de menselijke factor - E6 in pathfinder
Geplaatst: maandag 11 februari 2013, 13:40
Wie heeft er ervaring met het E6 systeem binnen d20 RPG's?
Ik kwam deze post tegen:
http://www.enworld.org/forum/showthread ... -revision)
met de pdf hier: http://esix.pbworks.com/f/E6v041.pdf
en werd direct enthousiast.
In het engels gaat het om het volgende
Like d20, E6 is a game of enigmatic wizards, canny rogues, and mighty warriors who rise against terrible dangers and overcome powerful foes. But instead of using d20’s 20 levels to translate characters into the rules, E6 uses only the first 6. E6 is about changing one of d20’s essential assumptions, but it doesn't need a lot of rules to make that change.
To understand E6, imagine the perspective of the average medieval peasant in a d20 game. This person has the stats of a 1st-level commoner, and while they might not know their stats explicitly, they know their relation to the rest of the world. Our peasant knows that he can be killed quite easily by maurauding raiders, enemy soldiers, or even wild animals. He’s not mighty, he’s not organized, and he doesn’t have any special skills to bring to bear when danger strikes. He worries about drought and flood, and the welfare of his livestock. His extended family likely all lives within a mile of his birthplace. To him, a trip to a town ten miles off is an expedition into the unknown.
Imagine you are this peasant, and you meet a trio of 6th-level adventurers. When you address the wizard, you are speaking to someone who could incinerate your home and slay all your livestock with a few words. The fighter has prevailed against a dozen orcish skirmishers and slain them all – and he could do the same again. The cleric is a man so holy that the gods themselves have granted him the power to cure the sick and heal the wounded. These are epic heroes.
Now consider the powers of a CR 5 manticore. To the peasant, the appearance of this manticore near the village isn’t a nuisance: the beast can, and likely will slay you in seconds if you draw its attention. You, your livestock, and your entire family are in immediate danger of violent death. Even if you were well armed and gathered a large peasant militia, your village faces heavy losses and no guarantee of success. Against such a creature, adventurers may be your only hope. E6 recognizes that 6th level characters are mortal, while reframing the game’s perspective to create a context where those same 6th level characters are epic heroes.
er is daarnaast al veel geschreven over het gebruik hiervan
Wie heeft er al eens gespeeld met dit principe? In wat voor setting, welke campaigns etc?
Ik wil E6 met pathfinder gaan toepassen op een zelf te maken wereld die ik zou willen baseren op onze eigen wereld, maar dan circa 4000-6000 jaar geleden(dus 4000 tot 2000 voor Christus). In het Bronzentijdperk, pre romaans als basis de oude Chinese, Indische, Perzische/Mesopotanische, Egypitische, preGriekse, preRomaanse, Mazteekse en Incase culturen. Met een wat grovere Neanderthaler i.p.v. de orc, een soort buitenwereldsen(altantis bewoners?) als de hoog ontwikkelde elven (Homo superioris), en de vegetarische Homo Floresinies/Erectus als een iets verwildere vorm van halflingen. Dwergen zijn misschien wel speelbaar, maar daar heb ik nog geen passend equivalent voor bedacht. Gnomen zijn niet speelbaar. Net als veel andere rassen die waarschijnlijk wel voorkomen in kleine hoeveelheden.
De wereld is ook wat minder magierijk. Of ik full-casters helemaal uitsluit weet ik nog niet, daar kom ik nog op terug.
Dus mijn voorlopige vragen aan jullie:
- Iemand ervaring met E6 i.c.m met pathfinder, tips?
- En wie heeft er al eerder een bronzentijdperk campaign opgezet(materiaal om te delen?)?
Ik kwam deze post tegen:
http://www.enworld.org/forum/showthread ... -revision)
met de pdf hier: http://esix.pbworks.com/f/E6v041.pdf
en werd direct enthousiast.
In het engels gaat het om het volgende
Like d20, E6 is a game of enigmatic wizards, canny rogues, and mighty warriors who rise against terrible dangers and overcome powerful foes. But instead of using d20’s 20 levels to translate characters into the rules, E6 uses only the first 6. E6 is about changing one of d20’s essential assumptions, but it doesn't need a lot of rules to make that change.
To understand E6, imagine the perspective of the average medieval peasant in a d20 game. This person has the stats of a 1st-level commoner, and while they might not know their stats explicitly, they know their relation to the rest of the world. Our peasant knows that he can be killed quite easily by maurauding raiders, enemy soldiers, or even wild animals. He’s not mighty, he’s not organized, and he doesn’t have any special skills to bring to bear when danger strikes. He worries about drought and flood, and the welfare of his livestock. His extended family likely all lives within a mile of his birthplace. To him, a trip to a town ten miles off is an expedition into the unknown.
Imagine you are this peasant, and you meet a trio of 6th-level adventurers. When you address the wizard, you are speaking to someone who could incinerate your home and slay all your livestock with a few words. The fighter has prevailed against a dozen orcish skirmishers and slain them all – and he could do the same again. The cleric is a man so holy that the gods themselves have granted him the power to cure the sick and heal the wounded. These are epic heroes.
Now consider the powers of a CR 5 manticore. To the peasant, the appearance of this manticore near the village isn’t a nuisance: the beast can, and likely will slay you in seconds if you draw its attention. You, your livestock, and your entire family are in immediate danger of violent death. Even if you were well armed and gathered a large peasant militia, your village faces heavy losses and no guarantee of success. Against such a creature, adventurers may be your only hope. E6 recognizes that 6th level characters are mortal, while reframing the game’s perspective to create a context where those same 6th level characters are epic heroes.
er is daarnaast al veel geschreven over het gebruik hiervan
Wie heeft er al eens gespeeld met dit principe? In wat voor setting, welke campaigns etc?
Ik wil E6 met pathfinder gaan toepassen op een zelf te maken wereld die ik zou willen baseren op onze eigen wereld, maar dan circa 4000-6000 jaar geleden(dus 4000 tot 2000 voor Christus). In het Bronzentijdperk, pre romaans als basis de oude Chinese, Indische, Perzische/Mesopotanische, Egypitische, preGriekse, preRomaanse, Mazteekse en Incase culturen. Met een wat grovere Neanderthaler i.p.v. de orc, een soort buitenwereldsen(altantis bewoners?) als de hoog ontwikkelde elven (Homo superioris), en de vegetarische Homo Floresinies/Erectus als een iets verwildere vorm van halflingen. Dwergen zijn misschien wel speelbaar, maar daar heb ik nog geen passend equivalent voor bedacht. Gnomen zijn niet speelbaar. Net als veel andere rassen die waarschijnlijk wel voorkomen in kleine hoeveelheden.
De wereld is ook wat minder magierijk. Of ik full-casters helemaal uitsluit weet ik nog niet, daar kom ik nog op terug.
Dus mijn voorlopige vragen aan jullie:
- Iemand ervaring met E6 i.c.m met pathfinder, tips?
- En wie heeft er al eerder een bronzentijdperk campaign opgezet(materiaal om te delen?)?