Ontwikkeling

Voor almachtige scheppers van werelden die ideeen uit willen wisselen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Ontwikkeling

Bericht door Karma »

Een wat oudere naslagwerkje, klinkt wel leuk: link
je kan het zo moeilijk maken als je zelf wilt natuurlijk.
Zal wel wat meer werk zijn voor PC's en DM's, maar het kan ook het roleplayen bevorderen.
Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat PC nieuwe skills kunnen leren die ze tegenkomen en niet meer dat ze uit de lucht vallen bij een nieuwe level.
DrCaligari
Supreme Grandmaster
Berichten: 1512
Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11

Bericht door DrCaligari »

wow klinkt wel cool. Ik ben er zeker wel benieuwd naar. Maar het regelsysteem is natuurlijk altijd ondergeschikt aan het rpg-en
I have seen things you people wouldn't believe, I've seen bots on fire of the edge of the interwebs...
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

Hoe gaan jullie om met ontwikkeling?
Zelf houdt iok meestal de regels van het spel aan, maar het is wellicht wel tof om de ontwikkeling van de PC's te roleplayen:
1) een wizard die zijn spells moet overnemen van gevonden spellbook of van andere spellcasters die bevochten zijn, of dat iemand een aantal weken weer als apprentice moet gaan werken. In het kasteel van een machtige tovenaar om een geliefde spell te bemachtigen (en natuurlijk de afwas , vloeren boenen en ramen moet zemen etc.)
2) Nieuwe features moeten getraind worden ( zo kost bijvoorbeeld een hoger level tumbling of acrobatics, een hoop blauwe plekken)
of een trainer moet gevonden worden (en betaald en wie zegt dat dat geld is)
3) shape changers moeten uitvoerige studies doen naar hun nieuwe an te nemen vorm, wat precairder wordt naarmate deze vorm gevaarlijker is

en zo zijn er meer voorbeelden te bedenken natuurlijk, door gm en spelers.

voordeel van bovenstaande:
spelers kunnen zich meer inleven in de ontwikkeling van hun character, ze leven naar hun volgende level toe ipv het in de schoot geworpen te krijgen.
Spelers zijn zich van te voren meer bewuster van wat een pc een level up voor nieuwe ontwikkeling ondergaat en zijn gemotiveerder daar naar toe te werken.
Het kan leuke rollenspel momenten ontwikkelen.
DrCaligari
Supreme Grandmaster
Berichten: 1512
Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11

Bericht door DrCaligari »

het aansprekende van dat systeem is wel dat je gewoon punten kan uitgeven, zonder precies je processie bij te houden, zoals je zou hebben als bv het gebruik van skill Z na X keer gebruik met een punt omhoog gaat.
Trainen & nieuwe spells kan een leuke afwisseling zijn, maar avonturen is toch een stuk leuker. Het zoeken naar training kan ook een onderdeel van een sessie zijn. Maar volgens mij loopt een goede campaign door een verhaal en gebeuren skills & zo alleen in de kantlijn.
I have seen things you people wouldn't believe, I've seen bots on fire of the edge of the interwebs...
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

nee skillchecks turven is ook niet mijn idee van inleven in roleplayen idd.
Maar een beetje toeleven naar je ontwikkeling kan misschien geen kwaad voor het inleven en rollenspel, moet inderdaad niet de overhand bepalen, maar zou een leuke aanvulling kunnen zijn.
Plaats reactie