Nog maar een poging.. Morgensterren gezocht

Deel ervaringen, stel vragen en geef tips. Het subforum voor alles wat met RPG te maken heeft!
Tsadir
Schandknaap
Berichten: 16
Lid geworden op: dinsdag 9 februari 2016, 20:44

Bericht door Tsadir »

Zes nummers al! Het schiet lekker op!... :-)

Naarmate de nrs vorderen ook steeds meer zaken die buiten de eigen spelgroep van de Morgenster nuttig waren.

Het begaafdheden-/talentensysteem uit nr 6 bvb, daar had ik 32 jaar geleden mijn toen nog reine zieltje voor verkocht!... ;-)
Helaas was ik er toen te laat bij, pas vanaf nr 10...

Ook het begin van de Avonturijnse geschiedenis in 'De Pen des Meesters' kan ik nu eindelijk volledig in het Nederlands lezen! Mooi geschreven, trouwens! Pluim!

Edit: van reine zieltjes gesproken: vanaf deze post ben ik blijkbaar schandknaap... Woeha! :lol: :oops:
Gebruikersavatar
Tarmba
Ridder
Berichten: 168
Lid geworden op: dinsdag 6 januari 2009, 11:34

Bericht door Tarmba »

Ik hoop dat mijn reactie geen nadelige gevolgen heeft op de scans.... en ik het privé goed uitgezet heb....

FB c'mon moet niet eens een issue zijn....

Ik waardeer de inzet van Paul namelijk heel erg
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Nou, zo kleinzielig ben ik nu ook weer niet.

FB inderdaad geen issue. Gewoon dumpen die zooi.


Intussen staan de nummers 7 t/m 9 online, waarmee ik dan aansluit bij de serie die Tsadir al had. Het scannen gaat wel wat moeizamer naarmate de nummers meer bladzijden tellen.

Later meer.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Tsadir
Schandknaap
Berichten: 16
Lid geworden op: dinsdag 9 februari 2016, 20:44

Bericht door Tsadir »

Dankjewel Fandath! :D
Ik apprecieer je inspanningen enorm, neem rustig je tijd.

De nummers 10 tot 23 mag je, als je wil, gerust overslaan. Die staan al online. Te vinden via mijn link hoger in deze thread. Dat kan je een hoop scanwerk besparen.

Alleen de kaart van Havena was al lang uit mijn oude Morgensterren verdwenen, dus die mag misschien wel. Hoewel ik vrees dat die lastig met bevredigend resultaat te scannen zal zijn... En de Duitse kaart staat sowieso online, dus geen ramp.

Ik kijk al uit naar de volgende scans, met name 24-37! :-)
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Graag gedaan. Het zal wel wat langzamer gaan, want ik heb het nogal druk.

Drie vragen:

1. Mag ik jouw scans ook op mijn site zetten?
2. Ik las ergens dat sommige van die scans van mindere kwaliteit waren - zijn er nummers die opnieuw gescand moeten worden?
3. Weet je nog in welk nummer dei kaart van Havena zat?
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Tsadir
Schandknaap
Berichten: 16
Lid geworden op: dinsdag 9 februari 2016, 20:44

Bericht door Tsadir »

Wijlen Fandath Ryne schreef:Graag gedaan. Het zal wel wat langzamer gaan, want ik heb het nogal druk.

Drie vragen:

1. Mag ik jouw scans ook op mijn site zetten?
2. Ik las ergens dat sommige van die scans van mindere kwaliteit waren - zijn er nummers die opnieuw gescand moeten worden?
3. Weet je nog in welk nummer dei kaart van Havena zat?

1) Absoluut! Graag zelfs!
2) Sommige Morgensterren kwamen in rode, groene of blauwe inkt (zwarte inkt was op?...), en die scans zijn soms iets minder goed leesbaar. Ook bij enkele bladzijden in zwarte inkt is dat zo. Helaas geldt in beide situaties hetzelfde voor de originelen. Het valt dus te vrezen dat dit bij jouw exemplaren ook het geval zal zijn...
De Morgensterren die (soms) wat moeilijker leesbaar zijn, zijn voor zover ik gauw even kan zien nrs 19 en 20. Vooral de stukken in groene inkt van nr 20 zijn soms wat lastig. Vergelijk best eens tussen mijn scans en je eigen originelen om te zien of het de moeite waard is om ze opnieuw te scannen.
3) De kaart van Havena was over verschillende nummers verdeeld. Als de stukken kaart niet meer in jouw exemplaren vastzitten: het zijn de nummers waar in het midden een aantal pagina's lijken te ontbreken: nrs 14, 15, 16, 17, 18 en 19.
Maar maak je over die kaart niet al te veel zorgen: die is ook (in het Duits) op https://hetoogdesmeesters.com/ te vinden.

En nogmaals bedankt voor je inzet! :-)
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

O, dan kan ik t.z.t. ook nog wel wat herscannen. Bij mij is alles namelijk gewoon in zwarte inkt en die kaart van Havena zit er ook nog in. Verder zag ik dat er ook nummers waren met de pagina's gedraaid, dat leest niet zo handig.
Maar ik zal eerst verder gaan met nummer 24, als ik weer wat tijd heb. Later deze week, denk ik.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Tsadir
Schandknaap
Berichten: 16
Lid geworden op: dinsdag 9 februari 2016, 20:44

Bericht door Tsadir »

Dat met die gedraaide pagina's kun je makkelijk oplossen door op de pdf links bovenaan op "Beeld" te klikken, en dan voor "weergave roteren" te kiezen.
Daarna vergroten indien nodig.

Ik had ze eigenlijk moeten roteren voor ik ze savede/doorstuurde, maar dat wist ik toen zelf nog niet... :oops:

Mooi dat je alle nrs in zwarte inkt hebt! En ook heel tof dat je die extra moeite wil doen, maar neem rustig je tijd.
De nrs vanaf 24 lijken me inderdaad prioritair, maar je kiest natuurlijk zelf wat je eerst doet, en wanneer.

En nog maar eens heel erg bedankt!
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

De nummers 24 t/m 27 zijn beschikbaar. Vooral o. 27 was een heel gedoe, want binnenin zaten plattegronden die door het nieten en vouwen een beetje lastig te volgen waren. Er was er zelfs een op A3-formaat.
Ik heb ze allemaal achteraan het nummer gezet, dat leek met het handigst.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Tsadir
Schandknaap
Berichten: 16
Lid geworden op: dinsdag 9 februari 2016, 20:44

Bericht door Tsadir »

Alweer hartelijk bedankt, Fandath!

En zoals ik vorige keer al zei: je mag de door mij gescande sterren 10-23 (toch minstens degene die je leesbaar genoeg vindt) gerust ook op je site zetten!
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Mja, ik denk dat ik eerst maar even verder scan voor de rest. Ik zie nog wel welke ik overneem en welke ik opnieuw scan.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Intussen ben ik gevorderd t/m no. 31. In verschillende recente nummers (27; 28/29; 30) lijkt de paginanummering niet te kloppen, maar alles zit er in. In die nummers zaten in het midden plattegronden op A4-formaat die ik er uit gehaald heb en apart gescand, want ze zijn anders nauwelijks bruikbaar.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Tsadir
Schandknaap
Berichten: 16
Lid geworden op: dinsdag 9 februari 2016, 20:44

Bericht door Tsadir »

Nog maar eens enorrum bedankt! :-)

Het gaat lekker zo...
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Ze zijn er nu allemaal, t/m 37. Daarna is het blad niet meer verschenen. Dat was wel opvallend, want in de laatste nummers wees niets daar op. Maar ik geloof dat het Cor allemaal een beetje te veel werd. Iedere maand zo'n blad is wel een boel werk, zeker met de technische mogelijkheden van die tijd.
Er staat zelfs nog een bijdrage van mij in, zie ik!
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Hey super tof! dat jullie dit doen, ik wou dat mijn ouwe of huidige sessies of RPG gedachtes/uitwisselingen in gedrukte / gefotokopieerde vorm waren verschenen ooit, is natuurlijk geweldig nostalisch tijdsdocument. Ik hou sowieso erg van fanzine achtige dingen. :)
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Heel gaaf heren! Ik had recent al op het forum mijn voorliefde geuit voor de 'persoonlijke' touch die de oude dnd boeken vertonen (inclusief eignaardige 'slechte' tekeningen en grappen, maar dat is ook in jullie oude exemplaren te vinden! ook tof om het verschil te zien tussen deel 1 en deel 37. In wat voor oplage verschenen de latere delen?
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Tja, de oplage? Ik weet het echt niet meer, ik was niet zo betrokken bij het maken ervan. Maar zeker meer dan 100, er was best belangstelling voor in den lande. Opvallend is ook, dat ik van sommige exemplaren de "2e druk" heb!
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Tarmba
Ridder
Berichten: 168
Lid geworden op: dinsdag 6 januari 2009, 11:34

Bericht door Tarmba »

Ik denk dat alleen Cor en Ed dat toen wisten...
Enige wat ik mij herinner was naar copy centrale gaan om ze te kunnen maken.... de administratie was bij de redactie....
Later hadden ze een kopieermachine dus werd er veel bij Cor thuis gedaan. Maar ik heb wel eens als Rinus niet kon naar het centrum geweest naar de copiercentrale waar ik toch zo'n 100 a 150 keer de pagina's er door heen drukte.... en dat was dan eerste druk....
Het blad was best tijdrovend, gezien het kleine aantal mensen wat er aan meewerkte... vertalen, uitwerken, corrigeren, tekeningen, verkleinen, kopiëren en dan in elkaar zetten , bandje er om en labelen om dat te versturen....ff denken Cor, Rinus, Ed D en Ed A was zo'n beetje de basis er van....
Plaats reactie