Spelers' Creativiteit

Voor almachtige scheppers van werelden die ideeen uit willen wisselen.
Plaats reactie
Lord Xcapobl
Ridder
Berichten: 225
Lid geworden op: dinsdag 23 mei 2006, 22:49

Spelers' Creativiteit

Bericht door Lord Xcapobl »

Van den goede,

Komt er een keer een nieuwe speler aan je tafel (of een oude rot in het vak die door omstandigheden een vers character in elkaar heeft moeten/kunnen draaien), en krijg je zijn character record sheet onder ogen...

Drassssss't von Ardenn
Night Elf Scout
Statistieken waar de lotto jaloers op wordt (met een 20+ hier en een 30+ daar).
Heeft natuurlijk wat skills zoals Listen, Spot, Survival, feats zoals Track, Monkey Grip en Two-Weapon Fighting. Equipment wordt gedomineerd door wat Studded Leather en twee (2) licht gebogen langzwaarden (liefst allebei zwaar magisch) die dankzij de feat Monkey Grip vanzelf als Light Weapons beschouwd gaan worden. Je denkt ook dat er ergens nog wat wizard in steekt om aan de spreuken Faerie Fire, Dancing Lights, Levitate, en Darkness te komen, en een Poema of Leeuw als familiar.

Wat doe je?
  • A) Je schiet de speler dood?
    B) Je verscheurt het character en lacht demonisch?
    C) Iets anders? (Gaarne specificeren.)
Groetsel,
Your friendly forum Lord X.
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Hahaha, is dit een praktijkvoorbeeld Xcapobl? :)

Ik denk dat ik eerst maniacaal zijn charactersheet verscheur, dan demonisch lach, en de speler vervolgens uit het raam werp. Uiteraard keer ik daarna terug aan de tafel om mijn game verder af te maken.

Of misschien zeg ik "Hmm... interessant peronage..." laat ik hem wél meedoen, maar begint de sessie met het plotseling opduiken van een black dragon. Na een tiental minuten bloedig geweld vraag ik vriendelijk doch dringend om het character sheet van de speler in kwestie, dat ik vervolgens heel rustig opprop en achteloos over mijn schouder werp. Waarna de speler fijn een nieuw blaadje in mag gaan vullen en ik ondertussen verder speel met de rest. Ik glimlach demonisch.
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Lairnaedon
Evil Overlord
Berichten: 983
Lid geworden op: dinsdag 28 september 2004, 0:34

Bericht door Lairnaedon »

Whehehehe... Valluiken zijn ook leuk!

Je character valt in een diepe put en breekt beide benen. Je teamleden hebben niet genoeg touw bij zich om je eruit te halen. Er zijn nog 2500 wachtende helden in nood voor u. Blijft u aan de lijn.
"Lift muziekje"

PS: er is in de put een anti-magieveld aanwezig. Bovendien is de lucht van zwavel hier beneden best scherp.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Tja, wat een gedoe hè, als je vegetariër bent. :wink:
Het kan veel eenvoudiger, zoals ik hier al eerder liet weten.

Maar, even serieus: hoewel ik zulke spelers ook liever niet aan tafel zie plaatsnemen, heb ik er in de praktijk helemaal niet zoveel last van. In de eerste plaats komt dat omdat ik als DM betrekkelijk weinig gebruik maak van de dobbelstenen. Het rollenspel zelf is veel belangrijker, en zolang Mr Munchkin daar niks van terecht brengt, komt hij toch echt nergens met al zijn superskills. En een doodenkele keer is zo iemand zelfs handig: kan mooi uitkomst brengen als de boel ergens op vast zit (niet te vaak! hij moet zich niet belangrijk gaan voelen!)

Verder heb elk voordeel z'n nadeel. Een stevige wapenrusting kan wel eens wat onhandig zijn in een moeras. Onopvallend een kroeg binnenstappen valt ook niet mee met zo'n geweldenaar bij je. Kinderen en bedelaars vragen voortdurend de aandacht van deze beroemde en ongetwijfeld rijke en behulpzame held. De lokale overheid houdt argwanend een oogje in het zeil. En hè, laat hier nou net een nare ziekte zijn uitgebroken waar poema's aan doodgaan? O ja, hier in de buurt is magie ten strengste verboden. Hoezo, "dat stond nergens"? Dat weet toch iederéén?! Na een tijdje valt je op dat niemand hier eigenlijk leer draagt, en de mensen kijken je zo vreemd aan....en waarom verkoopt die marskramer toch "het ideale impregneermiddel tegen de lederworm?"

Nee, laat mij maar even. Aan het eind van het scenario resteert van deze titaan slechts een gebroken man, gekleed in een oude regenton.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Lady M.
Leenheer
Berichten: 79
Lid geworden op: donderdag 28 september 2006, 21:58

Bericht door Lady M. »

Faerie Fire, Dancing Lights en Darkness krijgt hij opdat hij een night elf is (leuk he als je daar op level 11 achter komt :roll: ). Waarom hij Levitate heeft is me een raadsel. Misschien nog ergens een magische ring met ongelimiteerd leviteren?

Ach ja... ik weet niet... Ik hou zelf wel van een wat origineler karakter. Tis dan ook elke keer weer een verrassing als blijkt dat een zelfverzonnen karakter opeens wel erg lijkt op het FR-uitgekauwde. Maar goed, als een ander nu eenmaal iets minder fantasie heeft of graag oud nieuws speelt. Verder lijk je me creatief genoeg om daar in game hele leuke dingen mee te doen. Maar als je echt om ideeen verlegen zit... een zekere dame heeft nog wel wat granaatjes over... :twisted: Oh hij was nou toevallig net die enige andere goede drow in universa??? Oopz... laat ze daar nu net te laat achter komen 8)
KYS Ma-Ray

Credendo vides...
Gebruikersavatar
Lairnaedon
Evil Overlord
Berichten: 983
Lid geworden op: dinsdag 28 september 2004, 0:34

Bericht door Lairnaedon »

Maar goed, alle brute, CSI misleidende en ook de vegetarische methoden put aside, het beste is om gewoon eerlijk te zijn en te zeggen: "Dit character voldoet niet aan de eisen van mijn game." punt.

Het is al erg genoeg dat dit persoon op zo'n manier speelt dat er van je rollenspel niks meer over blijft! Maak er als GM/DM/ST geen potje van. Maak het niet erger dan het al is. Hoe zielig ook, deze persoon hecht toch enige waarde aan zijn character. Het is helemaal niet cool om hem toch mee te laten doen en om dan een (halve / stuk van een) sessie lang zwart te maken. Het gaat om de fun, niet om het pesten :) Kom op dames en heren, wij zijn geen bullebakken!!
Tis ook doodgewoon ZONDE van de sessie waar je zoveel moeite voor hebt gedaan.

PS: v1nce, bleek werkt als DNA vernietiger... Ik denk ik zeg het maar.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mike74
Ridder
Berichten: 269
Lid geworden op: donderdag 7 mei 2009, 20:03

Bericht door Mike74 »

Interessant topic.. Ik heb jarenlang een spelersgroep gehad waar iedereen zich netjes inhield en dat werkte prima voor iedereen.. Zo heel af en toe zat er wel eens een uitschieter bij.. Kijk, als iemand nu gewoon ook echt geluk heeft met de dobbelstenen dan is dat alleen maar leuk.. maar geknutsel met skills en powers om er het maximale uit te halen heb ik nooit zo begrepen..

Ik moet ook zeggen dat ik de minkukels in een groep, de figuren met lage stats etc veel interessanter vindt.. en vaak ook wat interessanter om te roleplayen.. :)

Maar ik zie in de discussie nog steeds weinig echte serieuze oplossingen.. Ik denk zelf dat ik het niet zover zou laten komen.. De campaigns die ik speel benadrukken vaak het roleplayen en niet de cijfers.. De keer dat iemand daarin toch erg creatief is (in elk systeem is dat wel te doen geloof ik) kun je ook altijd gewoon even overleggen met iemand en er samen voor kiezen om het karakter iets te downtunen.. Dat zou voor mij het beste werken denk ik..

Mike
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

v1nce schreef: Niet spelen met retards.
hehe, munchkin retards...

Ik speelde vroeger altijd low-level characters. Mijn voorkeur gaat ook uit naar characters met een disability, dat soort dingen zijn een stuk leuker om te spelen. Een spraakgebrek, een spastisch armpje, een tik, of gewoon tourette. come to think of it, beter niet met v1nce spelen ;)

@drC: drizzt een keer uitnodigen voor een 'one on one' in die setting? :D
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Wel een interessante gedachte... een forrest gump achtig character spelen. Come to think of it: het is helemaal niet erg om een retard character in je groep te hebben. Natuurlijk met de voorwaarde dat je groep groot genoeg is (met twee spelers wordt het al gouw frustrerend... tenzij je een soort rainman rpg speelt) en dat je dan niet een hele groep met retards hebt (tenzij je Jostiband D20 speelt.)

en je GM moet je dan als retard juist wel een beetje ondersteunen... het is niet tof om een character te spelen dat zich én als een retard moet gedragen en ook nog eens constant in de kreukels ligt omdat zijn stats sucken.
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Als je nou een character met lage WIS en CHA speelt, maar met hoge INT, zou het dan een autist savant zijn? Iemand die heel slim is, goed kan rekenen e.d., maar niet goed om kan gaan met mensen of zich ongemakkelijk voelt bij sociale gelegenheden?


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Dat laatste is toch juist boeiend! :) Een stephen hawkins in een sci-fi RPG spelen... maar dan wel je acties met het rollen van je oogleden proberen duidelijk te maken!

Een retard-vampire lijkt me ook een briljant idee... hoewel ik betwijfel of die het lang zou overleven. vampires zijn nogal 'picky' wat dat soort dingen betreft.

Wat denk je van een soort Igor? of een Klokkenluider van de Notre Dame?

De gemiddelde RPG-er speelt sowieso al een character dat in real life in de retard klasse zou vallen. Low int, high strength, low char, high stamina...

TImmyyeeee!!! met een gnomish juggernaut rolstoel in een Dark Ages game?
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Sounds evil enough. Met als sire Gargamel? :)
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

ok, wat je serieus kunt gebruiken, alhoewel de vraagstelling stamt van 2006, maar waarschijnlijk toch nog actueel is is:

in game oplossen. laat character even meespelen glunderen in zijn perfecte personage en laat hem dan ook nog eens een magisch wapen vinden!
Ja zo eentje waar je heel sterk van wordt!
Ja heel erg sterk, maar de rest van je eigenschappen scores allemaal omlaag brengt, net als de behoefte om tweehandig te vechten, want je wilt alleen maar met dit wapen vechten, en het wapen heeft een doel natuurlijk. Dus een queste om van deze vloek af te komen.
een mogelijkheid om meer rol in te leven, bijv. wapen doet ook met je ogen knipperen, met je hoofd zijwaarts schudden etc.

tegen de tijd dat ie van het wapen af is, zijn de anderen zo gegroeid dat ze gelijke zijn, of is de speler het al zat geworden en vertrokken. :twisted:
Aradia
Schandknaap
Berichten: 19
Lid geworden op: woensdag 9 juni 2010, 11:33

Bericht door Aradia »

Lol, Karma, dat is wel heel slim bedacht en ergens ook wel evil :twisted: maar ben het er wel mee eens hoor, nog grappig ook! :lol:

Ikzelf zou waarschijnlijk wel de speler een nieuw karakter laten maken, en dit keer mag hij zijn statistieken e.d. rollen waar ik bij ben :P
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

ja dat is ook een goede oplossing.

Ik dacht nog aan een andere oplossing, in combinatie met de Black Dragon. De Black Dragon hapt zijn arm eraf (een stelletje orken komen verhaal halen of gewoon een incident met het hout hakken).
Met een arm minder kun je het karakter vervolgens met een rode pen in de hand gaan balanceren.
Niets double handed fighting, van een stelletje statistieken kun je zo de helft aftrekken. :twisted:
Plaats reactie