Nieuwe GM/DM, wat vinden jullie van mijn ideetje
Geplaatst: dinsdag 5 september 2006, 21:48
Hoi allemaal,
een paar maanden geleden had ik in party gezocht een oproep gedaan voor een party. Omdat het me allemaal wat te langzaam ging heb ik wat rondgebeld naar verschillende mensen en heb ik nu gewoon zelf een groep bij elkaar gescharreld. Ik heb hierbij zelf de taak van DM op me genomen.
Ik heb nog nooit geDMed, dus jullie moeten niet teveel van me verwachten, maar ik dacht, misschien is het leuk als ik hier even m'n ideetje neergooi, kunnen jullie commentaar geven.
Uit de eerste reacties van mijn groep, zijn er de volgende interesses. Twee man wil politieke intrige, en één wil zelfs politieke macht.
Twee mensen willen geen wereldwijde grootse plotten en geen dragons. Eentje wil een cleric gaan spelen met veel interactie met zijn deity.
Drie van mijn spelers hebben al eerder gespeeld, en één speler is een vriendin van mij die ik achter World of Warcraft heb weggesnaaid, omdat ze daar zoveel aan het roleplayen was dat de rest van warcraft er gek van werd Zij heeft nog nooit ged&ded.
In de dm-guide heb ik gelezen dat het leuk is om niet altijd hetzelfde te doen en dat plot-weaving de fun vergroot.
Daarom heb ik nu twee verhaallijnen die naast elkaar kunnen bestaan, met af en toe een willekeurige dungeon ertussen die gewoon daar is. Volgens mij heeft dat ook als voordeel dat ze niet weten of die dungeon nu belangrijk is voor het verhaal of niet. Dat voorkomt meta-game thinking.
Mijn eerste verhaallijn is er eentje met politiek. Ik heb het in het begin zeer klein gehouden. Ik wil dat de spelers achter iemand aan gaan die ze niet weten wie hij is, alleen wat hij hun heeft aangedaan. De zoektocht op zichzelf moet genoeg zijn om ze erg lang bezig te houden. Uiteindelijk zal de slechterik een bekend politiek figuur in een stad zijn, die omringt is met mensen waarop hij invloed heeft. Om hem uiteindelijk te bereiken moeten deze dus worden uitgeschakeld, met geweld of woorden.
Ik ben nu begonnen met een aanval op het dorp van de spelers. De aanval zal zijn gepland door bewoners van een (stiekem good)dorp in de buurt. Deze zijn alleen ook weer op hun beurt gedwongen door iemand uit de stad die zelf geen zin had om dit klusje op te knappen dat van hoger is doorgespeeld naar hem.
In de stad wil ik een op lange termijn stabiele maar op korte termijn instabiele situatie maken van 3 partijen die tegen elkaar op staan. Ik zit te denken aan nobility, de kerk en de (rijke, invloedrijke)handelaren.
Mijn tweede plot is compleet anders, namelijk onstaan van een planar vortex naar het semi-plane van ice in de buurt van de spelers. Dit kan ik het begin heel subtiel zijn. Bijvoorbeeld koude lucht op plekken waar die niet hoort te zijn, later misschien ijs. Na deze rariteiten kunnen er zelfs ice-creatures worden gezien, of kleine uitstapjes naar het ice-plane. Ook dit moet genoeg stof bieden voor flink wat speelavonden.
Uiteindelijk moet worden voorkomen dat de vortex zich vormt op de thuiswereld van de spelers. Hoe dit in zijn werk gaat hangt volledig af van de oorzaak van de vortex. Maar daar ben ik nog niet helemaal over uit. Het kan een cirkel van wizards zijn, maar ook een magic item, of gewoon een natuurlijk fenomeen.
Dat is het.
een paar maanden geleden had ik in party gezocht een oproep gedaan voor een party. Omdat het me allemaal wat te langzaam ging heb ik wat rondgebeld naar verschillende mensen en heb ik nu gewoon zelf een groep bij elkaar gescharreld. Ik heb hierbij zelf de taak van DM op me genomen.
Ik heb nog nooit geDMed, dus jullie moeten niet teveel van me verwachten, maar ik dacht, misschien is het leuk als ik hier even m'n ideetje neergooi, kunnen jullie commentaar geven.
Uit de eerste reacties van mijn groep, zijn er de volgende interesses. Twee man wil politieke intrige, en één wil zelfs politieke macht.
Twee mensen willen geen wereldwijde grootse plotten en geen dragons. Eentje wil een cleric gaan spelen met veel interactie met zijn deity.
Drie van mijn spelers hebben al eerder gespeeld, en één speler is een vriendin van mij die ik achter World of Warcraft heb weggesnaaid, omdat ze daar zoveel aan het roleplayen was dat de rest van warcraft er gek van werd Zij heeft nog nooit ged&ded.
In de dm-guide heb ik gelezen dat het leuk is om niet altijd hetzelfde te doen en dat plot-weaving de fun vergroot.
Daarom heb ik nu twee verhaallijnen die naast elkaar kunnen bestaan, met af en toe een willekeurige dungeon ertussen die gewoon daar is. Volgens mij heeft dat ook als voordeel dat ze niet weten of die dungeon nu belangrijk is voor het verhaal of niet. Dat voorkomt meta-game thinking.
Mijn eerste verhaallijn is er eentje met politiek. Ik heb het in het begin zeer klein gehouden. Ik wil dat de spelers achter iemand aan gaan die ze niet weten wie hij is, alleen wat hij hun heeft aangedaan. De zoektocht op zichzelf moet genoeg zijn om ze erg lang bezig te houden. Uiteindelijk zal de slechterik een bekend politiek figuur in een stad zijn, die omringt is met mensen waarop hij invloed heeft. Om hem uiteindelijk te bereiken moeten deze dus worden uitgeschakeld, met geweld of woorden.
Ik ben nu begonnen met een aanval op het dorp van de spelers. De aanval zal zijn gepland door bewoners van een (stiekem good)dorp in de buurt. Deze zijn alleen ook weer op hun beurt gedwongen door iemand uit de stad die zelf geen zin had om dit klusje op te knappen dat van hoger is doorgespeeld naar hem.
In de stad wil ik een op lange termijn stabiele maar op korte termijn instabiele situatie maken van 3 partijen die tegen elkaar op staan. Ik zit te denken aan nobility, de kerk en de (rijke, invloedrijke)handelaren.
Mijn tweede plot is compleet anders, namelijk onstaan van een planar vortex naar het semi-plane van ice in de buurt van de spelers. Dit kan ik het begin heel subtiel zijn. Bijvoorbeeld koude lucht op plekken waar die niet hoort te zijn, later misschien ijs. Na deze rariteiten kunnen er zelfs ice-creatures worden gezien, of kleine uitstapjes naar het ice-plane. Ook dit moet genoeg stof bieden voor flink wat speelavonden.
Uiteindelijk moet worden voorkomen dat de vortex zich vormt op de thuiswereld van de spelers. Hoe dit in zijn werk gaat hangt volledig af van de oorzaak van de vortex. Maar daar ben ik nog niet helemaal over uit. Het kan een cirkel van wizards zijn, maar ook een magic item, of gewoon een natuurlijk fenomeen.
Dat is het.