RPG -impro basis, Dordrecht, middeleeuwen en fantasie

Als je op zoek bent naar een groep, spelers of een GM in de rest van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

RPG -impro basis, Dordrecht, middeleeuwen en fantasie

Bericht door Karma »

De donkere tijden (dark ages), de middeleeuwen, waarin religie hoogtij viert. Adel en koningen vechten. Bevolking gebukt gaat zwoegend voor hun leenheer. De pest heerst, oorlog op de loer ligt en ketterse geloven en heksen.

RPG - impro. Gemakkelijk en intuitief systeem, gebaseerd op 'fudge on-the-fly' http://www.fudgefactor.org/2004/05/05/f ... e_fly.html.
Ik gebruik bovendien 'diceless', dus geen dobbelstenen. Leuke sfeervolle acties zullen veelal lukken.

We leven in middeleeuwen. In Zuid-Holland. Dordrecht, Rotterdam, Delft, Gouda en Breda zijn grotere handelsteden.
Bijgeloof is erg groot in de middeleeuwen, maar wat is daar bijgeloof en wat is daar echt van waar?!?

Een fantasie-middeleeuwse game. Voor spelers die van vertellen houden en niet van dobbelstenen rollen. ;)
Korte opzet, 2 a 3 sessies.

De karakters mogen van alle rangen zijn. Magie is niet gebruikelijk en gevaarlijk (heskenvervolging, duivels uitdrijvingen). Jullie karakters kennen elkaar al minstens 6 maanden en zijn bevriend.

We spelen een game in de middeleeuwen als uitgangspunt, met de nodige fantasy.

Ik gebruik een dobbelsteenvrij intuïtief systeem. (terwijl we spelen, kies je hoe goed en slecht jouw personage ergens in is.)
De nadruk ligt op het spelen en het verhaal en niet op de regeltjes en dobbelen.

Voor karakter heb je nodig: naam/ achtergrond in 1 zin / talent / slechte eigenschap

Bijvoorbeeld:
naam: Jan van Dijk
achtergrond: chirurgijn en kapper, verhuist van Delft, vanwege ontvreden klanten.
talent: leuke praatjes.
slechte eigenschap: gretig.
Laatst gewijzigd door Karma op dinsdag 19 oktober 2010, 13:48, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Ik denk dat je een paar honderd jaar later moet gaan zitten. De genoemde steden bestonden in het jaar 1000 niet of nauwelijks, en de pest begon pas vanaf de 14e eeuw te heersen. Tegen die tijd begon het feodalisme (de leenheer) als sociaal-economisch systeem juist op z'n einde te lopen.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Neanie
Koning
Berichten: 308
Lid geworden op: donderdag 8 november 2007, 13:06

Bericht door Neanie »

dan gaat die in dorrestad en omgeving zitten of zo
Kaleidoskop
Vrije Boer
Berichten: 24
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2010, 22:25

Bericht door Kaleidoskop »

Hallo Karma,
Ik snap het niet helemaal. Je bent op zoek naar spelers, maar niet voor een bestaan game, of heb ik dit total verkeerd begreipen?
Op dit moment heb ik het gevoel dat het een beetje op Larp lijkend. Kan je nog iets meer over vertellen?
Bedankt!
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

heej goed commentaar, viel me ook al op dat de vwapens en steden in 1000 jr n Chr. vrij primitief waren. Denk 1200 beter. En dan zonder de pest, scheelt weer kun je daar niet aan doodgaan :lol:

@kaleidoskop, Klopt.
we spelen een game in de middeleeuwen als uitgangspunt, met de nodige fantasy.
Ik gebruik een dobbelsteenvrij systeem. Gebasseerd op Fudge (zoek maar even op google, als je meer wilt weten). De basis is fudge-on -the- fly. (terwijl we spelen, kies je eigenlschappen die bij jouw personage horen) Net als in de film, ontdek je dus of je wel of niet ergens goed in bent.

In het kort ligt de nadruk op het spelen en het verhaal en niet op de techniek en dobbelen. het werkt heel intuïtief, dus geen zorgen over de regels.

Voor karakter heb je nodig: naam/ achtergrond in 1 zin / talent / slechte eigenschap
Bijvoorbeeld:
naam: Jan van Dijk
achtergrond: chirurgijn en kapper, verhuist van Delft naar Dordrecht, vanwege ontvreden klanten (die gingen dood enzo).
talent: leuke praatjes.
slechte eigenschap: gretig.
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

Binnenkort wat meer informatie over tijdperk en intro verhaal.
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

hmmm, ik hink op twee benen:

middeleeuwen
of
oude Egypte

:? :D
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

De Nijl, vruchtbare landbouw, handel en ... Nijlkrokodillen
burgeroorlogen, huurlingen, strijdwagens en boogschutters.
Mooie gewaden, hoge adel, schone kunsten en tyrranie van de oppermachtige, van goden afstammende, Farao's?

of toch middeleeuwen met ridders, jonkvrouwen, heksen, de kerk en de koning??
Neanie
Koning
Berichten: 308
Lid geworden op: donderdag 8 november 2007, 13:06

Bericht door Neanie »

Is toch niet noodzakelijk een of vraag? meer welke volgorde?
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

:D
Gebruikersavatar
Lairnaedon
Evil Overlord
Berichten: 983
Lid geworden op: dinsdag 28 september 2004, 0:34

Bericht door Lairnaedon »

Ik ben wel in, had ik via de mail al laten weten :)

character komt wel zodra de setting bepaald is. Ik ga voor egypte. Een setting die ik nog nooit heb gespeeld. (oud-fantasy nederland ook niet maar da's dichter bij huis)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

heb zonet wel hele gave 2e hand boeken over middeleeuwen gekocht.
Maar kan best bewaren voor later.

Egypte vind ik ook wel tof. Ben geen expert hoor, maarwe gaan zeker mythische elementen gebruiken.
Het broeit, nu even uitbroeden en echt echt binnenkort een beschrijvende intro :)
Gebruikersavatar
Lairnaedon
Evil Overlord
Berichten: 983
Lid geworden op: dinsdag 28 september 2004, 0:34

Bericht door Lairnaedon »

Ik pak er een doos popcorn bij.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Lairnaedon
Evil Overlord
Berichten: 983
Lid geworden op: dinsdag 28 september 2004, 0:34

Bericht door Lairnaedon »

Mochten we toch middeleeuws nederland gaan spelen, dan heb ik een idee voor een character.... Kas Wijlen, de begrafenis ondernemer. Een excentrieke man met een grimmige, langwerpige smoel met een grove, pokdalige huid. Heeft rood haar, maar scheert zich kaal op zijn wenkbrauwen na.
Kas is dol op insecten en andere kleine beestjes. Hij kan makkelijk uren naar een rondkrioelende worm, of een rups een heel struikje aan gort zien eten. Mensen snapt hij niet zo. Ze doen allemaal rare dingen die hij zelf niet zou doen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Rogier
Supreme Grandmaster
Berichten: 2452
Lid geworden op: vrijdag 23 februari 2007, 19:06

Bericht door Rogier »

Lairnaedon schreef:Kas is dol op insecten en andere kleine beestjes.
Insecten zijn ook erg eiwitrijk, Kas is vast in blakende gezondheid?
Bakken in olie is heerlijk trouwens!
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

klinkt als gezellig persoon Lair.

En gezond als ie ook insecten eet, maar geloof niet dat dit de insteek was, Rogier.

Ik denk wel dat het middeleeuwen wordt, heb net voor een prikkie mooie boeken gekocht, veel inspriratie. :D
Plaats reactie