Goede beschrijvingen

Deel ervaringen, stel vragen en geef tips. Het subforum voor alles wat met RPG te maken heeft!
Plaats reactie
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Goede beschrijvingen

Bericht door michiel »

Ik ben op zoek naar goede beschrijvingen van gevechten.

Deze zou ik dan graag willen gebruiken bij de regels die ik nu aan het maken ben. Het is vooral als sfeer bedoeld.
Neanie
Koning
Berichten: 308
Lid geworden op: donderdag 8 november 2007, 13:06

Bericht door Neanie »

Je zou van het weekeinde hier kunnen gaan kijken om inspiratie op te doen :)
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Qua boeken vond ik R.A. Salvatore goede gevechtsbeschrijvingen geven in zijn Drizzt reeks. PDFjes ervan zijn vast online te vinden.


Dulce et decorum est pro alea mori.
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

dank je. Ik ga ook eens opletten hoe schrijvers gevechten beschrijven en locaties wat dat betreft.
Maar niets groots, heb gewoon wat kleine inspiratievolle stukjes nodig.

Die middeleeuwse gevechte n is best leuk. Ik moet ook nog eens naar het ridderspektakel in Dordrecht.
Neanie
Koning
Berichten: 308
Lid geworden op: donderdag 8 november 2007, 13:06

Bericht door Neanie »

Neanie schreef:Je zou van het weekeinde hier kunnen gaan kijken om inspiratie op te doen :)
En een 'paar' filmpjes ervan
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

Lijkt erg op schermen, wat logisch is natuurlijk.
Wel spannend en supersnel.

Ik heb wel eens een 'veldslag' gezien in lijn. Dat geeft nog een keer veel meer dimensie in het geheel.

Wel interessante bewegingen, zoals wanneer de zwaarden elkaar raken en een, volgens mij is er best veel kans dat iemand raakt en zelf ook geraakt wordt.

Sommige bewegingen gaan zo snel dat je niet echt ziet wat er gebeurt, misschien kan dit ook wel bij beschrijvingen van gevechten.
Neanie
Koning
Berichten: 308
Lid geworden op: donderdag 8 november 2007, 13:06

Bericht door Neanie »

Deel van de sport is ook vooral het lezen van je tegenstander zodat je tenminste tijd hebt om er op te reageren.
Puntensysteem is ook gebaseerd op het niet terug geraakt worden door de tegenstander.

Maar zowel het reanactment vechten als dit toernooi vechten wijken allebei in essentiële details af. Hier met het onderbreken. In reanactment meer met verboden acties wegens risico's of dat het juist in scene gezet is.
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

Het blijft natuurlijk wel anders.

Een goede beschrijvende techniek vind ik ook wel de slow motion. Veel in films gebruikt natuurlijk (matrix). Maar schijnt dat focus op bepaalde beweging daadwerkelijk bepaalde acties langzamer lijken te gaan, dan iemand die zonder focus ernaar kijkt.
Plaats reactie