By the gods!

Voor almachtige scheppers van werelden die ideeen uit willen wisselen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

By the gods!

Bericht door Thekkur »

Maken jullie weleens gebruik van goden in rpg-campaigns? Bijvoorbeeld religieus fanatische -bad guys, boosaardige cultussen van noodle-monster aanhangers, tempels gewijdt aan obscure (maar zeer krachtige) goden en queestes door goden uitgevaardigd?
Gebruiken je dan voornamelijk dnd goden? of ook gepimpte versies van bestaande goden?
Ik hou wel van het laatste... hoewel het geod gebruiken van goden erg lastig is.

- let op , er is al eens eerder een topic geweest met dit onderwerp -
toch kon ik het niet laten er nog een topic aan te wijden.

Zeker niet omdat ik deze http://www.godchecker.com/ site had gevonden! Inspiring voor iedereen die weleens goden gebruikt of dat heeft gedaan!
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
v1nce

Bericht door v1nce »

Yep, gebruik ze wel maar niet te veel/vaak. Gebruik meestal de Forgotten Realms goden omdat de meeste spelers daar enige kennis van hebben (andere moet je alles verzinnen en uitleggen) en omdat dat pantheon bijna alles behelst. Oh en ik heb natuurlijk al die source material al klaar liggen wat ook wel zo fijn is.
Gebruikersavatar
Cleverbot
Ridder
Berichten: 121
Lid geworden op: woensdag 6 januari 2010, 12:21

Bericht door Cleverbot »

Welke setting ik ook speel (en in gespeeld heb) goden komen er altijd in voor. Al is het simpelweg maar door dat de party cleric een bepaalde deity aanhangt en er daardoor gebruiken op nahoud, etc..

De goden worden beslist door de setting die we spelen. Als het een eigen gemaakte setting is (ik heb er 1) dan zijn het goden die door mij verzonnen zijn.

De huidige DnD (Pathfinder) campaign op de wereld Golarion heeft de party op het moment te maken met een Dagon cult. (voor wie Dagon dan wel is, raad ik je aan in je in de Cthulhu mythos te verdiepen.... (Which is a bad idea for your sanity according to Lovecraftian lore....)

Goede en kwade goden. passieve en agressieve goden, goden die zich op de wereld onder de mortals bevinden en goden die ver weg vanaf een andere plane toe kijken. Goden die door hun diciples, clerics en priests werken, of goden die hun avatar naar de wereld sturen om het zelf op te knappen. En natuurlijk demonen of andere otherworldly entities die zich voor doen als goden... oh en niet otherwordly eigenlijk ook wel bv in de vorm van een draak.

Allemaal wel eens gebruikt, gezien of gtegen me gehad. :)
"Disclosure: I am a versatile protocol and combat droid, fluent in verbal and cultural translation. Should your needs prove more... practical, I am also highly skilled in personal combat."
―HK-47 sells himself
v1nce

Bericht door v1nce »

Oh doet me er aan denken: Hoewel Drizzt na de eerste 2 trilogien als character en verhaal nogal achteruit gaat ben ik nu een wat later audioboek aan het luisteren. Op zich kwam daar wel een leuke idee en reversal tegen. Al die boeken lang jagen de drow op de 'renegade' afvallige Drizzt om hem tot meerdere glorie van Lloth, de spider queen god, hem te doden.

Pas in dat laatste boek bedacht een drow dat Lloth misschien haar favor verleend aan drizzt...! Hij mag dan wel afvallig en blasphemous zijn (dood haar priesteressen) maar hij veroorzaakt, chaos, dood, en onrust en oorlog onder de drow. En je raad het al,.. Lloth haar portfolio Is Chaos... Sucks to worship an evil deity! :)
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Toevalligerwijze kwam juist in onze laatste ODM-sessie een ontmoeting met een godin voor - zie http://www.roleplayers.nl/phpBB2/viewto ... &start=750 .
Maar op zich is zoiets heel zeldzaam: ik heb zelf als DM één keer een god ten tonele gevoerd, en verder herinner ik me ook maar een doodenkel geval.
Op de achtergrond spelen goden wel een belangrijke rol: in de wereld van het ODM bestaan ze echt, en hun aanhang wil nog wel eens behoorlijk fanatiek zijn. Zo speelde ik ooit een Thorwaler (soort Viking) die een enthousiast aanhanger van de ODM-zeegod was, en bij gelegenheid graag een tempel voor hem stichtte.
In het ODM heeft iedere god ook een demonische tegenhanger, en er zijn allerlei halfgoden en geesten. Al met al hebben ze er een gezellige boel van gemaakt met veel ruimte voor onderlinge problemen.

Leuke site trouwens met al die goden!
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
v1nce

Bericht door v1nce »

Yep leuke site,.. maar hij heeft nog nooit gehoord van Tempus of Bhaal!! Fail. ;)
v1nce

Bericht door v1nce »

Nu ik dat artikel nog eens na lees... Super goed geschreven! :) Inhoudelijk maar ook kwa Engelse grammatica, spelling en vocabulaire... Hoe kwam dat? Had je heel lang aan gewerkt en het echt zo goed mogelijk gedaan? Is namelijk van nog stuk hoger caliber dan bijvoorbeeld je recaps. Vandaar dat ik het me afvraag.
Gebruikersavatar
Cleverbot
Ridder
Berichten: 121
Lid geworden op: woensdag 6 januari 2010, 12:21

Bericht door Cleverbot »

eh... hoe duwt een eigen setting spelers in een bepaalde rol? Niets meer of minder dan in een niet zelf gecreerde setting?...
"Disclosure: I am a versatile protocol and combat droid, fluent in verbal and cultural translation. Should your needs prove more... practical, I am also highly skilled in personal combat."
―HK-47 sells himself
Gebruikersavatar
Cleverbot
Ridder
Berichten: 121
Lid geworden op: woensdag 6 januari 2010, 12:21

Bericht door Cleverbot »

hmm, maar dat is toch zowiezo bij clerics? Ik bedoel een cleric char word zowiezo in een bepaalde rol geduwd omdat zij een cleric is. Vervolgens keist ze dan een bepaalde faith die dit nog eens extra benadrukt. Want de cleric moet zich aan de regels van haar faith houden. Dus een cleric (en paladin) character word meer dan welke klasse dan ook in een hokje geduwd met een boel regels die het char zeer zeker definiëren. Het leuke is juist om daar dan toch weer variatie in te vinden als speler en er een geheel eigen karakter van te maken.

Ik vind weinig deities in een wereld dan zeker ook geen min punt. Maar een deity of 8/9 ga ik daar dan wel bij van uit.
"Disclosure: I am a versatile protocol and combat droid, fluent in verbal and cultural translation. Should your needs prove more... practical, I am also highly skilled in personal combat."
―HK-47 sells himself
v1nce

Bericht door v1nce »

Faerun heeft idd tig deities, en dat kan wel overwhelming worden. Dat is waarom ik er ook niet te veel nadruk op leg. Als ik in een campaign van 1 jaar meer dan 5 goden/priesthoods prominent voorbij laat komen is dat veel. Wat ook wel handig is, is dat al die goden in Faerun opgedeeld zijn in 3 a 4 levels van invloed/macht/aanhang en dat maakt de boel wel erg overzichtelijk en toch hebben de spelers heel veel keuze wat betreft hun priest god of ethos.
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Wat een hoop reacties! :)

Die rpgtips van DrC zijn idd erg goed. Moet sowieso wel bekennen dat ik zijn pantheons erg waardeer. Vaak erg toffe goden, maar niet allemaal door elkaar. Een of twee goden die in een bepaald gebied de boventoon voeren en een serie 'religieuse fanatici' met zich meebrengen (ook wel omschreven als 'clerics' of 'priesters'.)

@ fandath: van die goden met een demonische tegenhanger kan erg tof zijn, maar ook erg afgezaagd. liever heb ik dan goden die niiet echt goed of kwaad zijn... zoals eigenlijk heel veel pantheons uit de oudheid (van noorse tot griekse) 'weirde' goden hadden die nogal eens rare dingen deden. Die onderlinge problemen zijn natuurlijk ook erg boeiend :)

VInd het bij het adopteren van een volledig pantheon altijd lastig alle goden even goed te kennen en te integreren. vandaar wellich mijn voorkeur voor monotheistische beschavingen. :)
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Plaats reactie