Inspiring material... topic voor inspiratie
Inspiring material... topic voor inspiratie
Ik zal de kop afbijten van dit topic waar je alles wat je inspirerend vind voor RPG adventures kunt posten!
Brady barr vecht met een python waistdeep in batguano...
Een van de meest intense tv-momenten die ik ooit zag. Extreem beklemmend.
http://channel.nationalgeographic.com/s ... s/05095_00
Kijk of je de hele aflevering ergens kunt vinden, zeker de meoite waard!
Brady barr vecht met een python waistdeep in batguano...
Een van de meest intense tv-momenten die ik ooit zag. Extreem beklemmend.
http://channel.nationalgeographic.com/s ... s/05095_00
Kijk of je de hele aflevering ergens kunt vinden, zeker de meoite waard!
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Bij zoeken om interactieve verhaalkunsten uit te breiden kwam ik bij Vladimir Propp.
Propp heeft over de 200 Russische volksverhalen geanalyseerd en kwam op een aantal conclusies.
O.a. dat een verhaal de volgende elementen nodig heeft:
* the villain, who struggles with the hero
* the donor, who prepares and/or provides hero with magical agent
* the helper, who assists, rescues, solves and/or transfigures the hero
* the Princess, a sought-for person (and/or her father), who exists as a goal and often recognizes and marries hero and/or punishes villain
* the dispatcher, who sends the hero off
* the hero, who departs on a search (seeker-hero), reacts to the donor and weds at end
* the false hero (or antihero or usurper), who claims to be the hero, often seeking and reacting like a real hero (ie by trying to marry the princess)
Ik vind het wel buirkbaar, en je kunt ze zeker in de inleiding en tussenstukjes gebruiken. Alhoewel ik bijv. essentiele helpers niet in roleplay zou gooien, want die worden nog welleens afmaakt.
Het trouwen enzo kan je er wel uitlaten wellicht.[/b]
Propp heeft over de 200 Russische volksverhalen geanalyseerd en kwam op een aantal conclusies.
O.a. dat een verhaal de volgende elementen nodig heeft:
* the villain, who struggles with the hero
* the donor, who prepares and/or provides hero with magical agent
* the helper, who assists, rescues, solves and/or transfigures the hero
* the Princess, a sought-for person (and/or her father), who exists as a goal and often recognizes and marries hero and/or punishes villain
* the dispatcher, who sends the hero off
* the hero, who departs on a search (seeker-hero), reacts to the donor and weds at end
* the false hero (or antihero or usurper), who claims to be the hero, often seeking and reacting like a real hero (ie by trying to marry the princess)
Ik vind het wel buirkbaar, en je kunt ze zeker in de inleiding en tussenstukjes gebruiken. Alhoewel ik bijv. essentiele helpers niet in roleplay zou gooien, want die worden nog welleens afmaakt.
Het trouwen enzo kan je er wel uitlaten wellicht.[/b]
Tof man! Die russische sprookjes (en balkan sprookjes) zijn echt inspirerend. Dat trouwen... mwah! maar daarvoor in de plaats zou ik toch zeggen 'de reward'. Een goedgekozen (karakter specifieke) reward is essentieel voor een coole game. voor het ene karakater is dat een lading goud (en wat dingen om er mee te doen) voor het andere een lang gezochte wraak. voor weer een ander een groot optreden oid. Een reward moet ook altijd lang vantevoren worden geintroduceerd, zodat het alleen maar toffer wordt je ervoor in te zetten naarmate de game vordert.
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Meer info over het gebruik van wapens is ook goed te vinden op internet.
Bijvoorbeeld de english longbow vs crossbow
http://www.youtube.com/watch?v=HagCuGXJ ... re=channel
of
http://www.youtube.com/watch?v=YtTyOf8O ... re=related
waarin verteld wordt dat kinderen verplicht longbow lessen kregen op zondag na de kerk.
Bijvoorbeeld de english longbow vs crossbow
http://www.youtube.com/watch?v=HagCuGXJ ... re=channel
of
http://www.youtube.com/watch?v=YtTyOf8O ... re=related
waarin verteld wordt dat kinderen verplicht longbow lessen kregen op zondag na de kerk.
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
bij een zoektocht naar een felxibel systeem kwam ik Schaduwen en Schimmen tegen. Een Nederlands talig uitgebreid systeem, wat naast de uitgebreidde regels, ook veel leuke inspiratie kan bieden.
Bijvoorbeeld de magie sectie bevat een magische spreuk die een deur niet alleen sluit, maar ook ongelooflijk doet stinken
De monster sectie bevat een leuke variaten, die vast om te schrijven is naar een ander systeem.
En de beroepen zijn ook best inspirerend voor een achtergrond.
Verder de plaatjes zijn vaak sfeervol en/of grappig.
Als laatste bij de spelregels de Goblin Tribuun
Het systeem zelf is wel heel uitgebreid, niet heel handig lijkt me. http://www.foob.be/vreemdetijden/schimm ... ductie.htm
Vreemde tijden is een ander Nederlandstalig systeem. Dat nu nog actueler is. Zie ook de link.
Bijvoorbeeld de magie sectie bevat een magische spreuk die een deur niet alleen sluit, maar ook ongelooflijk doet stinken
De monster sectie bevat een leuke variaten, die vast om te schrijven is naar een ander systeem.
En de beroepen zijn ook best inspirerend voor een achtergrond.
Verder de plaatjes zijn vaak sfeervol en/of grappig.
Als laatste bij de spelregels de Goblin Tribuun
Het systeem zelf is wel heel uitgebreid, niet heel handig lijkt me. http://www.foob.be/vreemdetijden/schimm ... ductie.htm
Vreemde tijden is een ander Nederlandstalig systeem. Dat nu nog actueler is. Zie ook de link.
vanuit een ander onderwerp:
Vincere schreef:Inspiratie nodig? TV Tropes biedt uitkomst!
Tab Explosion Alert!
http://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/Plots
http://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/M ... BasicPlots
etc.
Waar ik 'vroeger' weg van was was He-man. Dat is wel simpel maar kan goede insteken voor een plot geven (of zijweg).
Jaren later was er de tekenfilmserie Legend of Prince Valiant.
Er is ook een langere tekenfilm van (of misschien meerdere) die 1,5 uur duurt. Heel mooie serie/tekenfilm al zeg ik het zelf. Neerzetting van de sfeer, stijl en karakters was wel goed gedaan.
Ook de intro is mooi:
http://www.youtube.com/watch?v=B5ptWFP1 ... re=related
Er is ook het volledige thema van bijna 4 minuten:
http://www.youtube.com/watch?v=l__mbIGE ... re=related
Jaren later was er de tekenfilmserie Legend of Prince Valiant.
Er is ook een langere tekenfilm van (of misschien meerdere) die 1,5 uur duurt. Heel mooie serie/tekenfilm al zeg ik het zelf. Neerzetting van de sfeer, stijl en karakters was wel goed gedaan.
Ook de intro is mooi:
http://www.youtube.com/watch?v=B5ptWFP1 ... re=related
Er is ook het volledige thema van bijna 4 minuten:
http://www.youtube.com/watch?v=l__mbIGE ... re=related
ik ken de serie Valiant, als kind vond ik dat best vermakelijk, maar wel allemaal aan de nette kant. Mag wel wat ruiger.
He-man is natuurlijk geweldig, waarom weet ik ook nu even niet.
Hier een link met een ideeën wiki voor rpg's:
http://arcana.wikidot.com/
He-man is natuurlijk geweldig, waarom weet ik ook nu even niet.
Hier een link met een ideeën wiki voor rpg's:
http://arcana.wikidot.com/