben) hoewel ik het tof vind als ik wel blijf gamen. Ok, genoeg geluld.
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Het is inderdaad niet helemaal zo dat je alleen met veel voorbereiding een goede game kunt runnen. Prerequisite is alleen wel dat het een wat langer lopende campaign is. Op die manier kun je simpelweg doorborduren op dingen die eerder zijn gebeurd. Ik heb een jaar lang (volgens mij met succes) ge-dm-ed met een kwartier voorbereiding per sessie. Echter in onze groepssamenstelling leek het niet mogenlijk een langere tijd met dezelfde GM te spelen. Toen we waren begonnen met de post-apocalyptische sessies te spelen leek het even de goede kant op te gaan, maar (door omstandigheden) strandde dat toch wel snel!
Overigens zou ik nog wel verder willen spelen in die post-apocalytische sessie... die waren echt tof.
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

nog een aanvulling: het scheelt ook in wat voor setting je gamed. Naarmate je langer in één setting speelt wordt het lastiger originele dingen te bedenken. Als je nog nooit in een bepaalde setting hebt gegamed zijn er ook geen cliché's!
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
v1nce

Bericht door v1nce »

Ik zie wel wat je bedoelt met die Cliche's, vooral voor een DM/iemand die langer gamed/of DM ed ligt dat gevaar op de loer. Maar ik zelf vind die cliche's niet zo heel erg (spelers verrassen mijzelf toch altijd weer en hopelijk verras ik mezelf ook wel eens, uiteindelijk gaat het daar ook om, creativiteit en soms ook spontaniteit). Maar, ik ben mezelf er wel erg graag van bewust als het cliche (Golem Statue ha ha) storend of onnodig is en dan probeer ik er wel voor te zorgen om die te mijden in de toekomst.

De post apo sessies, ik spreek voor mezelf (jullie kunnen natuurlijk altijd doen wat jullie willen) maar ik vermoed dat ik zelf niet heel snel weer daar aan zou beginnen, hooguit eens een keer. Het is inderdaad nieuw gameterrein voor ons, maar aan de andere kant vind ik het vrij moeilijk om daar dingen voor te verzinnen en heeft Sci Fi weer zijn eigen cliches. Maar ik zie wel dat je ook in die setting supertoffe dingenkan gamen, maar ik wil het mezelf als DM ook een beetje makkelijk maken, op die manier is de kans wat groter dat ik het langer volhoud en dus ook dat ik het leuk blijft. Maar dat is natuurlijk puur zoals ik het ervaar.
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

He dat is wel vreemd, want alle spelers hebben de post apocalyptische sessies als erg tof ervaren, behalve de DM dus blijkbaar. Als inspiriratie kan je denk ik wel een heleboel sf films kijken, betere of minder goede, genoeg materiaal daar te vinden denk ik, maar het is wel weer een hele andere manier van een sessie spelen met andere wapens en eigenschappen etc.

Ik denk dat een degelijke voorbereiding helemaal niet weg is, maar inderdaad naarmateeen campaign vordert zal datv minder worden.
Eén van de redenen dat de 1e post apocalyptische zo goed werkte was denk ik doordat je niet zo veel voorbereioding ierin had gestoken en de pc's dus alle kanten op konden, althans zo leek het. De NPC's en plaatjes e.d. waren wel weer heel goed voorbereid en tof dus.
v1nce

Bericht door v1nce »

Ik vond de eerste Post Apo ook echt erg tof, de tweede vond ik een stuk minder (maar dat had niets met setting of voorbereiding te maken). Tja, voorbereiding of niet, tof of niet, blijft een smaak ding. Ik denk dat ik als ik weer ga DM en mijn doel zal zijn dat iedereen de sessie leuk vind (mezelf incluus!) maar niet dat iedereen, iedere sessie supertof vind, dat is nl. niet te doen. Maar zolang iedereen het naar zijn zin heeft en verder wil spelen is het goed.
Plaats reactie