palassasin

Voor almachtige scheppers van werelden die ideeen uit willen wisselen.
luvidiel
Koning
Berichten: 302
Lid geworden op: donderdag 26 augustus 2004, 18:42

Bericht door luvidiel »

iemand assassinaten is evil, no matter how!!!!!!!!

dus......

denk voortaan eerst ff na voor je wat zegt en het is nog steeds D&D en niet jouw wereld!!!!!
Gebruikersavatar
Killerbee
Ridder
Berichten: 293
Lid geworden op: dinsdag 22 juni 2004, 21:19

Bericht door Killerbee »

man rustig maar, we zijn niet allemaal personen die eerst nog ff het boek doorlezen voordat we gaan slapen.
Gebruikersavatar
Lairnaedon
Evil Overlord
Berichten: 983
Lid geworden op: dinsdag 28 september 2004, 0:34

Bericht door Lairnaedon »

lol, Vincere heeft hem onder zijn kussen liggen. Iedere nacht zuigt hij de informatie op uit het boek tijdens het slapen.
Afbeelding
DrCaligari
Supreme Grandmaster
Berichten: 1512
Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11

Bericht door DrCaligari »

hun doen tenminste ook aan serieus roleplayen in plaats van een beetje de clown uit te hangen!
Laatst gewijzigd door DrCaligari op woensdag 6 oktober 2004, 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.
I have seen things you people wouldn't believe, I've seen bots on fire of the edge of the interwebs...
luvidiel
Koning
Berichten: 302
Lid geworden op: donderdag 26 augustus 2004, 18:42

Bericht door luvidiel »

en nee ik heb geen boek onder m'n kussen liggen maar ik heb de belangrijkste boeken wel een keer door gelezen
Gebruikersavatar
Lairnaedon
Evil Overlord
Berichten: 983
Lid geworden op: dinsdag 28 september 2004, 0:34

Bericht door Lairnaedon »

luvidiel, doe niet zo kinderachtig man... je doet helemaal pissig tegen Killerbee, en volgens mij alleen maar omdat jullie characters enigzins op elkaar lijken? Dude, kom op hé? Chill out 8)

Want dat is nou het leuke van zo'n eindeloze discussie als deze. Eigenlijk hebben beide mogelijkheden wel duidelijke redenen met toelichtingen. Zo'n topic als deze kan eindeloos doorgaan!

Dus doe maar lekker rustig aan, dan houden we het allemaal gezellig, ok? :D
Afbeelding
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

dit topic was doodgevallen... maar was het niet de bedoeling dat het een eindeloos topic zou worden?

Zou het kunnen dat een paladijn onder invloed van zijn eigen idee van wat goed en slecht is daden begaat die wij als slecht ervaren? De kruisridders bijvoorbeeld waren paladijnen, die vochten voor het goede. Dat ze daarbij hele dorpen plunderden en uitmoordden, daar lag niemand wakker van. Tenslotte waren dat saracenen, en dat zijn toch onmensen.
Hetzelfde nu in het midden oosten. Mr. Struik vindt zichzelf een ware paladijn, en veel van z'n volgelingen ook. Maar is hij dat dan ook?

Zo kan een paladijn die heilig gelooft in dat hij iets doet om anderen te helpen best een moord begaan. Dus volgens mij kan een palassasin gewoon, omdat je het moet bekijken vanuit het standpunt van de paladijn.
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
DrCaligari
Supreme Grandmaster
Berichten: 1512
Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11

Bericht door DrCaligari »

Maar dat zou het hele idee van de palladin zo als we hem in DND kennen ontkrachten. Want dan zou een speler zo al zijn daden kunnen goed praten. Een DnD palladin is een geromantiseerde versie van de welbekende ridder op het witte paard die strijd voor het goede, geen gestoorde religieuze fanatikus. Hum... wat op zich wel jammer is.
Ik denk mocht er weer een nozum een palladin willen gaan spelen, dat hij dan een lijst met strictures, ethoses en virutes moet maken zoals in de 2nd complete paladins handbook staat, en daarmee beslissen wat wel en niet kan.
(off topic: stuk beter als alleen maar extra skills & feats in een complete handbook, niet)

trouwens waar haalt een paladin de nodige stealth skills vandaan ?
I have seen things you people wouldn't believe, I've seen bots on fire of the edge of the interwebs...
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Komkom, niet zo dogmatisch. Als jullie een Pallassasin willen, dan maak je er toch gewoon een? Om aan de wensen van sommige spelers tegemoet te komen, is in het DSA al jaren geleden de Ninjabarbarenhobbit uitgevonden. :wink:
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Lairnaedon
Evil Overlord
Berichten: 983
Lid geworden op: dinsdag 28 september 2004, 0:34

Bericht door Lairnaedon »

Het blijft een kwestie van persoonlijk geloof en mening. Ieder persoon is eigenwijs en leeft volgens zijn eigen leefregels.

De evil overlord in deze doet dat ook. Die heeft schijt aan de wetten van anderen, en doet lekker waar hij zelf zin in heeft. De paladin (de geromantiseerde versie dus) leeft wel volgens die wetten. Technisch mag hij dus niet sluipmoorden.

Dus..
- ofwel TOCH doen, en daarna harikiri plegen en "A paladin in hell" gaan spelen
- ofwel TOCH doen, daarna doorleven als blackguard, om uiteindelijk toch "A paladin in hell" te spelen
- ofwel niets doen, de Evil Overlord laten winnen, heel het volk laten afslachten, en alsnog "A paladin in hell" moeten spelen
- ofwel een andere manier vinden om hem "legaal" te doden, en dan maar genieten van een dromerig bestaan tussen de wolken des hemels. All's boring that ends boring!

kwestie van ingevingen op het moment. Ik blijf resoluut in mijn beslissing.. deze kwestie is niet op te lossen, en moet (bij de zeer zeldzame gebeurtenis ervan) op het moment zelf worden beslecht tussen speler en DM.
Afbeelding
ejvandekaa
Schandknaap
Berichten: 13
Lid geworden op: donderdag 18 augustus 2005, 11:23

god van de moord?

Bericht door ejvandekaa »

enerzeids heb je de regels voor paladijn gedrag van Ad&d. daar wil ik niets aan veranderen/over zeggen.

anderzijds kan ik me best voorstellen dan je een paladijn definieerd als een krijger die alles doed volgens het geloof waar hij in geloofd. dan krijg je inderdaad "evil" paladins als ze maar in een "evil" god geloven. bijvoorbveeld in de god der moord.

Evertjan van de Kaa
DrCaligari
Supreme Grandmaster
Berichten: 1512
Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11

Bericht door DrCaligari »

een 'evil palladin' is een typisch dom 3.5 ding.
Niemand hangt een kwade god aan. Behalve misschien een vreemde lovevcraft secte. Ze hebben zeker geen grote ridder orde.
Een order van palladins die denken uit hun overtuigen van het goede, kwaad doet is wel goed in te beelden. Denk maar aan kruistochten en heksen verbrandingen.
Historisch gezien was de ridder order waar de palladin van gehaald is een code, opgesteld door een paus om bandieten/ridders die het land stroopte een halt toe te roepen. Toen zijn bv de tempeliers enz ontstaan. EN het beeld van de romantisch ridder. De DND palladin is zo een koene kampioen van het goede. goed/kwaad is geen spiegel. Het kwaad is geen ridder in het zwart gekleed.
De kwade machten in de dnd (en in de mytholgische) wereld hebben andere krachten als de goede. En meer vernietigende/corrumperende vaardigheden. Zoals vampieren/specters enz enz enz. Ga je al het goede spiegelen dan word het een soort schaakspel.
Niet voor niets is in ieder goed verhaal de slechte duidelijk anders als de goede. Er is toch ook geen klasse van kwaadaardige dolers in Lotr.
Ridders die uit naam van het goede kwaad doen kunnen bestaan, maar dat is dan een corrupte order, die nog steeds bepaalde ere codes aanhangt.
Maar dat is een campaign ding. Het hangt af van de bestaande orders van de wereld van de dm. In een klassieke FRM setting zullen moordende palladins niet bestaan. Maar in een middeleuws gebaseerd verhaal bestaan er misschien alleen maar kwade ridders. (die nog steeds de ene barmhartige god aanhangen)

in dnd geldt; sluipmoord = oneervolle daad = verlies van palladin status = boete doen of gewone fighter worden.
I have seen things you people wouldn't believe, I've seen bots on fire of the edge of the interwebs...
v1nce

Bericht door v1nce »

DDDOOODDDD aaaan de WORRRMENN!!! *Stampt op de wormen*

Ha ha ha. Kort antwoord: Nee het kan niet.

Langer: wellicht onder zeer bijzondere omstandigheden zou het een keer kunnen voorkomen in de carriere van een paladin. Ik denk dan aan situatie zoals hierboven geschetst maar waarbij tevens geen enkele andere oplossing echt op korte termijn haalbaar is. En waarbij anderen zullen lijden als de Paladin niets doet. Zeer grote kans dat er dan na de daad wel (tijdelijke) sancties zouden komen vanuit zijn evt. kerk, regering of god. Lijkt me logisch dat hij dan zijn Paladin status en verworvenheden tijdelijk kwijt raakt. En pas na veel boetedoening/een queeste weer krijgt en dan misschien zelfs wel in hoger aanzien staat gezien zijn ombaatzuchtigheid en volharding.

Is eigenlijk een mooi RPG element zo'n situatie, vergelijkbaar met een "romantic love/unrequited love" waar Paladin's in grossieren. Behalve dat laatste niet evil is maar ook vaak een heftig dilema.

Maar hoe je het ook wend of keert en DM ed, iemand die weerloos is vermoorden is altijd evil ongeacht je beweegredenen en de effecten er van. Een paladin die vaker dit soort dingen doet is idd totale BS. Neem dan gewoon een heftige maar ook uber moralistische barbarian fighter met allemaal assassin skills/kits/prestige classes en ga niet focken met Paladins, gij WORM!! Ha ha.

Ik zou persoonlijk best Hitler omleggen als dat een en ander had voorkomen maar ik ben dan ook geen paladin.

Ik zal er eens "den bijbel" (2ND EDITION bwuhaha hah ha, Complete Paladin's handboek) op naslaan...
v1nce

Bericht door v1nce »

DDDOOODDDD aaaan de WORRRMENN!!! *Stampt op de wormen*

Ha ha ha. Kort antwoord: Nee het kan niet.

Langer: wellicht onder zeer bijzondere omstandigheden zou het een keer kunnen voorkomen in de carriere van een paladin. Ik denk dan aan situatie zoals hierboven geschetst maar waarbij tevens geen enkele andere oplossing echt op korte termijn haalbaar is. En waarbij anderen zullen lijden als de Paladin niets doet. Zeer grote kans dat er dan na de daad wel (tijdelijke) sancties zouden komen vanuit zijn evt. kerk, regering of god. Lijkt me logisch dat hij dan zijn Paladin status en verworvenheden tijdelijk kwijt raakt. En pas na veel boetedoening/een queeste weer krijgt en dan misschien zelfs wel in hoger aanzien staat gezien zijn ombaatzuchtigheid en volharding.

Is eigenlijk een mooi RPG element zo'n situatie, vergelijkbaar met een "romantic love/unrequited love" waar Paladin's in grossieren. Behalve dat laatste niet evil is maar ook vaak een heftig dilema.

Maar hoe je het ook wend of keert en DM ed, iemand die weerloos is vermoorden is altijd evil ongeacht je beweegredenen en de effecten er van. Een paladin die vaker dit soort dingen doet is idd totale BS. Neem dan gewoon een heftige maar ook uber moralistische barbarian fighter met allemaal assassin skills/kits/prestige classes en ga niet focken met Paladins, gij WORM!! Ha ha.

Ik zou persoonlijk best Hitler omleggen als dat een en ander had voorkomen maar ik ben dan ook geen paladin.

Ik zal er eens "den bijbel" (2ND EDITION bwuhaha hah ha, Complete Paladin's handboek) op naslaan...
v1nce

Bericht door v1nce »

Scheisse, forum heeft weer kuren....
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

nu snap ik waarom niemad gek is om paladin te spelen...

Nou goed mijn antwoord is een evil overlord in zijn slaap vermoorden is een good actie, een good overlord in zijn slaap vermoorden is een bad actie.

maar goed ik heb nog geen paladin gespeeld en de boeken er niet op nageslagen (tjesus mag je dan ook werkelijk niets verzinnen zonder die vervloekte boeken)

Paladin: "sjit hij slaapt, wacht ik maak hem wakker en breng hem onder mijn zwaard naar mijn koning alwaar hij tot zijn verdiende lot wordt gebracht"
v1nce

Bericht door v1nce »

NEEEEEEEEEN!!! Het boek, het enige ware ware woord, Den Bijbel geheten "The Complete... Handbook" (2nd ed.) heeft altijd gelijk!!! :lol: :wink:
DrCaligari
Supreme Grandmaster
Berichten: 1512
Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11

Bericht door DrCaligari »

Aha, heeft niemand van jullie iets zinnigers te doen ?
I have seen things you people wouldn't believe, I've seen bots on fire of the edge of the interwebs...
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

de kneep zit hem er in dat de paladin zijn acties doet vanuit zijn geloof, terwijl de standaard ridder zijn heer dient.

Als je dus een oneervolle daad begaat (los van feit of dat een evil overlord assineren daaronder valt) kun je dus verwachten dat daar sancties op staan. Dus verlies van heilige status, gewone ridder.

Maar nee de heilige boeken zijn niet alleen almachtig en vaste regels, zoals indiezelfde boeken dus ergens vooraan staan, zijn ze een leiddraad.
Bedenk gewoon wat jouw character beweegt en hoe je op die manier een situatie te lijf gaat zou ik zeggen.
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

de kneep zit hem er in dat de paladin zijn acties doet vanuit zijn geloof, terwijl de standaard ridder zijn heer dient.

Als je dus een oneervolle daad begaat (los van feit of dat een evil overlord assineren daaronder valt) kun je dus verwachten dat daar sancties op staan. Dus verlies van heilige status, gewone ridder.

Maar nee de heilige boeken zijn niet alleen almachtig en vaste regels, zoals indiezelfde boeken dus ergens vooraan staan, zijn ze een leiddraad.
Bedenk gewoon wat jouw character beweegt en hoe je op die manier een situatie te lijf gaat zou ik zeggen.
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

Enemy Guards to characters: Surrender, or taste the wrath of our blades!
The Paladin in the party: Goons! I'm going to slit your throats.
The DM's response: Sounds like a true Paladin.


The Paladin in the party decides to interrogate a captured enemy:
You better give me some good answers or I'm gonna cut your sackage off. I can do that cuz you're evil!
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

hahahah, uit de eerste hand? :)
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

Lord Xcapobl
Ridder
Berichten: 225
Lid geworden op: dinsdag 23 mei 2006, 22:49

Bericht door Lord Xcapobl »

Wat ik bij soort discussies altijd jammer vind, is dat niemand echt uitgaat van een duidelijke, uitgechreven code voor de paladijn.

Is een 'lawful good' paladijn zijn status kwijt als hij een klein kind doodt dat door een demoon bezeten is, wetende dat hij uit een culturele achtergrond komt waar kinderen voor de wet niets waard zijn, en demonen voor het ultieme kwaad staan ?

Zou je een paladijn kunnen afstraffen wanneer hij zijn vrouw helemaal lens slaat, en je beseft dat het character uit een campaign cultuur komt waar dat al honderden, zoniet duizenden jaren de cultureel-religieuze norm is ?

Wat te doen met een paladijn die euthenasie pleegt op de ouderen, omdat binnen zijn cultuur/geloof oud (en afgetakeld) worden erger is dan wat voor straf dan ook ?

Een paladijn uit een kannibalistische barbarenstam ?

Deze discussies gaan altijd uit van onze eigen, veelal westers morele en ethische, normen en waarden, en verlichte meningen. Als er nu eens de moeite werd genomen om echt een morele, ethische en religieuze code te schrijven voor een paladijn, dan is daar heel makkelijk tegen af te zetten of de paladijn die nog aanhoudt, en dus of de paladijn moet verwachten gaven kwijt te raken.
Het is vaak wel het veiligst om standaard begrippen over te nemen, natuurlijk. Verkrachting, moord, diefstal, dat soort dingen zijn 'kwaad', en gulheid, hulpbiedend zijn en vriendschappelijkheid zonder bijbedoelingen zijn 'goed'. Maar ga nu eens buiten dat soort hokjes. Kijk ook eens naar diverse werkelijke aardse culturen om te zien wat anderen in hun ogen als 'goed' en 'kwaad' beschouwen.



Groetsels,
Your Friendly Forum Lord.
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

Ja ok, meestal gaat men van de middeleeuwse ronde tafel ideeën uit denk ik.

De specifieke gevallen uitspelen zijn ook wel leuk, maar an heb je apart geval, misschien wel leuk om zoiets voor je eigen PC idd uit te schrijven, naar gelang welke god / cultuur je aanhangt.
Plaats reactie