palassasin

Voor almachtige scheppers van werelden die ideeen uit willen wisselen.
Lord Xcapobl
Ridder
Berichten: 225
Lid geworden op: dinsdag 23 mei 2006, 22:49

Bericht door Lord Xcapobl »

Het is inderdaad wel duidelijk dat de 'gemiddelde' Paladijn zijn sfeer en oorsprong in de westerse, smetteloze ridder vindt. Maar eigenlijk is het dan zo dat niemand een Paladijn zou kunnen spelen, zolang er in de campaign of setting geen dergelijke cultuur zou bestaan. Paladijnschap volgens de PHB en DMG impliceert dus automatisch westerse opvattingen van 'goed', 'kwaad' en 'religieuze inslag'.

Maar het is dan juist interessant om eens uit dat kleine hokje te stappen, en te gaan bedenken wat 'lawful good' inhoudt voor een andere cultuur, met andere normen en waarden. Enkele voorbeelden heb ik al gegeven.

Wat nu met de Halfling Paladijn ? Wat zou die belangrijk vinden ? Vast niet hetzelfde als een mens ?
Of de Dwerg Paladijn ? De Elf Paladijn ?
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Dat is wel interessant om over na te denken ja... daardoor definieer je een cultuur heel duidelijk. Door -om het maar even op zijn balkenendes te zeggen - de 'normen en waarden' van een ras te bepalen.

om het nog iets gekker te maken: wat te denken van een orc-paladijn? In principe zou dat dus heel dicht in de buurt van een 'palasassin' kunnen komen...
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Ik heb de paladin eigenlijk nooit een erg realistisch heldentype gevonden. De paladin is gebaseerd op Sir Galahad uit de Arthur-legenden. Sir Galahad was zo buitengewoon braaf en voorbeeldig dat hij zijn tegenstanders waarschijnlijk versloeg door ze dood te vervelen. Andere ronde-tafel-ridders, inclusief koning Arthur zelf, waren heel wat "normaler".

Galahad komt al op jeugdige leeftijd (en uiteraard heel vroom en heldhaftig) aan zijn einde, zodat hem lastige morele keuzen waar anderen wel mee geconfronteerd worden, bespaard blijven. Dilemma's zoals zo aardig beschreven door Lord Xcapobl enkele posts terug, komen in zijn leven niet voor.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Lord Xcapobl
Ridder
Berichten: 225
Lid geworden op: dinsdag 23 mei 2006, 22:49

Bericht door Lord Xcapobl »

@ Thekkur (en geinteresseerden)
Laat je me wel met de volgende vraag zitten: Als een typische Ork het PHB had geschreven, wat was dan de definitie geweest van 'lawful good' ?

@ Wijlen Fandath Ryne
Klopt als een bus. Maar dan kun je ook kijken naar de sterfecijfers onder Paladin characters. Zouden die ook om welke redenen dan ook hoger liggen dan die van andere character classes, met een lagere gemiddelde leeftijd, zodat ook de spel-Paladin in die opzichten Galahad nabootsen ?
:lol:
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

By gods, Michiel speel je nog niet genoeg roleplay,
Nee! want nu begin ik een online rpg waarin ik een Oosterse krijger van het geloof speel,
zo eentje met een tulband een lang kromzwaard mantel en een hagedis als rijdier.

Weer van een ander kijkpunt een paladin (vooral als je het bekijkt van de kruistochten,
waar trouwens de vrome ridders van het goede en 'enige echte geloof' er rijkelijk op los plunderde verkrachten en martelde van de heidenen)
Afbeelding

jaja dat is geen hagedis op het plaatjes maar een paard, zo'n hagedis moet er onder:
Afbeelding
M.
Schandknaap
Berichten: 16
Lid geworden op: zondag 9 juli 2006, 14:24

Re: palassasin

Bericht door M. »

DrCaligari schreef: kan een palladin een assasin zijn? of op een assasin manier werken (eerloos en tegen zijn code)
om bv een evil ruler te doden?

Hangt helemaal af van waar je speelt wat je speelt & wie je DM is.


In DnD. Alignment wil zeggen dat je dat voornamelijk doet, dus wat betreft alignment kan n palladin evil acts uitvoeren (maar niet te vaak). maar hoe zit t dan me zn code. Well...

De paladin code van 3.0 / 3.5 DnD:

Do's & Donts.

Do:

*Respect Legitimate authority.

*Act with honor (no lying, no cheating, dont use poisons, etc.)

*Help those in need (provided they dont use the help for chaotic or evil ends)

*Punish those that harm or threathen innocents.

*oppose evil

*speak truth

*keep your word

*speak out against injustice

*Punish the Guilty

*Kill fiends and demons.

*Worship good gods/celestials.

*Show mercy. (Mercy means giving Quarter to who surrender and treating criminals and prisoners with compassion and even kindness, in hopes they may one day turn to good once more)

*Be forgiving. (If an evil character makes an attempt to repent, and lead a better life, a good character is called upon to encourage the reformed villain, and let the past be the past, and not hold the char's evil deeds against him.)

*Bring hope.

*Attempt to Redeem evil. (To bring an evil Character to see the error of his ways, wich will not only stop him from doing evil, but in turn try and do good instead, granting that person once more a chance on the holy afterlife, instead of eternal damnation.


Dont:

*Ever commit a act of evil willingly.

*Speak lies.

*Cheat. (Cheating as in breaking the rules for personal gain)

*Steal.

*Betray. (such an act involves earning someones trust and then using that trust against him)

*Muder (Murder is the act of killing an intelligent creature for a nefarious purpose: Theft, personal gain, etc. Killing a evil creature to stop it from doing harm is not a evil act (it might be unlawfull tough) )

*Take Vengeance to far. (an Act of vengeance does not have to be evil (might be unlawfull), But vengeance at any cost can quickly lead to evil and should thus be avoided.)

*Worship evil gods and/or demons.

*Animate the dead or create undead.

*Cast evil spells. (unless you succeed in using them for good, but even then it should be used sparringly for the use of such spells can only lead to corruption)

*Damn or harm souls.

*Summon or help fiends/demons.

*Create evil. (creatures spells or items)

*Use others for personal gain.

*Bully or/and Cow innocents

*Bring despair.

*tempt others to do evil/wrong.

*Torture.




Gray zones:

Do good ends justify evil means?

No. (whether or not Good ends can justify evil), They certainly cannot make evil means any less evil.)


Is an evil act by accident, evil?

No, if you didnt know the risks/what you where doing. (accidental evil)

Yes, if you knew the something wasnt right but did it anyway. (evil caused by your negligence)

Yes, If you knew the risk but where over confident in your skills (evil caused by your recklessness)


If placed before a choice where the only choice is either of two evils (some evil maniac placing you in front of sadistic choice), is picking the lesser of those two evils, evil?

Yes. (how do i solve that then? Thats your problem.)


M.
v1nce

Bericht door v1nce »

Om ook nog even terug te komen op een eerdere post, het is waar dat Paladins door hun restrictions meer kans hebben om aan gruwelijk eind te komen. Aan de andere kant word dit ook voor groot deel gecompenseerd door hun bizarre verworvenheden kwa spullen, reputatie, skills etc. Daarnaast is het vaak zo dat een paladin die wel lang overleefd vaak zeer machtig en ook redelijk vaak bijzonder rijk (landerijen, titels en ook geld) en invloedrijk is. Niet voor niets is de 'Open Lord' van Waterdeep een Paladin.

Daarbij is het ook niet per se erg dat een Paladin maar een paar jaar overleefd, 'live fast/honorable & die young' past bij hun en maakt ze ook geloofwaardig en bijzonder. Plus als een PC in game 3 of meer jaar overleefd kan je wellicht er toch al jaren in real life mee gamen.
v1nce

Bericht door v1nce »

Ja, ik mis dat heroische (gecalculeerde risico's nemen niet oetlul, party split veroorzakende en domme acties) wel eens de laatste paar sessies. Het leid soms tot super toffe roleplaying en betere 'suspension of disbelief' bijvoorbeeld als een kompaan bijna dood gaat, of soms juist veel comic relief als iemand faliekant faalt. Als er geen risico is is er ook weinig spanning. Als een pc geen legendarische dingen probeert af en toe moet die ook niet verwachten een legende te worden of snel vooruit te gaan.
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

Wat bedoel je met 'suspension of disbelief'?
v1nce

Bericht door v1nce »

Wat ik daarmee bedoel is dat een film, RPG of welke andere vorm van fictie dan ook voor mij (en voor vele anderen) past geslaagd is als de kijker/speler zich er in kan verplaatsen en het als 'vrij geloofwaardig' ervaart. Uiteraart weet ieder rationeel mens dat er geen Draken e.d. bestaan, maar zolang mensen dat soort kennis/ongeloof terzijde kunnen schuiven (=Suspension of disbelief) is iets meestal spannend en leuk.

Voorbeeldje:

1. Nieuwe 1st lvl RPG groepje begint aan campaign, weten niet veel van fantasy maar krijgen bij hun 4de avontuur al te maken met een jonge draak die ze vrij makkelijk verslaan. = Crap.

2. Zelfde groep krijgt van de DM mogelijkheid om zich te ontwikkelen, gedurende 10 of meer sessies gaan ze vooruit, leren ze meer over de wereld (bijvoorbeeld omdat DM ze stimuleert om bepaalde boeken te bekijken) daardoor gaat de wereld leven. Elke keer weten ze meer maar desondanks lopen ze vaak risico tegen allerlei wezens. Af en toe raken ze ook veel kwijt (goud, equipment, hun trots door verlies) Ze leren over draken dat die zeer heftig zijn. In een heftige sessie verslaan ze uiteindelijk een jong exemplaar met erg veel moeite (wellicht sterven 1 of 2 pc's)

= Beter. Een van de cruciale verschillen is dat de DM er voor zorgt dat de wereld en risico's geloofwaardig worden.
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

Hoeveelste level draak hebben we het dan over (hehehehe, geintje)

Nee ik begrijp je. Het inderdaad is erg belangrijk om een wereld geloofwaardig over te laten komen en tot leven te laten komen. Door beschrijvingen, reeële gevaren en risico's en beloningen. Ook hebben de gewone mensen/bewoners een erg grote rol in het tot leven komen van een fantasy wereld.
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

back to topic!

los van de regels: zou george bush een paladin (of palassasin) kunnen zijn?
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
DrCaligari
Supreme Grandmaster
Berichten: 1512
Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11

Bericht door DrCaligari »

ik word echt moe van al die anti bush humor. Het heeft helemaal niets met het topic te maken.

terug op topic zou zijn;
"een palladin kan best een assasin daad doen. Want als hij op 12e level een evil act doet, kan hij de fallen palladin prestige class nemen, en dat is cool. Dan blijf je een palladin maar dan in het zwart gekleed."
I have seen things you people wouldn't believe, I've seen bots on fire of the edge of the interwebs...
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

DrCaligari schreef:Het heeft helemaal niets met het topic te maken.
Nee! Bush is nou typisch iemand die constant predikt het goede te doen, (zijn eigen) wetten strikt naleeft en zelf heilig gelooft het goede te doen. Zijn wapens zijn misschien niet zo heldhaftig als die van een in full plate gehulde paladin, maar zijn doel is wel overeenkomstig. Hij predikt te vuur en te zwaard het kwaad in de wereld te bestrijden, is dat niet wat een paladin óók doet?
Daarbij doodt hij degenen die hij 'evil' vindt niet altijd op een nette en eervolle manier, maar dat zou hem dus de perfecte pasassasin maken.
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
jwfd1976
Burger
Berichten: 46
Lid geworden op: dinsdag 3 oktober 2006, 21:41

Bericht door jwfd1976 »

@thekkur, Bush een palassasin, ik denk het niet.

@rest, als je kijkt waar het woord assasin vandaan komt zou ik een palassasin kunnen voorstellen. Assasin komt van de Assasijnen een religieuze sekte in arabie. Die volgens hun geloof hun tegenstanders moesten doden. Dan wel in gevecht dan wel in hun slaap. Deze sekte was een afsplising van de islam die op deze manier het geloof zuiver probeerde te houden. Een paladin heeft een soortgelijke missie . Dus als de DM vindt dat zijn spelers uit zo'n cultuur kunnen komen zeg ik een palassasin kan. Anders denk i dat de regels in het phb doorslaggevend zijn.
Een ware avonturier heeft ogen in z'n achterwerk of doet overtuigd alsof!!
DrCaligari
Supreme Grandmaster
Berichten: 1512
Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11

Bericht door DrCaligari »

wow, dat wist ik niet. dat is cool. De asasijnen waren dis heilige krijgers. Dit spreekt wel enorm tot de verbeelding. Ik zie het alleen nog niet echt combineren met de normen en waarden van ridder GalHead uit kamelot.
I have seen things you people wouldn't believe, I've seen bots on fire of the edge of the interwebs...
Storyteller
Ridder
Berichten: 178
Lid geworden op: maandag 7 februari 2005, 18:55

Bericht door Storyteller »

Het mooiste aan de paladin-class: Een echte heilige krijger die niet alleen in naam van een godheid strijd, maar die godheid ook echt de krijger ondersteund met wonderen en krachten.

Het vervelendste aan de realiteit: Heilige krijgers geloven vaak in een beeltenis van een godheid, worden niet gesteund en besluiten vervolgens maar te vervallen in het kwade.

Erg jammer gewoon...
“If once there would come one to release us,
he shall bear the mark of the winds”
Gebruikersavatar
jwfd1976
Burger
Berichten: 46
Lid geworden op: dinsdag 3 oktober 2006, 21:41

Bericht door jwfd1976 »

De essentie van de paladijn is een krijger voor een lawful-good, neutral-good of lawful-neutral deity. De assasijnen waren dit in principe ook. Ze gebruikten overigens voor ze hun werk deden hasj. Wat overigens ook een verbastering is van assasijn. Zie het arabische woord hasjies.
Een ware avonturier heeft ogen in z'n achterwerk of doet overtuigd alsof!!
Plaats reactie