Hook - Line - Sinkers

Voor almachtige scheppers van werelden die ideeen uit willen wisselen.
Plaats reactie
Lord Xcapobl
Ridder
Berichten: 225
Lid geworden op: dinsdag 23 mei 2006, 22:49

Hook - Line - Sinkers

Bericht door Lord Xcapobl »

Soms kom je op fora of conventies of meetings de vraag tegen hoe jij je avonturen voorbereidt. Een leuke die ik wel eens gebruik sinds ik hem bedacht heb (al zijn er ook variaties op bedacht door anderen, natuurlijk en ongetwijfeld) is Hook - Line - Sinkers.

Het is een manier van avontuur voorbereiding. Neemt weinig tijd in beslag, maar het is ook niet voor iedere DM weggelegd, omdat het (los gebruikt als totale voorbereiding) veel open laat, en veel aan het improvisatie vermogen van de DM vraagt.
Ook kan het als eerste stap gebruikt worden om gestructureerd te beginnen aan je verdere uitwerking van het avontuur, een soort van pre-visualization of story board achtig iets.

:arrow: Je neemt 1 A-4tje.
:arrow: Je zet de titel van je avontuur bovenaan.
:arrow: De rest van het blad deel je in drie gelijke stukken.
:arrow: Het eerste stuk noem je 'Hook', en daarbij schrijf je op hoe de characters bij het avontuur betrokken zullen en/of kunnen geraken. Dit kan iets ongerelateerds zijn, of iets dat je uit een character background hebt gevist. Dit is bijvoorbeeld een goede manier om een kleine side quest voor te bereiden.
:arrow: Het tweede stuk noem je 'Line' en hier geef je globaal aan hoe het verhaal in elkaar zit, wat er werkelijk aan de hand is, en hoe je het verloop voor ogen ziet. De beperkte ruimte dwingt je om kort en krachtig te zijn. Zo schrijf ik hier bijvoorbeeld geen complete stat blocks uit, maar een boek/pagina/titel verwijzing naar monsters in de MM, of de NPC tables in de DMG. Bij het voorbereiden komen in die boeken dan op de juiste pagina's memootjes of boekenleggertjes.
:arrow: Stuk drie heet 'Sinkers'. Hier schrijf je als een soort brainstorm sessie dingen op, die met het avontuur te maken kunnen hebben, en hier kun je tijdens het spelen misschien inspiratie en ideetjes uit halen als het niet lekker loopt, als het te vlot gaat (of te traag), plotwendingen wellicht. Ook weer is je ruimte expres beperkt.

Hier kun je natuurlijk nog wel aparte vellen met kaarten of character sheets voor de belangrijkste NPC's bij maken. Maar het basis idee is, maak het kort, bondig, krachtig. En niet op meer dan die ene A-4, zodat je alles in één oogopslag kunt overzien. Je kan het zelfs, als je die gebruikt, aan de binnenkant van de DM screen hangen, recht voor je in het zicht.



De term "Hook, line and sinker" komt overigens uit het Engels (obviously), en wordt vooral gebruikt in de betekenis van "compleet toe happen". Het is een vissers term om aan te geven dat de vis zo hard toehapt, dat hij letterlijk de haak, een stuk hengel-lijn en de loden gewichtjes in de bek neemt. Echter, voor de voorbereiding en de structuur van het avontuur komen deze termen ook heel goed bij elkaar uit.
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

handig bedenkgereedschapje!
Doet me denken aan WoD beschrijving,
dat verdeeld een chapter (speelavond) ook in 3, als ik het probeer te verwoorden:

intro: gebeurtenis die de spelers dwingt tot actie, bijv. worden aangevallen (of vrienden/familie).
middle: spelers gaan onderzoek doen, op reis, informatie verzamelen, etc. om het probleem bij intro op te lossen. bijv. aanvallers blijken bij een secte te horen die ze willen wegjagen. antwoorden brengt hen tot:
climax: Conflict op het hoogtepunt, de actie die het probleem oplost. Het eindgevecht met de eindbaas van de secte bijvoorbeeld. en winst of verlies
Natuurlijk wordt niet alles in ene opgelost, de eindbaas werkte voor iemand anders bijvoorbeeld.

Een thema en een gekozen sfeer, geetf het geheel houvast en continuiteit.

een ander leuk stukje om snel voor te bereiden heb ik via de Roleplaying Tips Weekly, http://www.dungeonmastering.com/storyte ... 30-minutes
v1nce

Bericht door v1nce »

Hey, zeker goede tips zoals ik ze graag mag zien! Bedankt! :)
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

goeie tips! vooral eenvoudig! voor het meer gedetailleerde werk kan het interessant zijn om eens te kijken naar 'nine point story archs' die gebruikt worden in bijna alle populaire scenario's en boeken.
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

he dat klinkt interresant! Wil ik meer over weten.

Ik heb wel hier over gehoord:
Uit de narratologie, volgens heer Algirdas Greimas, wordt de boog van het verhaal gespannen door Het Verlangen: iemand wil iets hebben maar krijgt het niet of niet meteen.
Dit basisidee leidt tot de hypothese dat alle verhalen gebaseerd zijn op het samenspel van zes rollen of actanten die vereenvoudigd als volgt omschreven kan worden:
1.) het subject / de ondernemer die streeft naar
2.) een doel of object van waarde, en
3.) hierbij wordt tegengewerkt door een tegenstander en
4.) geholpen door een helper;
5.) de macht die beslist wie het object van waarde uiteindelijk krijgt; noodlot of persoon met macht.
6.) de ontvanger of begunstigde, die het object tenslotte in ontvangst neemt: bij een happy end is dit het subject zelf, maar het verhaal kan altijd slecht of ironisch aflopen en dan gaat de 'prijs' naar iemand anders.
Bepaalde rollen of actanten kunnen behalve een personage ook 'ingredienten' zijn zoals een karaktertrek of verhaalwendingen (oftewel: het noodlot).
Plaats reactie