Om het systeem te kunnen gebruiken heb je een 'fate deck' nodig. Dit bestaat uit 82 kaarten. De 8 'kleuren'die bij de stats horen ieder van 1tm 9 en 10 draken (1 tm 10). Deze stats zijn gegroepeerd in fysiek met hierbinnen in Coordination: agility, dexterity en physiqu: endurance, strenght en Mentaal met hier binnen intellect: reason, perception en Essence spirit, presence. Deze groepering maakt eigenlijk enkel bij karakter maken uit.
Behalve de 'kleur'+getalwaarde bevat iedere kaart een naam van een karakter, bijbehorend plaatje en 1 of 2 woorden die de persoonlijkheid beschrijven.
De sterke kanten van het systeem zijn dat je zelf een stuk controle hebt over wat de uitkomst van een check wordt door wat voor kaart je uit je hand kiest om te spelen op welk moment.
En dat het magie systeem met spellpoints werkt en je dus 'alles' binnen een domein('Vuur', genezing, summoning, alteration etc) wat je kent kunt proberen. Er is 1 pagina waarop een reeks kleine tabelletjes op staat om dan de koste in spellpoints, die gelijk is aan de moeilijkheid van je check, te bepalen op basis van afstand, grote van effect, kracht van effect, concentratietijd.
Dit kan behoorlijk stevig getal vormen, maar daarom mogen anderen met een talent in zelfde domein je ook assisteren.
Wat schijnbaar als zwakheid aangegeven wordt, door het spel zelf is dat spelers kunnen proberen op er weinig belangrijke momenten lage kaarten te dumpen. Maar dat moet je als dm gewoon niet toelaten(binnenlaten....). Staat duidelijk overal enkel te checken als er werkelijk risico is. En er zijn zat mogelijkheden om dat af te leren, zoals ineens een roleplay check te vragen, waarbij je kaart kan geven en je de stijl van het karakter wat er op staat moet toepassen. Nu is het zo dat de lage nummers (1tm3) goede karakters zijn, 4tm6 neutraal en de hoge slechteriken. En er dus zat situaties zijn, zeker diplomatiek, waar die duistere trekjes niet bepaald nuttig zijn
Karakter creatie bestaat uit het trekken van 12 kaarten. 8 hiervan zet je op de 8 statiestieken, het nummer wordt je score, hoe goed de 'kleur' past bepaald de bijbehorende letter die iets zegt over je training in die richting. Van zelfde een A(die bv zwaarste wapens/harnas, 3 magie domein toe laat, 2 accute senses) naar fysieke/metale 'kleur' op de andere kant toewijzen wat een 'D' oplevert, wat neer komt op 'heb er weleens van gehoord' tot een draak die een X oplevert, bij magie kan dat wild talents veroorzaken waar je dus totaal geen controle over hebt, bij perception levert het 2 slechte zintuigen op.
De overige kaarten komen op queestes (hoeveel heb je er al bij de start) wat dus direct je begin handgrote bepaald. Nature en demeanor, hier zet je een van de karaktereigenschappen die op een kaart staat. kan helpen je karakter idee te vormen of zo. Gewoon soepel mee om gaan
Verder nog een voor je wealth, dit bepaald je afkomst en hoeveel je te besteden hebt. En precieze hoeveelheden geld wordt niet gedaan, je kunt ook hier op checken maar tenzij je hier iets extreems neer zet boeit het weinig. Dit getal zou kunnen veranderen maar dan moet je wel ongeveer een dragonhoard verpatsen of zo.
Verder bestaan er natuurlijk wel wat classe achtige dingen die bepaalde eisen aan je stats stellen en waardoor je wat speciale dingetjes krijgt, meestal in de vorm van gratis trumphs op bepaalde checken. Bijvoorbeeld van solamnics tegen dark knights. Maar dat compenseert dan weer met regels als niet mogen vluchten etc.
Maar dat zijn details waar je wat mij betreft erg vrij mee kan zijn en al niet meer bij de kern van het systeem horen. De 8 stats waarop je kan checken met difficulties van 4 easy tot 24 impossible volgens hun adviezen. Nu kan ik je zeggen dat 24 niet zo heel moeilijk is als je beetje goede stat hebt en een 9 trump legt en wij dit dus over het algemeen toch van een wat verschoven lijstje uit gingen geloof ik.
Ok, hoop dat ik niet al te hak op de tak was. Als je nog meer wil weten, stel dan nog wat (specifiekere) vragen. Misschien een voorbeeld of zo van een situatie waarvan je benieuwd bent hoe het werkt.