Random tables zijn geniaal

Deel ervaringen, stel vragen en geef tips. Het subforum voor alles wat met RPG te maken heeft!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Random tables zijn geniaal

Bericht door v1nce »

Ik had eigenlijk tot ca. een jaar geleden helemaal niets met random tables. De weinige die ik tot op dat moment onder ogen kreeg leken voornamelijk bedoeld voor nogal overpowered of Monty Haul/magical items en te veel random treasure te genereren. Wellicht kwam het ook omdat ik serieus begon met 2nd Ed. AD&D en slechts beetje van AD&D 1st had gelezen, 2nd had weinig niet magic of treasure random tables in de (core) boeken.

Maar ook hier heeft de OSR me echt de ogen geopent. Er zijn tientallen boeken met verzamelingen van random tables. Daarnast kan je op blogs, Reddit en allerlei websites kan je 1000den gratis random tables vinden, met bijna alle mogelijke inhoud.

https://www.youtube.com/watch?v=p8WTdy1ahkc

Ik heb zelf de "The Book of Random Tables" volumes 1 tot en met 5 gekocht en ik denk dat ik daar echt nog meerdere jaren op kan teren voor al mijn sessies, kom in iedere sessie erg van pas.

Dit is de lijst van tables in vol. 1:

Items in a Wizard’s Chamber
Items in an Alchemist's Lab
Items in a Cottage
Items in a Bandit’s Hideout
Items in a Warehouse
Items in a Noble's Bedchamber
Items in a Port Master’s Office
Items on an Adventurer’s Dead Body
Items in a Hunter’s Camp
Items in a Ship Captain’s Quarters
Items on a Dead Goblin
Items in Fantasy Desk
Items in an Inn’s Kitchen
Weapons, Armor, and Equipment
Book Titles
Potion Ingredients
Medicinal Herbs
Forest Encounters
Mountain Encounters
Swamp Encounters
Seafaring Encounters
Rumors & Odd Jobs


Naarmate ik beter werd in improviseren, bedacht ik me dat ik random tables kon gebruiken om ook mezelf te verrassen, het verhaal of encounters heel andere kant op te laten gaan en mezelf veel prep tijd te besparen.

Of ik nou even niets weet voor ", hooks, quests and missions", of "behoorlijk waardeloze items en vulling in een dungeon kamer", of "Ongewone inns, taverns en public houses", "unique and sometimes useful NPCs", met random table zijn al deze ding slechts een percentile dice roll weg.

De "Nightmares" random table in de MOTHERSHIP, DEAD PlANET module beschouw ik echt als een meesterwerk, zo divers, creepy, ominious, goed in de setting passende kort maar mooie nachtmerries en omschrijvingen zou ik zelf echt niet snel -en misschien zelfs nooit- kunnen bedenken, laat staan on the fly! ->

https://youtu.be/0FewzwxZWs0?t=798

Ik en sommige andere GMs zijn er ook voor om de spelers af en toe zelf te laten kijken en rollen op bepaalde random tables. Stel je wilt ze wel een bijzonder wapen geven, of ze hebben een vreemde droom, als je ze zelf laat rollen ervaren ze dus ook echt dat de wereld leeft/onverspelbaar en random is, en het betrekt ze bij het spel en maakt het veel spannender of leuker voor hun ipv dat de GM altijd zegt "Dit en exact dit zie of vind je in de wereld."

Ofwel, voor meer onverspelbaarheid, een meer levende wereld, iets meer betrokken spelers en voor iedere luie GM zijn random tables heeeeel fijn om in te zetten.
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Re: Random tables zijn geniaal

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Goed idee, dank voor de tip. Helpt tegen al die omgevingen waarvan de DM nu ook niet weet wat er eigenlijk is.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Re: Random tables zijn geniaal

Bericht door v1nce »

Ja, dat zeker, met medieval/Forgotten Realms achtige settings of zelf Fallout kan ik het meestal wel redelijke snel wat/beetje dingen bedenken, maar meer maritieme dingen, Sci Fi/in space, Call of Chtulu, Oosterse settings etc lukt me dat niet of matig, dan zijn tabellen met bijpassende meuk of omschrijvingen van wat dan ook wel een groot pre.
Plaats reactie