high lvl

Voor almachtige scheppers van werelden die ideeen uit willen wisselen.
Plaats reactie
Aangord
Pachter
Berichten: 37
Lid geworden op: zondag 4 juni 2006, 16:53

high lvl

Bericht door Aangord »

ik krijg vaak te horen van spelers en Dm's

high lvl sucks..
save or die..
initief winnen of je sterft
encounter is in twee ronden over

ik ben met een party tot lvl 15 gekomen en eerlijk gezegd hadden wij daar dus geen last van. Ok het ging er af en toe stevig aan toe maar wat wil je?

het is ook zo dat je dan echt wat bereikt hebt als Pc's

wat zijn de meningen en ervaringen van jullie Gm's alhier?
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Om heel eerlijk te zijn heb ik weinig echte high level adventures gespeeld. Het lijkt me wel leuk het een keer te proberen. Interactie met je opgeving wordt wel anders dan als je lvl1 bent.
Het lijkt me interessant worden als je daardoor in een omgeving van nobelen, koningen, dure balzalen en gildemeesters speelt. Dat simpele burgers je kennen van verhalen en struikrovers vluchten zodra ze weten dat je eraan komt. Het zou een mooie combinatie moeten zijn van interactie en rpg, en zo nu en dan een heftige encounter. Zeker bij hogere levels denk ik dat een 'gelijkwaardige encounter' (met dezelfde challenge rate) best dodelijk zou mogen zijn. Daarentegen kun je daar dus lange tijd naar toe werken. En ja, dan mag de eerste slag van de tegenstander dus dodelijk zijn. Maar dan sterf je wél heroisch!
Nadat je terugkomt van het gevecht met de draak, zwaargewond en een van je groepsgenoten is in de strijd gebleven maar je hebt wel gewonnnen geniet je des te meer aanzien.
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Om heel eerlijk te zijn heb ik weinig echte high level adventures gespeeld. Het lijkt me wel leuk het een keer te proberen. Interactie met je opgeving wordt wel anders dan als je lvl1 bent.
Het lijkt me interessant worden als je daardoor in een omgeving van nobelen, koningen, dure balzalen en gildemeesters speelt. Dat simpele burgers je kennen van verhalen en struikrovers vluchten zodra ze weten dat je eraan komt. Het zou een mooie combinatie moeten zijn van interactie en rpg, en zo nu en dan een heftige encounter. Zeker bij hogere levels denk ik dat een 'gelijkwaardige encounter' (met dezelfde challenge rate) best dodelijk zou mogen zijn. Daarentegen kun je daar dus lange tijd naar toe werken. En ja, dan mag de eerste slag van de tegenstander dus dodelijk zijn. Maar dan sterf je wél heroisch!
Nadat je terugkomt van het gevecht met de draak, zwaargewond en een van je groepsgenoten is in de strijd gebleven maar je hebt wel gewonnnen geniet je des te meer aanzien.
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Lord Xcapobl
Ridder
Berichten: 225
Lid geworden op: dinsdag 23 mei 2006, 22:49

Re: high lvl

Bericht door Lord Xcapobl »

Aangord schreef:ik krijg vaak te horen van spelers en Dm's
high lvl sucks..
save or die..
initief winnen of je sterft
encounter is in twee ronden over
Je hebt het hier over low-level campaigns, neem ik aan ?
:wink:

Kennelijk hebben degenen die dit alleen aan high-level koppelen niet door dat een character met lage hitpoints ook binnen twee ronden uit een encounter kan liggen. Of dat voor een laag level character een save halen tegen gif ook de dood kan betekenen. Initiatief... Wat is beter ? De eerste slag uitdelen, of de allerlaatste ?

Op zich heb ik niet veel met High-Level. Ik heb ooit AD&D2 geDMd, waarbij de groep van lvl1 naar 18 ging, en dat vonden we allemaal leuk. De speelstijl op de hogere levels was wel anders, minder gevechten, meer gepuzzel en rollenspel, maar toch leuk. Als speler heb ik het niet echt meegemaakt. Mijn hoogste character was ooit lvl 11, gestart op lvl 6. Liever had ik op lvl 1 begonnen en op 20 geeindigd (of hoger), maar goed, dat mocht niet zijn.
Aangord
Pachter
Berichten: 37
Lid geworden op: zondag 4 juni 2006, 16:53

Bericht door Aangord »

precioes dat bedoel ik dus ook te zeggen.

en toch wordt er in het algemeen weinig tot geen high lvl gepseeld :roll:
Lord Xcapobl
Ridder
Berichten: 225
Lid geworden op: dinsdag 23 mei 2006, 22:49

Bericht door Lord Xcapobl »

Ik zelf denk dat het een beetje aan de spelers en de DM ligt.
Graag zie ik een character van de grond af aan groeien tot de (super) held die hij is. Waar het even kan wil ik graag met level 1 beginnen (of ieder ander equivalent van een groentje in andere, level-loze systemen).

Als DM begin ik ook liefst met lage levels. Mijn spelers in principe ook. Maar als je dan een tijdje speelt, en door omstandigheden valt de groep uiteen...
Tot op het punt dat die groep echt niet verder meer speelt...
En je dan met wat mid-level characters zit die niet meer gespeeld worden...

Ik heb al eerder eens ergens gepost, dat ik een keer heb geDMd voor een kleine groep, en dat ging met de toen nog nieuwe AD&D 2nd edition van level 1 naar 18. Maar ook dat is destijds door verhuizingen en zo uit elkaar gevallen. En we waren nog jong en onbezonnen, dus veel serieus werk zat er nog niet achter, en ook geen rem op het powergaming.

Plus de hormoontjes die gingen werken, waardoor er snel post-buberaal gegiebeld werd als de DM eens een andertype vrouw wilde neerzetten dan de standaard biseksuele, bloedmooie Pamela kloon die de halve party wilde 'doen', en de andere helft er maar voor lief bij nam.

Dus high-level was bij ons meer een gimmick dan een echte mijlpaal. Die ene keer dat we het bereikten.
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Ongerelateerd aan de inhoud van de thread, maar de naam van dit topic paste dus scheelde dat weer een nieuwe thread.


Hoe geef je high level characters een uitdaging? Tucker's Kobolds!

http://www.tuckerskobolds.com


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

nice one :) de sleutel bij dit soort ontmoetingen is de spelers nog net wel het idee te geven dat ze iets terug kunnen doen, maar net niet genoeg om ze hoop te geven dat ze er makkelijk van af komen. Als de kobolds te onkwetsbaar worden zijn de spelers kansloos, en dat is natuurlijk ook niet leuk.
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

ik denk dat het grootste probleem is dat characters interessant worden door hun zwaktes en hoe ze daar mee omgaan en overwinnen.

er moet ook uitdagingen blijven bestaan.

Beiden zijn gemakkelijker en menselijk bij lage levels.
Hoger levels, heb je superhelden, wat ook tof is, want dan kan je werkelijk toffe dingen bedenken die je niet in het 'échte leven' kan. Maar de uitdaging wordt minder, het gevaar minder en de characters onmenselijker of eendimensionaler. Kortom het gaat om powerplay veelal.

Ik zou zeggen als oplossing, blijf je zwakte uitspelen, en vergeet te 'finetunen'.
Evincar
Vrije Boer
Berichten: 26
Lid geworden op: zondag 19 november 2006, 14:58

Bericht door Evincar »

Ik heb echt totaal tegengestelde ervaringen.

Heb nu ten minste drie karakters tot level 19-20 gespeeld, waarvan twee vanaf level 1. Op hogere levels werden de encounters -veel- enger en gevaarlijker, en de gevechten -veel- langer.

Er zijn gevechten bij me bekend die een hele sessie van een uur of 4-5 duurde, en elke minuut spannend waren.

De uitdaging is voor de DM, die alles moet afstemmen op het niveau van de spelers (zoals eerder gezegd: moeilijk genoeg maar niet overdreven). De DM moet ook rekening houden met encounters die nog gaan komen, etc. Maar het is moeilijk en ik heb enorm respect voor de DM's die dat opgezet hebben.

Truuk is denk ik om als DM continu goed en beeldend te omschrijven wat er gebeurt en hoe het er uitziet. Hierdoor blijven de spelers IC en klinken de encounters veel interessanter en duren ze langer (ookal is het maar 2 rondes).
Evincar

Acid: If it isn't dissolving all your problems, you simply aren't using enough.
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

ben wel van mening veranderd over high lvl characters.
Bij dit soort characters zijn storylines spectaculairder, en meer 'fantasy', aangezien alledaagse gebeurtenissen -of realistische gebeurtenissen- geen obstakel meer vormen, in tegenstelling tot bij lage levels.
De beste rpg-ontmoetingen zijn niveau onafhankelijk.
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Plaats reactie