Spells onder water

Voor almachtige scheppers van werelden die ideeen uit willen wisselen.
Plaats reactie
Evincar
Vrije Boer
Berichten: 26
Lid geworden op: zondag 19 november 2006, 14:58

Spells onder water

Bericht door Evincar »

Hallo allemaal,

Ik ben hard op zoek naar de regels voor het casten van spells onder water.

Ik DM een campaign die op en in het water speelt. Ik heb spelers met karakters die aquatic en niet-aquatic zijn.

Wat zijn nou de regels voor casten onder water? Spreken lukt niet, bewegingen ondervinden hinder en je materialen drijven steeds weg en worden nat.
Kun je nou wel of niet casten? En wat als je aquatic bent? En wat als je aquatic bent en wilt casten boven water?

Kijk ik in de standaard boeken (PHB, Stormwrack) over de regels heen?
Evincar

Acid: If it isn't dissolving all your problems, you simply aren't using enough.
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Ik ben niet bekend met aquatic of onderwater spelen, maar ik denk dat je de belangrijkste punten al opnoemt: somatic en verbal components. Nou heb ik zelden met een DM gespeeld die zich daar druk om maakte, maar misschien is het in deze situatie wel logischer. Spelers die op het land leven kunnen moeilijker bewegen onder water. De 'Ring of Free Action' of iets met een soortgelijk effect zou dat op kunnen lossen. Als ze dat niet hebben, zou je ze misschien een langere cast time kunnen geven, omdat ze er twee keer zo lang over doen om de bewegingen te maken. Een andere mogelijkheid is om ze een x% miscast of spell failure te geven omdat ze onnauwkeurig zijn. Wat betreft het verbale deel, weet ik niet of waterbreathing helpt. Geluiden klinken toch anders onder water. Ik denk dat je hier op een dieper niveau moet kijken: is het belangrijk dat anderen de spreuk horen, of is het slechts dat de tovenaar de woorden spreekt? Als je hier niet uitkomt zou je aan metamagic als Still Spell of Quick Spell moeten denken. Spell components zou je op een spell-by-spell basis moeten bekijken (het strooien van een poeder is niet mogelijk, het vasthouden van een goudstuk wel) maar wederom heb ik zelden met een DM gespeeld die zich hier echt druk om maakte. Meestal had de wizard een spell component pouch waar de standaard zaken altijd in zaten, en moest er alleen voor bijzondere zaken componenten gebruikt worden.

Ik ben niet bekend met aquatic. Er vanuit gaande dat het mensen zijn die onder water leven (d.w.z. zelfde lichaamsbouw, maar met kieuwen) denk ik dat ze onder water alles kunnen casten - uitzonderingen afhankelijk van spell components. Boven water kunnen ze nog steeds de bewegingen maken, maar kunnen ze misschien niet de verbale componenten doen. Als ze echter boven water ook gewoon kunnen praten (wel zo handig met een gemengde party) dan zouden er geen problemen moeten zijn.

Uiteindelijk denk ik dat de belangrijkste regel hier is, zoals altijd, "at the DM's discretion."


(Ik vind de badkuip een leuk idee maar het is misschien wat onpraktisch.)


Dulce et decorum est pro alea mori.
Evincar
Vrije Boer
Berichten: 26
Lid geworden op: zondag 19 november 2006, 14:58

Bericht door Evincar »

Bedankt voor de reacties.

Ik zag op andere fora (en in een L&L boek) de volgende regels...

Het casten van een spell onderwater (of boven water voor aquatic creatures) kan na het halen van een Concentration check. De DC is 15+spell level. Dit geldt alleen voor spreuken die echt last hebben van de omgeving.

Dit zorgt er voor dat het vervelend is, maar dat je er wel beter in kan worden. Je kunt dus trainen in het casten onder water. Dat is denk ik beter dan een standaard spell failure invoeren. Dat doe ik wel bij sterke stroming enzo.

Klinkt dat als een goede regel?
Evincar

Acid: If it isn't dissolving all your problems, you simply aren't using enough.
Gebruikersavatar
Lairnaedon
Evil Overlord
Berichten: 983
Lid geworden op: dinsdag 28 september 2004, 0:34

Bericht door Lairnaedon »

ik vind drC's idee van de spel brabbelen in een bak water wel leuk, eigenlijk.
Afbeelding
Plaats reactie