Nieuwe GM/DM, wat vinden jullie van mijn ideetje

Voor almachtige scheppers van werelden die ideeen uit willen wisselen.
Plaats reactie
Lathiel
Secreetknecht
Berichten: 3
Lid geworden op: donderdag 3 augustus 2006, 21:01

Nieuwe GM/DM, wat vinden jullie van mijn ideetje

Bericht door Lathiel »

Hoi allemaal,

een paar maanden geleden had ik in party gezocht een oproep gedaan voor een party. Omdat het me allemaal wat te langzaam ging heb ik wat rondgebeld naar verschillende mensen en heb ik nu gewoon zelf een groep bij elkaar gescharreld. Ik heb hierbij zelf de taak van DM op me genomen.

Ik heb nog nooit geDMed, dus jullie moeten niet teveel van me verwachten, maar ik dacht, misschien is het leuk als ik hier even m'n ideetje neergooi, kunnen jullie commentaar geven.

Uit de eerste reacties van mijn groep, zijn er de volgende interesses. Twee man wil politieke intrige, en één wil zelfs politieke macht.
Twee mensen willen geen wereldwijde grootse plotten en geen dragons. Eentje wil een cleric gaan spelen met veel interactie met zijn deity.

Drie van mijn spelers hebben al eerder gespeeld, en één speler is een vriendin van mij die ik achter World of Warcraft heb weggesnaaid, omdat ze daar zoveel aan het roleplayen was dat de rest van warcraft er gek van werd :) Zij heeft nog nooit ged&ded.

In de dm-guide heb ik gelezen dat het leuk is om niet altijd hetzelfde te doen en dat plot-weaving de fun vergroot.
Daarom heb ik nu twee verhaallijnen die naast elkaar kunnen bestaan, met af en toe een willekeurige dungeon ertussen die gewoon daar is. Volgens mij heeft dat ook als voordeel dat ze niet weten of die dungeon nu belangrijk is voor het verhaal of niet. Dat voorkomt meta-game thinking.

Mijn eerste verhaallijn is er eentje met politiek. Ik heb het in het begin zeer klein gehouden. Ik wil dat de spelers achter iemand aan gaan die ze niet weten wie hij is, alleen wat hij hun heeft aangedaan. De zoektocht op zichzelf moet genoeg zijn om ze erg lang bezig te houden. Uiteindelijk zal de slechterik een bekend politiek figuur in een stad zijn, die omringt is met mensen waarop hij invloed heeft. Om hem uiteindelijk te bereiken moeten deze dus worden uitgeschakeld, met geweld of woorden.
Ik ben nu begonnen met een aanval op het dorp van de spelers. De aanval zal zijn gepland door bewoners van een (stiekem good)dorp in de buurt. Deze zijn alleen ook weer op hun beurt gedwongen door iemand uit de stad die zelf geen zin had om dit klusje op te knappen dat van hoger is doorgespeeld naar hem.
In de stad wil ik een op lange termijn stabiele maar op korte termijn instabiele situatie maken van 3 partijen die tegen elkaar op staan. Ik zit te denken aan nobility, de kerk en de (rijke, invloedrijke)handelaren.

Mijn tweede plot is compleet anders, namelijk onstaan van een planar vortex naar het semi-plane van ice in de buurt van de spelers. Dit kan ik het begin heel subtiel zijn. Bijvoorbeeld koude lucht op plekken waar die niet hoort te zijn, later misschien ijs. Na deze rariteiten kunnen er zelfs ice-creatures worden gezien, of kleine uitstapjes naar het ice-plane. Ook dit moet genoeg stof bieden voor flink wat speelavonden.
Uiteindelijk moet worden voorkomen dat de vortex zich vormt op de thuiswereld van de spelers. Hoe dit in zijn werk gaat hangt volledig af van de oorzaak van de vortex. Maar daar ben ik nog niet helemaal over uit. Het kan een cirkel van wizards zijn, maar ook een magic item, of gewoon een natuurlijk fenomeen.

Dat is het.
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Misschien is het een goed idee om niet meteen teveel hooi op je vork te nemen als je nog nooit DM bent geweest. Dit hangt ook een beetje van de groep af natuurlijk. Evt. kan je overwegen om te beginnen met een korte premade adventure (de officiële D&D site heeft er zat) om te wennen aan game master zijn.

Ik vind verder de subtiele hints van die planar vortex erg leuk bedacht, ik hoop alleen dat de spelers het doorhebben. :D


Dulce et decorum est pro alea mori.
v1nce

Bericht door v1nce »

Supertof dat je zo een lange post maakt en ook dat je huiswerk doet en nieuwe spelers aantrekt.

Maar voor rest (en dit is allemaal mijn mening!):

1. Lijkt of je zelf ontzettend veel van jezelf verwacht. Ook ik denk dat je te veel hooi op je vork neemt.

2. Laat je niet te veel door je spelers leidden wat betreft hoe en wat jullie gaan spelen. Bijv. een level 1 PC die nu al streeft naar politieke macht vind ik mogelijk verdacht, tenzij het goed past in zijn background en hij er niet 'munchkin' redenen voor heeft.

3. Goed DM en is supermoeilijk en iets wat je zeker leert door te doen maar ook vooral door af te kijken, ik zou je wel aanraden om bij een goede DM mee te gamen en echt op te letten (tenzij je dat natuurlijk al veel en vaak gedaan hebt). Zowel jij, je spelers als het spel zullen daar veel baat bij hebben en hebt dan dus meer lol.

4. Ik zou zeker aanraden om aanvankelijk ready made adventures aan te passen ipv alles zelf proberen te bedenken.

5. De geboden voor DM's en Spelers die ik op deze site heb gepost zou ik echt bij voorbaat lezen en geven aan al je spelers! Ok, ik heb ze zelf geschreven maar ik denk echt dat je daarmee een 'head start' kan krijgen en veel dingen kan omzeilen die RPG en vaak veel minder leuk maakt.

6. Die eerste storyline vind ik goed en best origineel maar veel te complex, denk dat je het jezelf mogelijk lastig maakt, de tweede storyline vind ik crap maar dat is wellicht een kwestie van smaak. Ik hou niet zo van dat soort sferen omdat in de praktijk weinig spelers zich in dingen kunnen in leven die zo ver van de werkelijkheid afstaan en ook weinig overlap hebben met Fantasy zoals de meesten dat kennen.

7. F**ck the rules, dwz gebruik er aanvankelijk zo min mogelijk, maar beslis gewoon en probeer rechtvaardig en zeker te zijn.
Maar hoe dan ook, heel veel plezier en succes!
Storyteller
Ridder
Berichten: 178
Lid geworden op: maandag 7 februari 2005, 18:55

Bericht door Storyteller »

Als reactie op de twee posts die mij zijn voorgegaan:

1. Ik heb (wat) ervaring als Dm en ST, en zeg hardop: NEEM VOORAL VEEL HOOI OP JE VORK!!!
Mensen die zeggen: neem niet teveel hooi op je vork" respecteer ik, want ze hebben gezien dat het als beginnend DM best pittig kan zijn. Als je dan een klein doel stelt, zal je deze makkelijker behalen, dan je grote doelstelling. Een falen in het begin van de DM carriere is vaak een harde klap.

Waarom zeg ik dan: Think Big. Omdat ik vind dat er 99% van de DMs in de wereld ruim onder hun kunnen werk afleveren. Natuurlijk zijn er vele stijlen, en vele wegen die naar een leuke rpg hobby leiden. Maar er kan zoveel meer. Je interesse en die van je spelers klinkt erg gaaf!
Just do it!!! Ga ervoor en laat niemand je vertellen dat je beter iets minder kan doen. gewoon onzin nml.

2. Weer eens niet eens met V1nce ;-)
Ik probeer altijd te luisteren naar wat mijn spelers willen en ik geef ze dat! Dat wil niet zeggen dat ik de speler die graag wil kunnen vliegen in eens de kracht ga geven om te kunnen vliegen. Ik maak het mogelijk om een pad te bewanderen wat zal leiden naar de kracht om te kunnen vliegen. Dit pad kost moeite en inspanning, concentratie en opoffering, en voila, ik heb er een plot bij. Politieke intrige en macht zijn prachtige thema;s er zijn zelfs perfect rpgs over gespreven .(hallo, Vampire anyone!) Maak de weg naar deze doelen een doel in je game en je zit goed!

3. Ik ben het hier met V1nce eens. Het is niet heel makkelijk, en je doet veel ervaring op door met ervaren DMs mee te spelen... Ik ken er niet zoveel die ik zou aanraden. (hmm, mezelf aanraden is wel erg arrogant, maar screw it, ik ben arrogant!) Als Thekkur en DrC nu weer eens zouden gaan DMen!!!

4. Ready made adventures geven leuke ideetjes, maar zijn erg belemmerend. Neem enkele ingredienten maar verzin je eigen plot en lees NOOIT de flavour tekst voor uit boekjes, schrijf je eigen variant.
Voro inspiratie kom je trouwens veel verder door boeken te lezen en films te kijken dan een module aan te passen. Doe het lekker zelf en onthoudt de tip van V1nce: SCREW THE RULES!!!

5. Je plot ideeën spreken mij niet zo direct aan, maar dit zijn erg persoonlijke dingen. Een plot idee zegt nog niets over hoe gaaf de sessies eromheen wordt. Ik zou proberen je game niet op te bouwen uit plot ideetjes, maar uit een paar sterke NPCs (niet qua kracht, maar qua uitgewerkt en persoonlijkheid!) en een paar bijzondere locaties waar spelers wat kunnen ontdekken. na een paar sessies wat mini verhaal en kennismaking kan je eens gaan beginnen aan je eerste hoofdplot. Probeer het zo lang mogelijk uit te rekken, want voor spelers gaan wij DMs vaak veel te snel door plot heen, omdat wij het verhaal al kennen is dit een natuurlijke neiging.

Daarnaast zou ik je willen aanraden veel inspiratie op te zoeken, en goede notes te maken. Zorg dat je voorbereidt bent. Ik besteed gemiddeld net zo veel tijd aan voorbereiding als aan uren spel. Ik ben daar de enige in hier op het forum denk ik, maar ja, ik ben dan ook the storyteller ;-)
“If once there would come one to release us,
he shall bear the mark of the winds”
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Wat betreft dat veel hooi op je vork nemen: daar ben ik het mee eens! Beter kom je er achter dat bepaalde dingen niet werken dan dat je altijd maar blijft hangen in makkelijke trucjes en eenvoudige adventures. Zelfreflectie is echter wel heel belangrijk. Neem de tijd om na iedere game even voor je zelf te bepalen wat je goed vond gaan en wat niet.

Interssante npc's en goed uitgewerkte locaties zijn belangrijk. Spelers spelen (zeker in het begin) vooral uit nieuwsgierigheid. Originele vindingen zijn belangrijk, maar laat je niet verlammen door een drang om originineel te blijven. Cliché's zijn nog geen cliché's als je ze nooit hebt meegemaakt!

Maak veel notes tijdens je sessies! Je zult zien dat je eerste paar games moeilijk zijn, maar gaandeweg kom je in een soort 'flow' doordat je tijdens de sessie al hebt bedacht wat je de volgende sessie wilt gaan doen. Ik heb als ik er eenmaal inzit nog maar een half uur nodig voor 2 uur gaming. Bij mij werkt het vaak al heel goed om simpelweg even mijn ogen te sluiten en een bepaalde locatie of situatie voor mijn ogen te laten afspelen.

Een laatste tip: details maken de game! (but don't overdo it) Gebruik alle zintuigen in je descriptions!!! En denk goed na over je muziek. Een game zonder muziek is als een film zonder muziek.

Succes!

Dit kan handig zijn voor je spelers om hun acties bij te houden:
http://www.roleplayers.nl/overig/sessiesheet.doc

Overigens: wil je je spelers helemaal murw maken voor ze gaan spelen: laat ze dan deze vragenlijst invullen (Hierbij dus storyteller... the mother of all questionaires :)) http://www.roleplayers.nl/overig/Vragenlijs.doc
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
v1nce

Bericht door v1nce »

God Zij Geprezen! Zinnige Tips EN mensen die op bepaalde punten niet me eens maar ook goede argumenten hebben en die ook duidelijk brengen! Daar hou ik nou van en heb ik respect voor. Het grappige is dat ik nog steeds bij mijn post blijft maar ook voor 90% eens ben met de posts van anderen. Want zoals ST zei, idd vele wegen leidden naar RPG walhalla (of de Hel.....)

Wat ik vooral bedoelde met hooi op je vork is dat ik denk dat aanvankelijk te veel willen vaak resulteert in teleurstelling en vertraging (en gebrek aan flow) in de game tenzij je een natuurtalent bent. Het is natuurlijk belangrijk om je spelers vanaf de eerste sessie te boeien anders raak je ze wellicht kwijt. Boeiend hoeft zeker niet per se complex te zijn. Maarrr,.. ik ben er wel voor om steeds meer hooi op je vork te gaan nemen naarmate tijd vordert, ik bedoel details, meerdere lagen etc zijn geweldig, maar de meeste beginnende DM's en spelers moeten daar in groeien.

Wat betreft je spelers geven wat ze willen, ook hier valt voor beidde wat te zeggen, ik zeg zelden "nee, dat is onmogelijk, kan niet". Maar als de spelers nieuw of munchkin zijn is het soms nodig omdat ze geen idee hebben van 'game balance', 'less is more' of dat roleplaying om roleplaying gaat en niet om "winnen". Maar daarnaast is het natuurlijk een must naar je spelers te luisteren als jij maar wel in je rol als DM blijft, als de spelers erg veel gaan dicteren en jij hobbelt erachter aan of ze accepteren je 'calls' niet dan is er iets grondig mis.
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Ik moet toegeven dat ik die iceplane in het begin erg leuk vond, met subtiele hints, maar als ik dan de ideeën die Cali eraan verbindt lees, klinkt het allemaal nog veel toffer. Vooral het idee om reacties van de omgeving erbij nemen, in plaats van alles om de NPC's te laten draaien, kan zo'n idee veel meer diepte geven!


Dulce et decorum est pro alea mori.
v1nce

Bericht door v1nce »

Zoals het nu verder uitgewerkt is klinkt het wel als een erg goed/leuk plot, maar wel eentje die een beetje inlevingsvermogen vraagt van je spelers en die zich willen intrigeren en verdiepen. Je zou dit maar allemaal verzinnen en vervolgens zeggen ze alleen ongeinterreseerd "oh, 'tis dus k*tweerhier, kom we gaan met zijn allen naar die stad die 300 km zuidelijk ligt, dan komen we onderweg vast wel wat kobolden tegen om af te slachtten" ;)
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

Daarom moeten ze dus een betrokkenheid met de situatie hebben, wat DrC al heeft gezegd.

Erg tof verhaal en gedachte, maar ik blijf er ook even bij, neem niet teveel op je vork (hooi dan wel anders). Je kan een matig verhaal hebben, maar het op een superspectulaire manier brengen, zodat iedereen Flabbergasted is en een geweldige avond heeft (holllywood doet bijna niet anders met zijn actiefilms).
Of je kan een supergeweldig gelaagd verhaal hebben, wat briljant is, maar waar niemand iets van snapt en (inderdaad v1nce) je commentaar krijgt van: nou waar is die orc en waar die schat.
Valt er hier nog wat te looten of hoe zitdat?
v1nce

Bericht door v1nce »

Ja de versie van Cali lijkt me ook veel makkelijker om (nieuwe) spelers bij te betrekken. Ipv planewalking en demonen gaat het bij die versie nl aanvankelijk over wel bizarre maar toch tastbare en alledaagse fenomen. Dit intrigeert en trekt spelers de wereld in. Op die manier kan je ze steeds meer 'hooi' biedden zonder dat het ongeloofwaardig word. Op het einde kan je natuurlijk best een wereld van ijs en een machtig vreemd creatuur tegen ze aan gooien. Maar ik vermoed dat je dan wel vele sessies verder moet zijn. De PC moeten immers de tijd krijgen om zich te ontwikkelen tezamen met het plot e.d.
Plaats reactie