Zin in RPG, beginners systeem?

Deel ervaringen, stel vragen en geef tips. Het subforum voor alles wat met RPG te maken heeft!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Zin in RPG, beginners systeem?

Bericht door v1nce »

Krijg zin om weer eens een one of te spelen of een kleine campaign met een nw. kleine groep hier in Berlijn.

En de eeuwenoude vraag: welk systeem? Kwam weer eens boven. Zit nl zo:

Ik wil de spelers allemaal een PC geven met stats al helemaal klaar (maybe 6 PCs van te voren maken en dat er dus 3 spelers zijn en ze dus wat keus hebben). Dit sluit 2nd beetje uit. Toch best veel regels om PCs te bouwen en kost domweg te veel tijd.

En ik wil graag een heeeel rules light en Roleplay gerichte game runnen waarbij weinig tijd aan combat (de helft van de sessietijd of veel minder), rekenen of rolls word besteed. Dit sluit 3rd, 4th EN pathfinder uit. Daarbij, de combat rules van 2nd zijn niet zo logisch.

Ofwel, weten jullie een systeem wat hopelijk goedkoop of liefst gratis is, waarbij je binnen 5 a 10 minuten een PC eigenlijk wel af hebt? Liefst een PDF of TXT online. En waarbij combat rules lekker simpel/snel zijn. Misschien iets gebaseerd D20 of zo? Zou heel tof zijn als ik vtv de spelers een link kon sturen en ze lezen dan +/- 3 a 10 paginas en doorgronden het spel goed zat! Ideeen? Ik weet dat TAFKAKarma ;-P heeeel veel systeem onderzoek gedaan heeft en paar andere mensen ook...
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

Leuk dat je weer eens gaat spelen V1nce. Hieronder de spellen die ik denkwelke je misschien wat lijken. Er zijn echt heel veel meer spellen, helemaal onderaan vind je websites lijsten.

Je hebt Risus, beer and pretzels game. Hier heb je een beschrijving en wat skills en je bent klaar. De regels bestaan uit zo'n 2 A4 tjes.

Lady Blackbird, een story based rpg. Een mooi geilusstreerde rpg die zich afspeelt in een wereld van vliegende schepen en zwevende werelden, piraten meets fantasy. Er zijn een aantal kant en klare personages, die onderling ook relaties hebben. Ook bevinden de personages zich in een begin situatie. Leuk is het systeem van keys, die xp uitdelen adv wat de personage belangrijk vind.
De regels voor de spelers staan ook op hun charactersheet.

Barbarian of Lemuria, de gratis versie telt 43 blz incl setting. Eenvoudig systeem, maar beet je gericht op conan achtige avonturen. Overzichtelijke charactersheet.

Simple system is ook een aardige. http://tabletop.zeliepa.com/bin/view/Main/SimpleSystem

Microlite. http://www.retroroleplaying.com/content/free-products

Je zou nog naar Fudge kunnen kijken, dit is uitgebreider, maar kan je ook zo maken als je zelf wilt.
Fate is een voortvloeisel van Fudge.

Tunnelquest 14 pagina's , heeft wel maar 5 soorten personages.

Hier nog meer verzamelingen om naar te kijken:
http://ericgarrison.wordpress.com/about/games/
http://www.1km1kt.net/cat/rpg/
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

Ik weet niet of er echt iets bij zit voor je.
(Ik was zelf aan het zoeken naar alternatieve systemen die meer over collaboratief verhalen vertellen gaan, of cinematie-achtige spelvormen. The Shadow of Yesterday is een voorbeeld hiervan, Fate is een ander aardig systeem dat skills gebruikt en beschrijvende termen geeft zoals geweldig zwaardvechter en verschrikkelijk drinker. Nog andere systemen gaan alleen uit van verhalen vertellen, the pool. )

Ik keek nog eens op 1km1kt.
http://www.1km1kt.net/rpg/taverns-drakes Hier is een grappige rpg om te lezen, de humor van de beginnende held en de beschrijvingen:
The Kingdom of Blim, under the Not Too Bad Leadership
of King Harold the Adequate, is no longer in need of Adventurers
as the Kingdom has more than its fair share and has been satisfactorily
protected from monsters of all sorts for quite some time.
With 80 percent of those listing
their primary occupation as “Adventurer” reporting an average
annual income of well below the poverty line,
the Kingdom strongly recommends would-be Adventurers
to instead seek employment in food services,
blacksmithing, farming, or crafts.
You’re not going to listen
to that, are you?
Maar serieus de regels klinken wel interessant, goede beschrijvingen krijgen bonussen, gebruik van opscheppen (bragging) leveren voordelen, leuke (krijg je iemad aan het lachen) beschrijvingen krijgen bonussen en per ongeluk/onbedoeld succes beschrijving krijgen bonussen . Zo stimuleer je inbreng van je spelers, goed rollenspel en leuke snelle gevechten.

Voorbeeld van opscheppen (gebruik van je Class zgn. bragging):
Bards love to brag about how much women love
them for their artistic talents, the importance of recording deeds so future
generations will remember them, and how music can soothe the savage beast.
Clerics love to brag about how much better their god
is than all the other gods, how their philosophy is the only right way of
thinking, and how important religion is in general.
Druids love to brag about how superior nature is to
civilization, how they can speak to the earth and its creatures, and how much they know about herbs.
Het aardige van het systeem is een simpel d20 systeem. Misschien kan je er iets mee, misschien niet.
Maar dit vind ik wel handig , een omrekenfactor naar echte dollars :
1 Copper = 1 Dollar
1 Silver = 100 Dollars
1 Gold = 1,000 Dollars
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Allereerst, bedankt!! Super nuttig en leuk om te lezen. Ik kom er nog iets uitgebreidder op terug! Aangezien ik denk ik toch een amalgaam eigen systeem ga doen. Aangezien 5 Paginas A5 aan regels zo een beetje mijn max. is zal bovenstaande zeer nuttig zijn om dingen te combineren! 5 Paginas moet te doen zijn.

Dat laatste over waarde van geld vind ik echt heel tof, is juist voor nw. spelers zo belangrijk dat ze dat volgen.

Hoewel ik wel eerder het zo zou doen zelf aangezien de (hogere) Euro waarde voor mij meer klopt met IRL:

1 Copper = 1 Euro. Voor 1 a 2 copper heb je al vaak een Ale of Bier. Voor 5 copper een maaltijd,

1 Silver = 10 euro. Twee simpele maaltijden of een luxere. voor 10 (= 1 silver) een overnachting in dorm room van Herberg. Een stuk gereedschap (zowel in RPG als RL) bijvoorbeeld een hamer, zaag o.i.d.

1 Gold = 100 euro.

Een verfijnd en ding of werktuig. Bijvoorbeeld een Gitaar, een goed dolk.
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

Ik dacht precies hetzelfde en betere indeling met euro als referentie. De waarde van geld gaat meer spreken als je het kan relateren aan de prijzen die je zelf kent.

Ik ben benieuwd wat je er van gaat maken. Ik ben altijd wel geinteresseerd in systemen, sommige systemen hebben echt leuke regels om rollenspel en de flow en verhaal te bevorderen.
Maar uiteindelijk als de regels overzichtelijk zijn en jezelf en je spelers ruimte bieden maakt het niet zo gek veel uit wat je gebruikt.
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Ja dat laatste is waar Michiel. Het is niet makkelijk merk ik! Ik heb gekozen voor combat mechanics van 3.5 maar zwaar versimpeld. Het idee is d20/Ad&D/3.5 mechanics en concepten gebruiken als ook van veel andere RPGS systemen en dan heel simpel houden maar toch in balans, niet overpowered en dat de classes wel een unieke skillset en feel behouden.

Het is toch handig om in beginsel de TSR/WOTC dingen daar waar kan wel gebruiken. Immers zo veel mensen zijn er bekend mee, zelf mensen die nooit tabletop maar wel PCRPGames gespeeld hebben bijv. Daarbij ik ken de regels goed en als je als GM stuntelt en niet alles duidelijk hebt terwijl je noobs probeert in te wijdden... dat is wel echt een crime.

Ik worstel met tabel en opsomming achtige dingen en restricties. Bijv.:

Wapenrestricties voor bepaalde classes er in houden of iedereen mag alles gebruiken maar hoe meer warrior achtig hoe meer voordelen.. Voordeel ipv restrictie.

Turning undead, is hele tabel nodig, kan er geen overzichtelijkere mechanisme of formule zijn die rekening houd met zowel level van de Priest als Undead..?

Wapens. Hoe alle wapens enigzins uniek maken zonder hele lijsten nodig te hebben of gevaar te lopen dat iedereen met regelmaat dezelfde types (longswords, Katanas, Daggers) kiest omdat die nou eenmaal beste DMG, ROF of andere stats hebben. Hoe zou jij die tegenstelling op lossen?

Hoe CHA te boosten en te zorgen dat het niet een dumpstat word die niemand ooit hoog neemt? Immers dat hele Henchmen gedoe is game en combat technisch erg vervelend voor GM en word bijna nooit echt gebruikt de PCs.. Wil ik dus niet. Maar andere abilities geven duidelijke en doorlopend nuttige voordelen (STR = plussen in Combat, INT languages en spells). Weet jij iets? Misschien een unieke Charisma DC check bij alle aankopen/onderhandelingen or allerlei extratjes van NPCs bij hoge CHA...?
Toejam
Ridder
Berichten: 138
Lid geworden op: maandag 19 juni 2006, 17:51

Bericht door Toejam »

Barebones Fantasy kost maar $10 voor de pdf dacht ik, en dan heb je ook wel iets dat leuk en simpel is hoewel ik het zelf nog niet geprobeert heb.

Savage Worlds zou best snel moeten spelen, als je de explorer's edition kan vinden ben je $10+verzendkosten kwijt.

Basic D&D? Een stuk moeilijker om te vinden voor een goede prijs. Als je de saves en de attack rolls omgooit is het gelijk een stuk makkelijker.

Microlite 20 is inderdaad erg simpel, XD20 (X-treme Dungeon Mastery) is nog simpeler. (Maar met Thac0-like stats)

En verder, ehm? Pokémon jr, adventure game?
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

Microlite geeft inderdaad misschien wel wat je zoekt.

Voor charisma, zou ik dat zelf in rollenspel verwerken. Helden met lage charisma, hebben gewoon al een minpuntje als NPC's op hun reageren. Hoef je nog niet eens voor te dobbelen dan.

Charisma; Je kan ze allerlei voordelen bieden ik denk aan: leiderschap, voordelen met inkopen, vrouwen/heren versieren, bluffen, bietsen, uit gevechten praten. Als je dit van tevoren aangeeft en er naar speelt, zullen je spelers er zeker de waarde van inzien.

Een heel andere richting is gewoon alle basis als strengt/int/dex weglaten en alleen punten voor de skills geven. De skills test je toch. De rest is beschrijving. Je kunt nog extra skills bedenken zoals powerlifting.

Ik zou voor de voordelen gaan ipv restrictie. Je kan wel zeggen dat wapens in de ogen van tovenaars niet gebruikelijk is bijvoorbeeld. Of iets zoals bij Oog des meesters, de nabijheid van metaal maakt het werken met magie moeilijker. Als een speler het toch tof vind om als een of andere Gandalf met een zwaard te gaan hakken, goed, maar dan krijgen als zijn spells een -2 bijv; ingame krijg je dan misschien wel leuke dingetjes dat hij dat ding weggooit een spreuk doet en dan weer oppakt.

Turning undead, een worp en iets extra's per level. (maar weet niet precies wat de oude regels hiervoor waren).
Kan ook rollenspel matig oplossen, en voor jezelf heb je een beeld erbij als: level 1 een gebed verward de ondode, zombies staan een beurt stil, vampiers moeten afstand bewaren, liches krijgen milde hoofdpijn.

ik heb wel eens een leuke en simpele wapenoplossing gezien. Het wapen met voordeel krijgt een plus. Dus zwaard tegen zwaard niets. Zwaard tegen mes, zwaardgebruiker krijgt een plus. Maar zwaard tegen mes in smal steegje, mesgebruiker krijgt plus.
Verder kun je een lijstje gebruiken met simpele scores en het gebruik van wapens vooral beschrijvend gebruiken, voorbeeld:
0 wapenloos
1 mes, dolk, knuppel, zweep
2 zwaard, bijl, speer
3 tweehandswapens
4 lans en hele grote wapens
Eenzelfde met bescherming.

Nog simpeler
+1 voor degene met het betere wapen
+1 voor degene met betere bescherming
+1/+2 voor tactisch voordeel (op heuvel e.d.)
+1/+2/+3 voor overwicht in meerderheid (in flanken/van achter)
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

Hier een mooi uitgewerkt systeem met negen classes
http://www.1km1kt.net/rpg/heroes-against-darkness

Veel pagina's uitleg, maar het systeem zelf ziet er recht toe recht aan uit. De inhoud is vooral sfeergericht.
Een plus vind ik de toevoeging van doelen en karakter eigenschappen (vice and virtues).
Zit ook aardige art-work bij.

Edit: hier een systeem dat wat lichter is en een leuke bijgedachte heeft. Je bent of heel sterk of heel behendig, of ergens tussenin. Je bent of technisch of natuurlijk ingesteld. Adhv. 3 tegenstellingen krijg je 6 eigenschappen. En daarmee kun je alles doen.
De magie is wel summier
http://www.1km1kt.net/wp-content/upload ... hotomy.pdf


Tja ach, zo zijn er nog wel meer bedacht. leuke website 1km1kt.net
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

Ik zie dat je al een systeem en combinatie gemaakt hebt bij rpg techniek.
Als laatste tip hier wil ik je dit systeem aanraden (ik dacht hier al een tijdje aan, maar duurde even voor ik het weer kon vinden voor je):
http://www.1km1kt.net/rpg/tunnel-quest-v3-5

De simpele en toch goede uitwerking viel mij op. Het is zo'n 3 jaar 'playtested', dus alles is wel uitgebalanceerd. Het heeft de charme van old school 'tunnels and trolls', met het gemak van een goed en simpel systeem systeem.
De hele regels beslaan zo'n 30 pagina's, maar alle tabellen kun je kwijt op 1 pagina (inlcusief monsters!) en het gehele spellbook is 4 pagina's.

Ik kreeg al zin om ermee te gaan spelen toen ik het las. Als je een spelwereld toevoegd heb je alles in handen om je spelers te kunnen bedienen.

Hier nog wat mij opviel en prettig verraste:

2 dobbelstenen en één enkel resolutie systeem voor alles.
Als DM hoef je niets te gooien, dus de spelers kunnen zich lekker op de dobbelstenen concentreren en jij lekker op het verhaal en beschrijvingen.
Het gevecht is snel en gemakkelijk: 1 worp per combat round, 1 waarde om encounters te waarderen en een minimum aan tabellen en omstandigheden. Je hebt een beperkt aantal hitpoints, tegenstanders hebben er 3, three strikes and your out, overzichtelijk, snel en realistisch.

Het magiesysteem werkt met punten en 4 mooi ingedeelde magiekleuren, groene magie voor verandering, blauwe magie voor beweging, rode magie voor schade en grijze magie voor controleren en gedachtelezen e.d.

De schade aan schilden en uitrusting maakt het allemaal nog verfijnder - ik dacht al langer aan zoiets toen ik bij een oude Ivanhoe film zag hoe iemands schild langzaam helemaal tot moes geslagen werd.

Enige minpuntje voor jou misschien, er zijn 3 klassen, warrior, rogue en wizard. Maar iedere class kan je echt je eigen tint geven. Voor wizards worden er standaard types voorgesteld: #The Trickster #Combat Mage #Mind Mage # PhaseWizard #Diverse SpellCaster #Peaceful Wizard #Weather Wizard

Punten voor ervaring (deelnemen van sessie, rollenspel, overwinnen van tegenstanders) is ook goed geregeld alsook het sterker wordenper level.

In hun eigen woorden:
The game uses a standard 2-dice ‘roll-equal-or-over’ mechanic but keeps the modifiers to a minimum so there are very few numbers to juggle.

The system is ‘pass or fail’ with a slight difference in that if the PC’s roll fails, the opponent necessarily succeeds. So one dice roll determines the outcome of each combat round.

The upshot of this is that the referee never has to roll any dice. The game plays out on the strength of the players’ rolls. Not only does this give the ref. time to focus his or her attention elsewhere but makes the game quite convenient for play-by-board outings.

The magic system is quite strategic with magic-users having access to ‘magic points’ of differing colours. A spell can be countered if you can match it point-for-point and colour-for-colour so throwing an extra point into your spell makes it more difficult to counter.

Creatures are defined with a single attribute (like the Tunnels & Trolls Monster Rating) but special abilities are activated on specific dice roll results to keep the players guessing.

A sample dungeon adventure is included and if you haven’t guessed already the game is a tribute to old-school games in general and T&T in particular.
Nu ga ik eens jouw systeem bekijken, want misschien ben je er al uit ;)
Plaats reactie