Hoe uitdaging te behouden voor spelers ?

Deel ervaringen, stel vragen en geef tips. Het subforum voor alles wat met RPG te maken heeft!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Hoe uitdaging te behouden voor spelers ?

Bericht door v1nce »

Spoeling is dun alhier,.. dus post eens wat. :)

Ik ga nu de 6de sessie in met lvl 4 pcs,.. en merk dat ik misschien een fout gemaakt heb. Ze zijn namelijk nu al verwikkeld in een plot waarin hun mogelijk! een hele stad gaan redden van een plaag undead/een bijna apocalyptisch event in die stad.
Als alles volgens het boekje verloopt dan ze zijn daar na natuurlijk beroemd en echt wel soort helden...

Maar dat wil ik niet, niet nu al op 4th level, want waar kunnen ze daar na nou nog meer naar streven...?
Dus hoe zorg ik ervoor dat ze die plaag wel helpen bestrijden en te verhelpen maar dat het verloop van de storyline en hun aandeel er in wel positief voor hun is en voldoening geeft en ze wat roem en spullen verwerven maar dat ze ook niet de man van het uur zijn met eeuwige roem. Dat het zo loopt dat hun niet enkel glorie hebben en ook niet dat ze berucht zijn voor falen of zo... ergens tussen in, grijs gebied..
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Het doet me een beetje denken aan een scenario dat ik lang geleden meesterde, waarbij de helden de vorst van een belangrijke stad zouden kunnen redden en daar inderdaad grote roem mee zouden kunnen behalen. Maar dan moesten ze alles wel precies goed doen, en hun tegenstanders zaten ook niet stil. Omdat ze het best wel redelijk deden, liep het inderdaad goed af (vorst bleef in leven, moordpoging werd verhinderd), maar degene die de aanslag eigenlijk beraamd had en daarvoor opgepakt had moeten worden, slaagde erin om met de eer te gaan strijken die eigenlijk de helden toekwam.
Ik heb vaak verschillende uitkomsten klaarliggen die afhankelijk zijn van het wel of niet behalen van (deel-)successen. Dit scenario liep af als "best goed gelukt, maar zeker niet perfect".

Dus misschien kun je ook zoiets doen. Alles hoeft niet volgens het boekje te verlopen, het kan best redelijk goed gaan, maar ook een beetje mis. Zoals je al schrijft: ze zouden de plaag kunnen helpen bestrijden, maar hoeven niet per se met alle eer te gaan strijken. Tenzij ze die echt verdiend hebben natuurlijk! Maar het moet toch mogelijk zijn om het ze net moeilijk genoeg te maken, zodat het niet mislukt, maar ook niet 100% slaagt. En als ze dan toch alle tests doorstaan.... tja, dan zijn ze maar beroemde helden. Dat heeft ook zo z'n nadelen hoor: probeer in een volgend scenario nog maar eens onopvallend iets te regelen als iedereen je kent. Nieuwe "vrienden" verschijnen overal om te delen in je roem en rijkdom, wanhopige mensen doen een beroep op je hulp en edelmoedigheid, de koning wil je graag ontvangen om een belangrijk probleem te bespreken..... en als de nog grotere (of juist: kleinere!) taak waar je dan natuurlijk voor staat mislukt, dan moet nog maar blijken hoe het afloopt met die geweldige reputatie.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Neanie
Koning
Berichten: 308
Lid geworden op: donderdag 8 november 2007, 13:06

Bericht door Neanie »

En als het plot lang genoeg door gaat zijn ze gewoon lvl veel tegen de tijd dat ze echt met de eer kunnen strijken?
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Goede reactie van Fandath!


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Vanavond is de sessie, zeer bedankt voor die ideeen Fandath en ook de ruggespraak van anderen! Ik ga er mee aan de slag en schrijf wel weer over een tijdje hoe het afliep. :)
Plaats reactie