Over leukere sessies, een boel tips voor Luie GMs
Geplaatst: donderdag 16 augustus 2018, 23:12
Best groep ooit, leukste mensen, ook vrienden,. blablabbla herhaling.
Naast bovenstaande zat ik ff te denken wat nou zo goed werkt,.. ik denk dat het meer ligt aan de groep, of minstens even veel, dan ik als vebeterende GM dat verklaart waarom mijn sessies laatste 12 a 18 maanden nou zo veel consistenter en zo heel veel beter zijn geworden toz van alle decennia daar voor. Toch wou ik wat dingen niet onthouden die alles op een hoger plan getild hebben.
1. Zwart wit BROTHER, €100 laser printer. Voor elke sessie zoek ik ff 5 a 15 min. mooie plaatjes van allerlei gebouwen en NPCs, monsters, items en veel meer online, DL en print ik ze. Dit geeft de spelers zoveel houvast, inspiratie en inlevingsvermogen voor zou weinig! moeite. A picture truly is worth a 1000 words!
2. Weinig en kort maar intensief! Voorbereidden. Bij mij altijd in de laatste 15 tot hooguit 60min voor de mensen aanbellen.. XD Meestal schrijf ik hooguit een A4. Dingen zoals random NPC namen, lore (bijv ff copy paste van 1 of 2 Noble waterdeep houses textjes online), paar hooks, plot points en een side quest, misschien 3 zinnen die een belangrijke NPC exact zo uitspreekt etc. Vaak, kom ik er niet eens aan toe om al deze dingen op slechts een A4tje ook daadwerkelijk in de sessie te verwerken,.. ofwel heb de aankomende week meer voorbereid materiaal dat ready to go is,. of, ik moet nog minder voorbereidden.
3. Impro! Mijn spelers zijn bijna altijd het meest versteld, verrast en facking blij met dingen die ik ter plekke uit mijn billen trek! XD Ze zijn er vaak van overtuigd! dat ik het geplanned en geresearched heb. Maar ik luister simpelweg naar hun/hun PCs interesses, angsten, smaak en meer,. en dan zorg ik er voor dat ik daar iets over weet of de conversatie stuur naar allerlei details (over gif, of over edelstenen of graniet, of over het vissen met een zelfgemaakte speer, of een heel vrij emotioneel background van een NPC) die ik toevallig al in mijn kop heb zitten omdat ik ooit iets zag mbt tot die dingen op youtube, Discovery of ergens op RPG website las.
4. Veel meer een lange termijn Arc, mysterie, kleine clues, een zich ontwikkelend verhaal waar hun invloed op hebben, intrige etc. Ik was daar vroeger zeer matig in, geen idee waarom het deze keer zo goed gaat, ik vermoed door Waterdeep zelf, de lore is zo diep en groots dat het mijn inspireert om allerlei verbanden te zien of te verzinnen.
5. Goed materiaal. Dobbelstenen, dice tower, dice tray, BIC vulpotloden, counters van glas.
6. Props! Ik ga veel naar de rommelmarkt, ik vind dan altijd voor tussen 20 ct en 2 euro wel een of meerdere props zoals ringen, juwelen, weirde beetje gothic dingen, handgemaakte dingen... vaak zorg ik er voor dat als het iets moois en bijzonders is dat het dan een recurring item is in de campaign. Bijvoorbeeld een nogal creepy pendant/hanger van een spin met een rond purper glas als thorax.. is uiteraard een magische Pendant of defeat poison die hun moeten gaan localiseren voor de Mage's guild, in een oooude ruine, waar zowel giftige, grote schorpioenen leven en ook adders... XD
7 to 11, nog een stuk andere dingetjes waar ik nu niet op kan komen. Kort gezegd, ik ben zo facking blij met deze sessies! Ik kijk er iedere keer oprecht extreem naar uit om mijn blije, actieve, wegdromende, dankbare en complimenteuze, schaterlachende spelers mee te maken aan tafel!
Naast bovenstaande zat ik ff te denken wat nou zo goed werkt,.. ik denk dat het meer ligt aan de groep, of minstens even veel, dan ik als vebeterende GM dat verklaart waarom mijn sessies laatste 12 a 18 maanden nou zo veel consistenter en zo heel veel beter zijn geworden toz van alle decennia daar voor. Toch wou ik wat dingen niet onthouden die alles op een hoger plan getild hebben.
1. Zwart wit BROTHER, €100 laser printer. Voor elke sessie zoek ik ff 5 a 15 min. mooie plaatjes van allerlei gebouwen en NPCs, monsters, items en veel meer online, DL en print ik ze. Dit geeft de spelers zoveel houvast, inspiratie en inlevingsvermogen voor zou weinig! moeite. A picture truly is worth a 1000 words!
2. Weinig en kort maar intensief! Voorbereidden. Bij mij altijd in de laatste 15 tot hooguit 60min voor de mensen aanbellen.. XD Meestal schrijf ik hooguit een A4. Dingen zoals random NPC namen, lore (bijv ff copy paste van 1 of 2 Noble waterdeep houses textjes online), paar hooks, plot points en een side quest, misschien 3 zinnen die een belangrijke NPC exact zo uitspreekt etc. Vaak, kom ik er niet eens aan toe om al deze dingen op slechts een A4tje ook daadwerkelijk in de sessie te verwerken,.. ofwel heb de aankomende week meer voorbereid materiaal dat ready to go is,. of, ik moet nog minder voorbereidden.
3. Impro! Mijn spelers zijn bijna altijd het meest versteld, verrast en facking blij met dingen die ik ter plekke uit mijn billen trek! XD Ze zijn er vaak van overtuigd! dat ik het geplanned en geresearched heb. Maar ik luister simpelweg naar hun/hun PCs interesses, angsten, smaak en meer,. en dan zorg ik er voor dat ik daar iets over weet of de conversatie stuur naar allerlei details (over gif, of over edelstenen of graniet, of over het vissen met een zelfgemaakte speer, of een heel vrij emotioneel background van een NPC) die ik toevallig al in mijn kop heb zitten omdat ik ooit iets zag mbt tot die dingen op youtube, Discovery of ergens op RPG website las.
4. Veel meer een lange termijn Arc, mysterie, kleine clues, een zich ontwikkelend verhaal waar hun invloed op hebben, intrige etc. Ik was daar vroeger zeer matig in, geen idee waarom het deze keer zo goed gaat, ik vermoed door Waterdeep zelf, de lore is zo diep en groots dat het mijn inspireert om allerlei verbanden te zien of te verzinnen.
5. Goed materiaal. Dobbelstenen, dice tower, dice tray, BIC vulpotloden, counters van glas.
6. Props! Ik ga veel naar de rommelmarkt, ik vind dan altijd voor tussen 20 ct en 2 euro wel een of meerdere props zoals ringen, juwelen, weirde beetje gothic dingen, handgemaakte dingen... vaak zorg ik er voor dat als het iets moois en bijzonders is dat het dan een recurring item is in de campaign. Bijvoorbeeld een nogal creepy pendant/hanger van een spin met een rond purper glas als thorax.. is uiteraard een magische Pendant of defeat poison die hun moeten gaan localiseren voor de Mage's guild, in een oooude ruine, waar zowel giftige, grote schorpioenen leven en ook adders... XD
7 to 11, nog een stuk andere dingetjes waar ik nu niet op kan komen. Kort gezegd, ik ben zo facking blij met deze sessies! Ik kijk er iedere keer oprecht extreem naar uit om mijn blije, actieve, wegdromende, dankbare en complimenteuze, schaterlachende spelers mee te maken aan tafel!