Minder makkelijk RPG

Voor almachtige scheppers van werelden die ideeen uit willen wisselen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Minder makkelijk RPG

Bericht door Thekkur »

Roleplaying doe je voor de lol. Films kijken doe je ook voor de lol, maar dat betekend niet dat je altijd alleen maar films kijkt die makkelijk te begrijpen zijn. Soms kijk je juist films die je aan het denken zetten of een standpunt vertegenwoordigen. Roleplaying zou bij uitstek een middel kunnen zijn om actuele onderwerpen op een nieuwe manier te bekijken. Je verplaatsen in een ander en daarna vanuit diens standpunt een situatie proberen te begrijpen. Het maakt de taak van de GM er niet makkelijker op, en vergt wel de nodige roleplaying ervaring om goed tot uitvoer te brengen, maar zou het de moeite waard zijn?

Eens met deze stelling? Of gaat dit te ver?
DrCaligari
Supreme Grandmaster
Berichten: 1512
Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11

Bericht door DrCaligari »

tijn... zo ken ik je weer altijd over amitieus maar als je je best doet kan je vast wel wat verwerken in de grote top secret campaign....
I have seen things you people wouldn't believe, I've seen bots on fire of the edge of the interwebs...
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Haha, een poging tot een diepgaand topic wordt toch niet geheel genegeerd!
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Hoera, ik ben dronken!

(Zomaar wat tussendoor)


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
RipCase
Edelman
Berichten: 66
Lid geworden op: donderdag 27 mei 2004, 19:31

Bericht door RipCase »

Ik vind het best een aardig idee tijn, (ja ik heb me toch maar ingeschreven)
Je zou bijvoorbeeld leuke character in je verhaald kunnen baseren op huidige politieke leiders. (Ik zou bijvoorbeeld graag met een party het kasteel van sjorsh bos de halftrol leider willen slopen. om maar een voor de hand liggend voorbeeld te gebruiken)

Maar ook qua cultuur en samenleving is het vast mogelijk het te intergreren in het dorps en stads beeld, wat nu volgens mij vrij eenzijdig blijft er is weining (iig in de rpgs die ik heb gespeeld) culturele invloed in het spel aanwezig. Met een party over straat lopen is nooit een probleem maar wat nou als er in bepaalde dorpen gediscrimineerd wordt jegens een bepaalde groep personages, (vrouwen, mannen(!), halflings :wink: )

mmm wat vinden jullie ervan?
greetz
RipCase
"Dahlai Lama once said when asked what he thought about the Western Civilisation: 'Western Civilisation? That would be a good idea.' "
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Dat van die discriminatie is idd een leuk onderwerp. Lastig is dat het snel als juist heel comisch wordt ervaren, en niet als een dramatisch element. Als je bijvoorbeeld vrouwelijke hill dwarfs laat discrimineren, en er ze vervolgens op een komische manier op een negatieve manier introduceert nemen spelers zoiets heel snel over. Zeker als NPC's ook op een komische en luchtige manier hill dwarfs discrimineren. Als je vervolgens een plotseling veel ernstiger situatie introduceert, bijvoorbeeld een vrouwelijke hill dwarf die wordt aangerand, en de spelers zitten goed in hun rol kan dat best tot interessante situaties leiden.

Wat betreft sjors bos de halftrol leider, hij zou dan wel een organisatie moeten leiden die ook kenmerken vertoont met Wouter Bos de mongrolman zijn partij. Dan pas ben je bezig met een echte satirische situatie.

Volgens mij kunnen zulke situaties echt iets toevoegen aan de beleving. Cultuurverschillen worden pas echt duidelijk als dingen op een hele andere manier gebeuren dan in de wereld die je normaal gewent bent. Dan valt er echt iets te ontdekken. Neem alleen al bestuurssystemen.
Iedere speler kent nou wel de koning/stadhouder/raad/hoofdman/dorpshoofd gezagsstructuur. Maar wat nou als bijvoorbeeld een heel volk zich laat leiden door het weer? MEt observatieposten die het weer in de gaten houden en de bevolking naar de hand van de weerssitatie opdragen wat te doen. "Het zijn vandaag schaapjeswolken, iedereen heeft vrij vandaag!"
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
DrCaligari
Supreme Grandmaster
Berichten: 1512
Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11

Bericht door DrCaligari »

vergeet niet het idee uit de roleplaying tips; menselijke tegenstanders aka de wachter van de evil overlord die om zijn leven smeekt omdat hij twaalf hongerige kinderen heeft en dit zijn enigste kans ze te voeden was. (zie ook austin powers deeltje 2)
I have seen things you people wouldn't believe, I've seen bots on fire of the edge of the interwebs...
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Jammer genoeg werkt dat niet met DEMONS :twisted:
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
DrCaligari
Supreme Grandmaster
Berichten: 1512
Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11

Bericht door DrCaligari »

wat ben jij van plan?
I have seen things you people wouldn't believe, I've seen bots on fire of the edge of the interwebs...
Gebruikersavatar
RipCase
Edelman
Berichten: 66
Lid geworden op: donderdag 27 mei 2004, 19:31

Bericht door RipCase »

waarom niet? kunnen demons niet intelligent zijn? lijkt me wel leuk juist, demons van een bepaalde cult die volgens een vastgesteld patroon handelen.

hahah een demon met gewetens problemen als NPC :)
"Dahlai Lama once said when asked what he thought about the Western Civilisation: 'Western Civilisation? That would be a good idea.' "
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Haha, wel intelligent, maar ik heb nog nooit een demon horen smeken of hij mocht blijven leven :)

Een andere (soortgelijke) RPG tip is: maak wachters (of andere npc's die normaal gesproken eenvoudig uit de weg zouden worden geruimd) menselijker door pc's toevallig conversaties te laten opvangen.
Voorbeeld: een thief wil een door 2 wachters bewaakt gebouw van een boosaardige tovenaar binnendringen. De makkelijkste manier lijkt ze allebei stiekem van kant te maken. Terwijl hij ze bespiedt vangt hij een stuk van hun gesprek op. De ene vertelt net aan de ander hoe hij de avond ervoor een jong hondje heeft gekocht voor zijn twee dochters van het geld dat hij heeft verdient met op wacht staan.
Hierdoor veranderd de eenvoudige pion van de vijand plotseling in een echte npc. Deze wachter weet misschien helemaal niks van de boosaardige plannen van de tovenaar om de wereld te veroveren. Een simpele serie rolls (het doden van beide wachters) resulteerd in een interessant RPG element. Want hoe nu binnen te komen?!

Wat ook kan is ze een handeling te laten zien verrichten.
Voorbeeld: Een bruut uitziende henchman van de anti-elfen partij van Avorum staat op wacht bij de acheruitgang van het clubgebouw. Waar de party (van elfen) net binnen wil vallen om de leider van kant te maken. Een eenvoudige hindernis die overwonnen moet worden. Op het moment dat ze de hoek van de straat omkomen zien ze de guard bezig een boodschappenkarretje van een (echt) oude elf te repareren waarvan de boodschappen op straat verspreid liggen. Hij is erg geconcentreerd bezig, en merkt niet dat de spelers naderen. Hij helpt zelfs nog even met het inpakken van het karretje. Dan ziet hij plotseling de spelers, en grijpt naar zijn wapens. Lijkbleek en betrapt stamelt hij, zijn hellebaard voor zicht uitstekend; "W...wat doen jullie hier?! Maak dat je wegkomt... elfengebroed!"

Nog eentje: Hoe vaak zijn PC's niet in gesprek met allerhande wildvreemde mensen? Maak wat werk van het omschrijven van deze wildvreemde mensen (eenvoudige omschrijving).
De spelers zijn gevangen door de stadswacht omdat ze verdacht zijn van een moord. Zwaar beveiligde inrichting. Wat blijkt nu: de wasvrouw is een van de mensen waar ze in herberg 'de Hete madam' zo gezellig hebben zitten ouwehoeren! Twee vliegen in een klap: continuiteit in je wereld -niets is leuker dan oude bekenden tegenkomen - en een rolplay ervaring.
Doe hetzelfde bij een guard die eigenlijk van kant gemaakt zou zijn en je hebt een moreel dilemma!
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
dagonweb
Secreetknecht
Berichten: 4
Lid geworden op: maandag 10 april 2006, 12:48

Serieus

Bericht door dagonweb »

Ik zit al jaren te broeien om iets met africa en WoD te doen. Na het uitkomen van die hardcover over African Kindred zie ik de beelden voor me. Het zou te gemakkelijk zijn om infernische invloeden of bloeddorstige vampieren achter de massamoorden in Somalie, Rwanda of Soedan te plaatsen maar er moeten in een world of darkness toch ergens links zijn. Vergelijkbare onderwerpen zijn van die menselijke monsters als Charles Taylor, of die gruwelijke "kinderen van god" cultussen met kindersoldaten.

http://www.roleplayers.nl/phpBB2/viewto ... =7368#7368

In mijn aankomende Campagne wil ik in WoD 2.0 (de nieuwe "volwassener" metaplotline) vampieren opdrachten laten uitvoeren in westafrica, in een klimaat van opdrogende natuurlijke hulpbronnen ergens in 2020. Oliemaatschappije in de Congo, met achter de schermen een handvol vampieren die worden een email krijgen op en blackberry en mogen opdraven a la "Victor" uit "Femme Nikita". Zulke missies zijn kort, bloedig, kosten ze op z'n minst 2-3 humanity points per story, er vallen zeker een paar tiental dooien bij, en ze moeten zich afvragen, voor wie werken ze, wat zijn de plannen achter plannen. Oliebusiness is goorder dan veel blood-orgies. Wapenhandel, corruptie, voodoo, perversie, mensenhandel, drugs, V.S. neocons, ik schuw geen onderwerp.

Waar ik ook iets mee wil doen is Wraith. Voor wie het kent, ik speel met volledig gebruik van de Shadow, sessies waar 's avonds laat de spelers kietswat bleek naar huis gaan. Microdrama, mits goed gespeeld, kan nog harder aankomen dan breed geetaleerd afrikaanse genocides. Mijn favoriete verhaal is dan de overgang van Wraith naar Specter, waarbij ik de wereld van Specters duidelijk situeer in de schilderijen van Wayne Barlowe.

http://www.waynebarlowe.com/barlowe_ima ... umhead.htm

Maar voor echt gruwelijke taferelen in Wraith hoef je maar een harrowing te situeren in een incestueus misbruik, vleugje PTS, war alcohol misbruik, huiselijk geweld, misschien een illegale abortus. Alledaagse nachtmerries zijn veel gruwelijker dan megadeath.
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

Wellicht omdat de kleine dingen meer onze realiteit benaderd dan een grote massamoord ergens ver weg. Vreemd maar waar.

trouwens als je voor je campaign setting een wat landelijker oproep wilt plaatsen kan je ook even kijken op : http://www.spellendoos.nl/dnd/index.php
Plaats reactie