Remixing Stories, RPG ripoffs

Voor almachtige scheppers van werelden die ideeen uit willen wisselen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Remixing Stories, RPG ripoffs

Bericht door Thekkur »

Hoe origineel is jouw verhaal? Hoeveel recycle jij bewust of onbewust in je verhalen? Veel GM's gebruiken clichés elementen in hun verhaal. Clichés in RPG zijn simpelweg rip offs die zo vaak herhaalt zijn dat niemand meer weet van wie het origineel kwam.

Ik vind het zelf erg boeiend om elementen uit films, stripboeken, boeken of andere verhalen te gebruiken, maar wil er wel altijd een draai aan geven.

Interesting: Everything is a remix docu.
http://vimeo.com/channels/staffpicks#14912890
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Lairnaedon
Evil Overlord
Berichten: 983
Lid geworden op: dinsdag 28 september 2004, 0:34

Bericht door Lairnaedon »

Ja natuurlijk remixt iedereen een hoop :D Ik ook, ongetwijfeld.

Ik probeer qua characters vaak andere dingen, dat wel.



Als ik GM, is er meestal een film, serie, of iets op internet wat mijn inspiratie aan woekert. Of soms meerdere dingen gecombineerd. Ditzelfde geldt ook voor characters.

Uiteraard altijd met mijn eigen draai eraan. Ik zal nooit een character 1 op 1 rippen.

"Ik speel een barbarian genaamd Conan. Zijn vader en moeder zijn voor zijn ogen vermoord door een groep bandieten en nu wil hij wraak. Hij is supersterk en praat met een Oostenrijks accent."

Hell no!!!!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

ik kwam er nu wel laatst achter dat veel ideeën zonder voorbedachte rade toch ergens mee in verband staan, of op lijken.

Maar goed, laten we eerlijk wezen inspiratie van andere verhalen is toch altijd goed. Shakespeare liet zich ook inspireren door Griekse verhalen enz. Tolkien stal heel de Noorse Mythologie leeg voor zijn 'eigen bedachte' wereld. seven samurai (klassieke film, gaaf!!!) is hershoot van spaghetti western magnificent seven.

De manier waarop, is veel belangrijker, dan echt een origineel idee hebben, toch?

Ik heb eens een hele eigen wereld bedacht en sessies in gespeeld.
Daar kwam ik best ver mee, en was leuke activiteit in eigen droomwereld. Maar uiteindelijk bij een sessie, boeit het spelers niet eens zo, wat de hele achtergrond is en tijdslijn etc.
Veel interessanter is wat er nu gebeurt en interactie.
(de sessies in die wereld waren dan ook afwisselend succesvol)

dus: goede remixen, met stijl is nooit weg! :)
Gebruikersavatar
Rogier
Supreme Grandmaster
Berichten: 2452
Lid geworden op: vrijdag 23 februari 2007, 19:06

Bericht door Rogier »

Als je alles zelf wilt bedenken en het ook anders wilt doen is dat nogal erg complex. Het gaat soms het voorstellingsvermogen te buiten.
Bijvoorbeeld: 'vroeguahr' heb ik ooit eens een eigen nieuwe wereld verzonnen voor rollenspel. Ik tekende landkaarten uit en al gauw belandde ik bij de omvang van de planeet.
Toen ben ik BINAS ingedoken om eens met wat dichtheden en gravitatiekrachten te rekenen, de atmosferische druk, omloopsnelheid en middelpuntzoekende kracht. En daar bleef ik een beetje hangen omdat mijn referentie van het Aardse begon weg te vallen.
Stel je voor dat het zwaartekrachtveld sterker is, of de atmosferische druk groter omdat jouw planeet/wereld twee keer zo groot is als de Aarde met dezelfde samenstelling van de kern. Dat betekent dat een aantal dingen nogal veranderen. Ook had ik i.p.v. een monopole zwaartekracht een lineaire zwaartekracht kunnen gebruiken of een parabolische. Dus wanneer men een berg beklimt dat het zwaartekrachtveld verandert t.o.v. het oppervlak omdat men omhoog gaat en anders t.o.v. het 'grote oppervlak' gepositioneerd is.
Enfin... ik heb besloten maar weer de kaart van Avonturië te gebruiken omdat me dat gewoon wat handiger leek.
Gebruikersavatar
Rogier
Supreme Grandmaster
Berichten: 2452
Lid geworden op: vrijdag 23 februari 2007, 19:06

Bericht door Rogier »

Lairnaedon schreef:"Ik speel een barbarian genaamd Conan. Zijn vader en moeder zijn voor zijn ogen vermoord door een groep bandieten en nu wil hij wraak. Hij is supersterk en praat met een Oostenrijks accent."
Tja, had hem dan i.p.v. een groot barbarenzwaard een Barbiepop gegeven. Dat is toch weer origineel?
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

Het mixen van films is ook wel leuk idee.
Wat voor wereld en personages heb je als je Ghostbusters met Conan mengt? Of Blade Runner met Indiana Jones, Silence of the Lambs met GTST enz.
Personages en omgeving kunnen zeer duidelijk vertaald worden.

Hoe vaak Tolkien achtige fantasy werelden en verhalen zijn geschreven.
Met en eigen twist.

Of films of gebeurtenissen in een ander tijdperk vertalen.
Star wars is ook wel zoiets. De Jedi lijken wel erg op samoerai. Het hele leger komt qua styling regelrecht uit WO2 en het hele verhaal volgt het standaard heldenverhaal regelrecht uit het boekje.
Plaats reactie