Cursussen in GM-ing

Voor almachtige scheppers van werelden die ideeen uit willen wisselen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Cursussen in GM-ing

Bericht door Thekkur »

Zou dat niet handig zijn? Cursussen in GM-ing? Of uberhaubt korte cursussen door profs (bijvoorbeeld van Wizards) die handig en snel de regels kunnen leren aan beginnende spelers?
Gebruikersavatar
RipCase
Edelman
Berichten: 66
Lid geworden op: donderdag 27 mei 2004, 19:31

Bericht door RipCase »

Do I smell an internet RPG tutorial database?
"Dahlai Lama once said when asked what he thought about the Western Civilisation: 'Western Civilisation? That would be a good idea.' "
DrCaligari
Supreme Grandmaster
Berichten: 1512
Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11

Bericht door DrCaligari »

dat goed idee, weekelijkse roleplaying tips
I have seen things you people wouldn't believe, I've seen bots on fire of the edge of the interwebs...
Gebruikersavatar
RipCase
Edelman
Berichten: 66
Lid geworden op: donderdag 27 mei 2004, 19:31

Bericht door RipCase »

volgende week: vol. I -Internet RPG's voor dummy's- basic shit.
by RipCase
"Dahlai Lama once said when asked what he thought about the Western Civilisation: 'Western Civilisation? That would be a good idea.' "
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Top! een maandelijkse rubriek :))
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
DrCaligari
Supreme Grandmaster
Berichten: 1512
Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11

Bericht door DrCaligari »

een link naar rpg tips weekly op planetadnd.com!
I have seen things you people wouldn't believe, I've seen bots on fire of the edge of the interwebs...
Murdoc
Koning
Berichten: 352
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 23:29

Bericht door Murdoc »

Ghehehe, cool.
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Iets voor op de eerste RRPG meeting? Een clinic van een beroemde roleplayer :) Nodigen we Vin Diesel uit... de held van ieder RPG-nerd.
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
DrCaligari
Supreme Grandmaster
Berichten: 1512
Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11

Bericht door DrCaligari »

ik kan me niet voorstellen dan goede ouwe vin een goede rpg er is. Aangezien hij de naam van zijn half orc barbarian character (waarschijnlijk Grishnak ofzoiets) op zijn rug heeft laten tatoeren.
I have seen things you people wouldn't believe, I've seen bots on fire of the edge of the interwebs...
Gebruikersavatar
Lairnaedon
Evil Overlord
Berichten: 983
Lid geworden op: dinsdag 28 september 2004, 0:34

Bericht door Lairnaedon »

leuke roddel.. zou wel betekenen dat hij veel waarde hecht aan DnDen en dat hij dus ook veel speelt en ervaren is.

btw, hoe wil je anders een hobarb (half orc barbarian) noemen? El Polonitichas de Tralogherion ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

een hobarb? klinkt als iets uit een nummer van Busta Rhymes. Nee, vin diesel is vast geen goede RPG-er, maar wel een goede kick in the door speler :)
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Lairnaedon
Evil Overlord
Berichten: 983
Lid geworden op: dinsdag 28 september 2004, 0:34

Bericht door Lairnaedon »

Hoe weet jij dat nou? Ken je hem persoonlijk dan?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Lees dit eens.
http://www.nationmaster.com/encyclopedia/Vin-Diesel
ter ere van het 30 jarig bestaan van DnD is ook een waardeloos boek (http://www.wizards.com/default.asp?x=pr ... /965550000) uitgegeven waarin Mr Vincent het voorwoord heeft geschreven.


dit is ook nog wel iets voor beginnende spelers trouwens.
http://www.wizards.com/default.asp?x=pr ... 0764584596
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

*bump*

dit topic was gestart vóórdat het gildehuis er was. Ik zie plotseling nieuwe perspectieven. Een ervaren GM die een 'workshop' houdt over een bepaald onderwerp. Een introductiecursus Game-mastering, zelfs een introductiecursus rpg-en!

Onderwerpen:
* hoe gebruik ik de regels om een interessante game te maken
* plotontwikkeling
* ge-engageerde games
* high fantasy
* roleplaying en de echte middeleeuwen
* storytelling
* peronage ontwikkeling
* alle rpg-tips 8D
* world building
* rpg voor dummies ;)
* hoe voorkom ik munchkinism
* muziek en games

etc. etc.
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

Ik schrijf me graag in voor een workshop!

en misschien als ik zelf wat nuttig bedenk om te vertellen wil ik ook wel eens mijn view geven, maar dat is ALS.
v1nce

Bericht door v1nce »

Ehmmmm,.. we hebben ongeveer 5 members die actief posten.

Wie -als ik vragen mag- zijn dan die ervaren DM's die cursussen gaan geven, en wie gaan er dan ook komen op die cursussen.

Begrijp me niet verkeerd, als het haalbaar is 'i am all for it!' maar ik hoop dat er ook mensen zijn die er echt voor willen gaan. Ik wil zeker wel komen/helpen als laatste zo is.
Laatst gewijzigd door v1nce op woensdag 29 maart 2006, 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

misschien dat we een discussieavond kunnen houden,
of een game voorbeeld van sfeermakers e.d.
is natuurlijk wel leuker als je een groter publiek hebt, maar dat komt toch wel goed na de borrel? :wink:
v1nce

Bericht door v1nce »

Heyyy, ik had even een idee. Wat nou als we op een avond met 2 tot 4 mensen DM en. Ik heb het best vaak gehad dat ik tijdens een sessie dacht van 'damnit, waarom doet de DM het niet zo/dat kan ik beter', 'de sessie word nu wel lang/veel van hetzelde' maar ja achteraf bleek dat ik het vaak mis had ha ha, en dat ik die dingen ook deed.

Maar toch, voorbereiding is echt belangrijk, aan de andere kant is mijn ideaal wel altijd geweest dat ik op een dag (over 10 jaar of zo) zo goed kan impro DM en dat ik bijna geen voorbereiding meer nodig heb.

Dus wat nou als we om beurten (tijdens zelfde sessie) Impro DM en en dan heel kort bepreken wat we goed en minder vonden. Dit is natuurlijk ook een soort cursus. En wat bij mij betreft is het zeker niet experiment om het experiment maar een gerichtte manier om beter te worden en beter op elkaar ingespeeld te raken. Ik denk dat 3 tot 4 DM's per sessie van 4 uur wel de limiet is. Ook lijkt het me slim om zeker niet te veel tijd aan de PC's maken te besteden/de oude pc's te gebruiken.

Is dit misschien een Idee wat al snel uitvoerbaar is> Misschien zelfs aanstaande woensdag al waneer Tijn niet kan, kunnen we dan toch gamen, wellicht wel handig om nog een ander persoon erbij te vragen eenmalig. Als het bevalt kunnen we het de week daarop evt. ook doen, zodat Tijn het ook kan checken...

...?
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

ik vind het een goed plan, om korte improvisatie sessies achter elkaar te houden. En dan bedoel je ieder bijvoorbeeld één uur?
Wat ook zou kunnen is een aantal scenario's uitspelen, bijvoorbeeld vandaag ging mijn combat encounter aan het begin wat traag (moest eigenlijk een snelle intro-achtige combat zijn, maar duurde toch een uur denk ik.

Misschien dat je 1 combat scene kan spelen en na een half uur of twee scene's een korte pauze en dan wisselen en zo ook met andere scenario's, voorbeelden van scenariobeschrijvingen, sfeerbeschrijving, NPC uitwerkingen etc etc. (je hoeft niet alles te bedenken on the spot misschine dat je al wel allemaal een NPC kan maken en die als encounter laten tegenkomen.
Plaats reactie