Verdwijnen RPGs en de scene langzaam aan....?

Deel ervaringen, stel vragen en geef tips. Het subforum voor alles wat met RPG te maken heeft!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Verdwijnen RPGs en de scene langzaam aan....?

Bericht door v1nce »

N.a.v. Mandragon gaat stoppen topic...:

Het is vreemd maar het lijkt echt of RPG en dat soort games (plus alles wat er mee samenhangt zoals Elf Fantasy winkels en andere gamestores, RPG clubs, Websites & Fora) in Nederland al een jaar of 15 in een neerwaartse spiraal zitten. Uiteraard is er soms een opleving, ik denk dan aan Vampire/WOD craze, nieuwe editie DnD die uitkomt maar die lijken nogal van tijdelijke aard...

Ik kan me vergissen maar krijg sterk de indruk dat het aantal spelende RPGers, actieve speelgroepen, winkels die RPG spullen verkopen etc etc elke jaar ietsje minder worden.

Ben dus erg blij dat die forum blijft bestaan! al is de vaste kern bijna nooit groter dan 7 actieve posters,.. toch is het een erg goed medium. Immers er worden nog steeds groepen gevormd, er komen elke jaar nieuwe leden bij die vaak wel weer verdwijnen en ik heb hier ooit mijn beste vriend ontmoet.

Ik merk wel dat RPG nog altijd met heftig imagoprobleem kampt, tenminste... vooral onder vrouwen in mijn ervaring. Bijna al mijn exen (inclusief huidige vriendin) die echt open minded is) bekijken het aanvankelijk met argwaan of lichte spot. Tuurlijk zijn er gamer chicks maar die zijn errrg dun gezaaid.
Ik blijf hopen dat RPGen ook een grootse revival krijgt (Zoals bijv. in Skateboarden, elke 10 jaar word het super populair)....
Neanie
Koning
Berichten: 308
Lid geworden op: donderdag 8 november 2007, 13:06

Bericht door Neanie »

mandragon gaat wel een aantal opvolgers krijgen voor de verschillende onderdelen en ik zal ook op de opvolger die op RPGs focused te vinden zijn.

Verder lijken de winkels inderdaad nogal in een negatieve spiraal te zitten. Het gemak van internet bestellen en de prijsverschillen zullen niet helpen in dit opzicht en ik vermoed dat er nog meer zaken gaan en enkel diegene over gaan blijven die een echte goeie combinatie aangaan zoals bijvoorbeeld de outposts in Belgie doen, een gameshop kruisen met bar en internet cafe. Ik zie daar in ieder geval meer in dan al die zaken die er strips naast doen
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Ik weet eigenlijk niet of het aantal RPG-groepen terugloopt. Het is me niet erg duidelijk of het er vroeger meer of minder waren dan nu. En ik denk ook dat het verdwijnen van iets dat je kent, al gauw meer aandacht trekt dan de oprichting van iets nieuws.

Wel is het zo dat in het algemeen het traditionele verenigingsleven nogal achteruit gegaan is ten opzichte van pakweg 20 jaar geleden, en een rollenspelgroep is uiteindelijk ook een soort club. Door geberek aan landelijke organisatie is het moeilijk te beoordelen, maar b.v. Ducosim (hoewel meer op bordspelen gericht) is ook z'n hoogtepuntwel een beethje voorbij.
Het zal deels wel door het internet komen - mensen hoeven hun huis niet meer uit om elkaar toch te "ontmoeten". Ik denk dat er best wel wat mensen een alternatief gevonden hebben in MMORPG's of Second Life of zo.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Outpost/Combi ding,.. interresant! Dat zou sowieso mijn ideaal zijn een plek om te RPG EN te socializen en wat te drinken of eten! :)

Denk dat Fandath gelijk heeft. WOW en dat soort spelen heeft er op zijn minst voor gezorgd dat veel RPGers een stuk minder zijn gaan RPGen/tabletopen, dat heb ik in mijn omgeving gezien. Daarnaast, als mensen sociale interactie willen met vrienden gecombineerd met games gaan ze vaak samen in een ruimte console of Lan games spelen.

Als laatste verdwijnen idd gameshops ook omdat online RPG materiaal bestellen zo veel goedkoper is. Ook blijft er een duidelijke scheiding bestaan tussen boardgamers (denk bijvoorbeeld aan grote Opmars van 999 games en Kolonisten van Catan) en RPGers. Er is weinig crossover. Zo speel ik bijna nooit boardgames omdat mijn interesse niet heeft en wonen er in mijn huis stuk of 5 best enthousiaste boardgamers die nog nooit RPG hebben gespeeld en het ook met klein beetje argwaan bekijken. Maar het zijn wel precies het type mensen die het geweldig zouden vinden als ze 't een keertje zouden proberen...

Groot probleem van RPG is ook vooral de investering. Je moet veel leren, veel van je jezelf geven en 2 uurtjes gamen is er meestal niet bij. Het is niet zoals poker, schaak of boardgames die je veel meer casual kan beoefenen. Maar goed die diepgang maakt RPG gelijk ook zo (potentiteel) meer bijzonder en leuker op momenten dat alles gaat zoals het hoort. Maar daar over meer in een andere thread.
Gebruikersavatar
Rogier
Supreme Grandmaster
Berichten: 2452
Lid geworden op: vrijdag 23 februari 2007, 19:06

Bericht door Rogier »

Ik ben trouwens al weer bezig een ODM groep in Sint-Oedenrode op te zetten. Sinds een aantal weken heb ik her en der mijn affiche opgehangen (bibliotheek, filmclub, supermarkten, scouting, etc.).
Ook op het werk promoot ik Oog des Meesters en ik heb al twee à drie collega's die het wel uit willen proberen heb ik zo de indruk.

Daarnaast ben ik bij een spellenclub Imperium in Den Bosch en daar gaat het volgens mij best goed met de actieve leden. Het zijn er best wel wat, het zijn wel altijd dezelfde mensen. Maar dat is in veel verenigingsleven. Ook op de manege waar ik bijna elke dag aanwezig ben, zie je altijd wel dezelfde mensen, meestal mensen met een eigen paard of die heel regelmatig paardrijden.

V.w.b. onze ODM groep in Schiedam is deze denk ik wel een aparte, een uitzondering. Het kost de groep relatief best wel wat moeite een nieuwe sessie te plannen, maar we blijven spelen. En dat al sinds 2007!
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Dat zijn wel goede punten Rogier. Feit blijft dat als je genoeg tijd en moeite er in steekt je altijd wel mensen kan vinden of desnoods opleiden om regelmatig te RPGen! :-)

Er word ook sowieso behoorlijk veel geRPGed waar enkel de mensen in de groep weet van hebben, veel mensen spelen al jaren samen maar zitten zelden online of fora e.d.

Idd erg bijzonder dat Schiedam groep al zo lang bestaat.

Wat zeker bij mij persoonlijk ook speelt is dat ik nogal kieskeurig ben met wie ik (vooral lange termijn) wil spelen. Moet eerlijk bekennen dat ik gestopt ben met toch wel een groep of 3 die nog wel een tijd door had kunnen gaan. Merkte gewoon dat ik alle moeite en werk als GM gewoon niet waard vond voor de lange termijn als de groep niet een nogal (hoog gegrepen?) niveau bereikte...

Maar niet getreurd, ben denk ik wel van plan om van de winter weer iig weer paar losse sessies te organiseren..! :)
dragonraper
Ridder
Berichten: 236
Lid geworden op: zondag 14 augustus 2005, 12:02

verdwijnen rpg,s...

Bericht door dragonraper »

het klopt er zijn nog maar weinig echte fantasywinkels over,de meesten bestonden eigenlijk alleen nog maar dankzij de grootschalige verkoop van magickaarten...en nu dat wat minder is geworden is de klad er behoorlijk ingekomen. het goedkope internet heeft de laatste tik uitgedeeld aan de winkels...rpg,s worden wereldwijd nog erg veel gespeeld,er komt nog steeds een massa materiaal voor uit,maar nu ook veel op PDF formaat..in nederland is wel een sterke versnippering aan de gang in de rpg groepen...vroeger was het ODM/DSA,en natuurlijk D&D...maar er zijn nu zoveel verschillende rpg systemen op de markt,eigenlijk voor elk individuele speelstijl is er wel een rpgsysteem voorradig,zelfs D&D is nu versnipperd in 2 fakties...D&D 4e en D&D pathfinder...wel is er een grote rpg gemeenschap in de voormalige oostbloklanden aan het opkomen en dat is een hele grote markt..ben gisteren nog op de spiel 2011 in essen geweest,en daar waren een hoop poolse en andere oostblokleveranciers te vinden,elk jaar een paar meer...ik heb zelf het kleine vermoeden dat de interesse in grote betaalde MMORPG tanende is,er zijn er gewoon teveel en de meeste zijn bar slecht..dit is gewoon zo een periode ,het gaat wel weer over...en dan gaan de mensen toch weer wat meer gezelligheid bij elkaar zoeken ,inplaats van de gehele dag te chatten en te internetten...groenten van carlo
Plaats reactie