wat zijn leuke 'stats'?

Deel ervaringen, stel vragen en geef tips. Het subforum voor alles wat met RPG te maken heeft!
Plaats reactie
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

wat zijn leuke 'stats'?

Bericht door michiel »

Wat beschrijft een personage in een rpg nou op een toffe manier.

Naast de standaard termen als str, dex, int, chr, etc. uit D&D
wat zijn de coole beschrijvingen als je ze zelf verzonnen of niet?
En wat maken deze termen leuk/spannend in het spel.

Zelf vind ik bijvoorbeeld 'sanity' tof om schrik beter een plaats te geven (uit call of cuthullu)
of 'ziel' om de invloed van de donkere zijde van magie (of bij een vampier) weer te geven
strength bij inbeuken van een deur, optillen van npc
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Tja, wat is tof? Het hangt er een beetje van af wat je er mee wilt. In DSA/ODM bestaan allerlei "nadelen": eigenschappen waar je onder bepaalde omstandigheden last van kunt hebben. Het kunnen bijvoorbeeld fobieën zijn of eigenschappen zoals hebzucht en ijdelheid. Er kunnen zich dan situaties voordoen waarin er op zulke eigenschappen een test gedaan wordt.
Maar je moet het niet overdrijven, want dan kom je nergens meer met je held.

Wat ik zelf graag zie, is dat de eigenschappen overeenkomen met het beeld dat je van een bepaald figuur hebt. Ik heb het niet zo op zwemmende dwergen, toverende barbaren, elfen met bijlen en boksende magiërs. Gelukkig valt dat in de praktijk wel mee, maar wat ik wel vaak zie is dat karakters eenvormiger en minder typisch worden doordat ze allemaal de nadruk leggen op dezelfde eigenschappen.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

Ja nadelen zie ik ook graag. Ook vooral als ze handvaten geven om in te leven en personages een persoonlijk tintje geven.

In veel verhalen en avonturen spelen de nadelen van een persoon een grote rol.
Het overwinnen van angsten, daar is pas echte moed voor nodig. Nadelen zouden niet zo'n belemmering moeten zijn maar juist uitdagingen moeten bieden.

Een andere eigenschap die ik wel leuk zou vinden is punten voor uithoudingvermogen. Rennen of een gevecht waarbij je op het einde echt door je uithouding (punten) heen bent. Hijgend tegen een boom moet uitrusten om daarna nog een slag te geven.

Mentaal zouden die punten ook op kunnen gaan, voor magie gebruik of weerstand daartegen.
dragonraper
Ridder
Berichten: 236
Lid geworden op: zondag 14 augustus 2005, 12:02

extra stats

Bericht door dragonraper »

alle extra regeltjes,of regelgeving maken een RPG niet altijd beter,alleen maar onnodig ingewikkeld,vooral om dat al die leuke stats ook met alle andere regels moeten werken en dus eigenlijk nog meer regels opleveren,en RPG moet zo ,,BASIC,, mogelijk blijven om niet onder te gaan in een regelrechte regeltjessoep.je kan ten allen tijde je character zo spelen zoals je dat zelf wil..het proberen te benaderen van de realiteit met extra stats voor BV: uiterlijk,zieleheil en uithoudingsvermogen mogen leuk klinken maar leveren in de praktijk maar bar weinig extra LOL op...en daarom draait een goede RPG...LOL ! en rpg moet snel en leuk zijn...hilarische momenten worden door de spelers en DM gemaakt ,niet door overbodige extra regels...groenten van carlo
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

Daar heb je wel gelijk in. Veel regels maakt het niet per se beter. Ik begrijp dat je zo weinig mogelijk stats / extra stats wil hebben in jouw game.
Welke stats vind je dan echt superbelangrijk en waarom?

Het gaat trouwens niet per se om extra stats, maar los van welk systeem ook, wat lijkt je leuk/nodig om te gebruiken in het spel. Dit topic hangt ook samen met een eigen rpg maken (zie in rpg tech deze draad)
dragonraper
Ridder
Berichten: 236
Lid geworden op: zondag 14 augustus 2005, 12:02

Bericht door dragonraper »

eigenlijk zijn er maar 2 stats nodig physiek en mentaal om een karakter te beschrijven,alle andere stats vallen daaronder..bij een fantasyrpg zou je ook nog iets met magie kunnen doen,alhoewel je dat ook onder mentaal kunt rangschikken.de 3 standaars stats kracht,behendigheid en uithoudingsvermogen vallen onder physiek,en intelligentie en dewijsheid om die te gebruiken, en je uiterlijke uitstraling vallen onder mentaal..
ook de innerlijke kracht om BV magie te gebruiken kan dus heel goed onder een mentale stat vallen..groenten van carlo
Gebruikersavatar
Rogier
Supreme Grandmaster
Berichten: 2452
Lid geworden op: vrijdag 23 februari 2007, 19:06

Bericht door Rogier »

dragonraper schreef:... en je uiterlijke uitstraling vallen onder mentaal...
Nee hoor, ik vind dat uitstraling (charisma) evenzeer valt onder fysiek, misschien zelfs meer fysiek dan mentaal.
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

ben ik het niet helemaal eens.
Knap er uit zien is anders dan charisma.
Charisma, hoe je overkomt, heeft niet zo veel met uiterlijk te maken, maar ook je gedrag, stemgebruik en slimheid/sluwheid (kleding evt. ook).
Gebruikersavatar
Rogier
Supreme Grandmaster
Berichten: 2452
Lid geworden op: vrijdag 23 februari 2007, 19:06

Bericht door Rogier »

michiel schreef:ben ik het niet helemaal eens.
Knap er uit zien is anders dan charisma.
Charisma, hoe je overkomt, heeft niet zo veel met uiterlijk te maken, maar ook je gedrag, stemgebruik en slimheid/sluwheid (kleding evt. ook).
Gedrag, stemgeluid en slimheid zijn afgeleid / worden gevormd door fysieke kenmerken.
- Iemand die 200 cm lang is met een flink pak spieren loopt zekerder over straat in de nacht wanneer er in diezelfde straat een groepje lugubere mensen bevindt, dan een knap juffie van 18 alleen.
- Lange stembanden; lage (mannen)stem?
- Slimheid kan waarschijnlijk in verband worden gebracht met het aantal verbindingen in de hersenen / tussen de hersendelen die een persoon heeft.

Ik zeg vaak: Het gaat uiteindelijk om je uiterlijk, niet om je innerlijk.
Uiterlijk zegt iets over toekomstperspectief vooral op evolutionair niveau. Een goed charisma (hoe je charisma ook wilt vertalen) = meer kans op succes.
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Nah is allemaal b.s.

De beste Pick up artist ter wereld (wat je verder van dat fenomeen vind is niet het punt, het punt is dat hij absurd aantrekkelijk en succesvol is bij vrouwen) is een korte, iele, kale man die tot diep in twintig nagenoeg nooit een vrouw zelfs maar een keer zoende.. laat staan verder kwam.

Zelfverzekerheid is wel extreem belangrijk voor mannelijke aantrekkingskracht maar zeker te leren en echt maar heel weinig afhankelijk van fysieke attributen.
http://www.youtube.com/watch?v=R8UzwmO4saU
http://www.youtube.com/watch?v=M0omMTu9Ax8

Before and after picture die bewijst dat "grooming" en kleding heel belangrijk is maar je basisuiterlijk nagenoeg niet:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door v1nce op maandag 24 oktober 2011, 0:30, 1 keer totaal gewijzigd.
dragonraper
Ridder
Berichten: 236
Lid geworden op: zondag 14 augustus 2005, 12:02

Bericht door dragonraper »

mannelijk charisma heeft meer te maken met overredingskracht,en vrouwelijk charisma meer met lichaamsmaten...maar uitendelijk moet het uit jezelf komen dus schaar ik die stat onder mentaal,en niet onder physiek...groenten van carlo
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Afgezien van de vraag hoe je sommige "traditionele" stats zou moeten interpreteren, vind ik dit een geniaal idee van Dragonraper. Eenvoudig en goed toepasbaar.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
DrCaligari
Supreme Grandmaster
Berichten: 1512
Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11

Bericht door DrCaligari »

je hebt maar een stat nodig: awesomeness. Conan heeft een awesomeness van 23, Balkende van 1. (ik zelf zit net onder Conan niveau natuurlijk :roll: )
I have seen things you people wouldn't believe, I've seen bots on fire of the edge of the interwebs...
DrCaligari
Supreme Grandmaster
Berichten: 1512
Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11

Bericht door DrCaligari »

of je kan met s.p.e.c.i.a.l. gaan.

(voor de niet fallout spelers; strength.perception.endurance.charisma.intelligence.agility.luck.)

wat vooral belangrijk is is waar de stats voor worden gebruikt. Je kan wel de perfect mix van abilities hebben, maar als ze ingame geen invloed hebben schiet je er niets mee op. Bekend is natuurlijk charisma als dumpstat in DnD, gewoon omdat het bijna geen merkbaar ingame verschil had of je nou 10, 12 of 14 charisma had. Elke stat moet je een bruikbare bonus geven.
BV
str - +1 attack
dex + defense + sneak
int + spell casting
cha + henchmen - item cost
wis + magic def
con + hp
I have seen things you people wouldn't believe, I've seen bots on fire of the edge of the interwebs...
Gebruikersavatar
Rogier
Supreme Grandmaster
Berichten: 2452
Lid geworden op: vrijdag 23 februari 2007, 19:06

Bericht door Rogier »

Wijlen Fandath Ryne schreef:Afgezien van de vraag hoe je sommige "traditionele" stats zou moeten interpreteren, vind ik dit een geniaal idee van Dragonraper. Eenvoudig en goed toepasbaar.
Wat is er dan geniaal aan dat idee? Ik zie het niet.
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

Het geniale is hoe simpel het is. Toch mis ik de beschrijving te veel. Het is wel erg summier om bijv. te zeggen
8 fysiek
14 mentaal

S.p.e.c.i.a.l. vind ik wel lekker systeem. Het geeft wel een mooie weergave van het geheel. En heeft uithoudingsvermogen (endurance toch?) en geluk op de koop toe.

@rogier Naar aanleiding van opmerking van v1nce, zou ik charisma onder de noemer sociale vaardigheden scharen. En daarbij zou ik het toch mentaal noemen. Misschien met plussen of minnen voor kleding/lengte/littekens etc.

Andere opvatting van stats: gewoon overslaan en alleen vaardigheden benoemen.
Bijvoorbeeld barvechten redelijk, overtuigen uitmuntend, klimmen matig.
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Daar zit wat in Michiel! Sociale Vaardigheden bijna een synoniem voor Charisma in dit geval,
Samen bestaan ze uit: Spraak vaardigheden, Intelligentie/humor, Emphatie, Uiterlijke Verzorging, Kleding, Fysiek Uiterlijk.. Bijna in die volgorde van belangrijkheid denk ik.

Maar ja,.. vraag is ook, wil je wel dat de gamewereld en stats mechanics een zo natuur getrouwe afspiegeling is van werkelijkheid? Aardig wat realisme is goed, maar het gevaar van complexiteit, veel gecijfer en saaiheid liggen op de loer.

Wat is er mis met Charisma zoals het altijd in DnD gebruikt is.. Bepaald hoe veel volgers je kan hebben (leiderschap/overredingskracht), hoe aantrekkelijk je bent voor de andere sekse (aantrekkingskracht, humor, spraak, kleding, uiterlijke verzorging, fysiek uiterlijk) hoe goed je mensen kan overtuigen en met ze handelen (empathie, spraak, intelligentie, empathie)... Waarom het wiel opnieuw uitvinden met 53 spaken als een met 36 prima voldoet en waarschijnlijk zelfs beter kwa speelgemak. :)

@ Cali. Ik denk dat Charisma bij DnD vooral een dumpstat was niet omdat het als mechaniek of categorie niet goed was door dacht of om dat het potentieel in game niet heel veel voordeel kon geven maar omdat RPGers er simpelweg nooit echt goed mee konden werken!

Ik wijt dit aan dat best wat gamers toch vaak niet zelf uit blinken in Charisma. Ze vinden het ook veel moeilijker uit te spelen, in te leven en goed te RPGen, dus kiezen ze een character die andere skills had waar ze meer bij voor kunnen stellen of waar mee ze goed kunnen RPGen. Daarnaast, RPGers gebruiken ook echt bijna nooit de specifieke in game voordelen van Charisma!! Zonde!

Hoe vaak heb je een speler of GM horen zeggen: "ok, gooi maar een CHA check om te zien of je het zwaard voor 4000 GP krijgt ipv 6500, oh een speel het ook een beetje uit die barter conversatie waar bij je je Charme in de strijd gooit!"

Of hoe vaak heb je een speler meegemaakt die ook letterlijk ging zorgen dat die 4 Henchmen (of zelfs maar 1!) had die shizzle konden dragen, meevechtten, unieke skills hadden, misschien zelf wel minor magic waar door de speler veel sneller levelde, veel beter overleefde en volop voordeel had.

Of een RPGer die een een Adeljonkvrouw in game uitmuntend versierde met allemaal doordachte acties en woorden en vervolgens dus zorgde dat hij haar titels, landgoed en vele geld kreeg na bijvoorbeeld een huwelijk.

Een speler daarintegen die met hoge intelligentie allemaal boeken uitpluist, tienduizend extra skills leert, INT checks gooit om in allerlei conversaties heel veel info en de bovenhand te krijgen,.. of een spelers die met strength allerlei vijanden sloopt, dingen kapot beukt, heldendaden verricht, ze matties red, faam verwerft, allemaal bonussen op combat krijgt... Tja dat is wel aan orde van de dag! :)
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

hahahah, die link over die kerel is wel lachen. Zal tot op zekere hoogte ook wel werken, maar de kans is best groot je dat je de BGF van zo'n vrouw wordt. Na wat links volgen kwam ik hier
http://www.youtube.com/watch?v=eN8md7nJ ... r_embedded
en ben ik gestopt met kijken... en nee, niet omdat ik gelijk hun boeken heb besteld! haha
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

De twee NL dudes.... Ha ha!!!! Wat een Nerds en prutsers..!!!

Style... Je word niemand's BFF. Het werkt niet tot op zekere hoogte. Het werkt namelijk allemaal en ongelofelijk goed. Wat zijn boek betreft ik schaar het bij een van de leukste (best geschreven, meest boeiende) en daarnaast ook meest nuttige boeken die ik ooit gelezen heb... Zonder overdrijven.

Het is te vergelijken met 'Uit Je Bol', De 'Satanische Bijbel', klassieke filosofie of teksten over anarchie in de zin dat het niet lezen naar mijn mening zeer zonde is en je echt iets mist. En nee ik werk niet voor die gozer ha ha!

Saillant detail,.. de op een na beste Pick Up artist ter wereld "Mystery" (ja suffe namen maar werkt voor hun) en mentor van Style is een zeer aantrekkelijk uitziende man die vroeger altijd totaal hopeloos was met vrouwen..... en daar naast vroeger ook een zeer enthousiaste RPGer was....
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Ik heb "The Game" ooit van mijn huisgenoten gekregen voor mijn verjaardag. Hoewel de boodschap eigenlijk simpel is - het draait vooral om zelfvertrouwen hebben - ben ik het met v1nce eens dat het een bijzonder goed geschreven en onderhoudend boek is.


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
Rogier
Supreme Grandmaster
Berichten: 2452
Lid geworden op: vrijdag 23 februari 2007, 19:06

Bericht door Rogier »

Ik heb dat boek in het Nederlands van Strauss. Enkele van zijn taktieken heb ik geprobeerd maar het heeft geen succes gehad. Ik denk dat het bij uiterlijk blijft, de rest doet er niet zo toe.
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Hmm interresant Rogier! Maar heb je ook echt eerst wat aan je grooming en kledingkeuze gedaan voor je er op uit ging?

Die taktieken werken perfect maar zoals alles moet je ze wel enigzins oefenen voor ze echt effect sorteren. Ik denk dat 15 keer uit gaan en iets van 50 wildvreemde vrouwen aanspreken een vereiste is maar dat je dan ook wel bizarre effecten en verbeteringen gaat zien! Ik bedoel je kan het beste schaakboek ooit lezen en op de hoogte zijn van de beste openingen en endgames maar je moet die moves wel een paar keer in echte partijtjes spelen voor je ze enigzins beheerst..

Daarnaast is zijn vervolgboek (Rules of the Game) met allerlei opdrachtten en oefeningen eigenlijk ook beter als je echt iets in de praktijk wilt ipv theorie.

Ha ha ha! Erg leuk dat er opeens toch wel meerdere RPGers uit de kast komen die blijken het boek te hebben! Maar goed, wij Nerds en RPGers vallen dan ook zeker in de doelgroep van deze internationale bestseller... :wink:
Laatst gewijzigd door v1nce op dinsdag 25 oktober 2011, 2:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rogier
Supreme Grandmaster
Berichten: 2452
Lid geworden op: vrijdag 23 februari 2007, 19:06

Bericht door Rogier »

Misschien is het daarom maar goed ook dat ik je poll nog niet heb ingevuld.
Plaats reactie