Waarom de "R" in OSR voor mij staat voor "Revolutie"

Deel ervaringen, stel vragen en geef tips. Het subforum voor alles wat met RPG te maken heeft!
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Waarom de "R" in OSR voor mij staat voor "Revolutie"

Bericht door v1nce »

Dit is wat langer, TL;DR: Er zijn verschillende historische redenen en parallellen waarom "Revolutie" kan worden gezien als een treffende
beschrijving van de OS R. Ik meen niet dat wie dan ook hier met de OSR bezig is, maar wie weet, kan nog komen/desondanks maybe toch klein beetje interresant om er iets meer over te weten.

Hieronder mijn redenering en redenen waarom, voor mij persoonlijk althans, "Revolutie" de meest treffende omschrijving is (hoezeer ik de descriptoren "Revival" en vooral "Renaissance" ook goed vind!):

A. Toen D&D voor het eerst verscheen was het echt revolutionair, een grote afwijking/afsplitsing van wargaming en absoluut anders dan alle andere spellen die toen op de markt waren. D&D bracht een geheel nieuw vocabulaire voort, een nieuwe manier van spelen, hobby en industrie. Het had en heeft nog steeds diepgaande invloed op (sub)cultuur, (RPG) computerspellen en meer.

Sinds D&D 5e en gerelateerde fenomenen zoals OSR een aantal jaren geleden erg populair werden (momenteel zitten we in de Gouden Eeuw), is er een voortzetting of herontsteking van de oorspronkelijke revolutie: de 1000-en OSR Blogs, exploderende hoeveelheid spelers die niet (alleen) vanilla D&D/HASBRO spelen, vele 1000-en OSR producten en vele tientallen streams en Youtube kanalen met OSR onderwerpen en sessies zijn daar voorbeelden van.

B. Toen ik persoonlijk voor het eerst OSR ontdekte, leidde dat tot een ware revolutie in mijn eigen RPG denken, regels, inspiratie, manier van spelen, creativiteit en betrokkenheid bij de hobby, ondanks dat ik op dat moment al meer dan 2 decennia reguliere D&D DMde. Zeer weinig andere concepten of dingen die ik in mijn leven ben tegengekomen hadden zo'n groot en blijvend effect (Open Source software of Punk/DIY cultuur zouden er 2 zijn en ik denk niet dat dat toeval is, ze delen nogal wat -revolutionaire- aspecten met OSR). Het ontdekken en implementeren van OSR concepten, regels en denkwijzen maakte mijn sessies beter, sneller, meer geïnspireerd, realistischer en bovenal leuker voor mij en iedereen aan tafel.

C. Het is een soort revolutie in die zin dat kleine (vaak één persoon) operaties, schrijvers, spelontwerpers en uitgevers concurreren om aandacht (en in mindere mate aankopen en dollars) met HASBRO (WOTC),... wat een enorme moloch is van een bedrijf dat massa's IP's bezit en een netto waarde heeft (per 17 december 2021) van $13. 64 Miljard,... Veel OSR (adjecent) type uitgevers verkopen slechts 100s of 1000s exemplaren, maar er zijn ook uitschieters, zoals MOTHERSHIP die onlangs meer dan $1,400,000 ophaalde in een kwestie van weken op Kickstarter. HASBRO/D&D gaat nergens heen, en dat is geen slechte zaak, maar alleen al het feit dat OSR er is zorgt ervoor dat HASBRO hun eigen kwaliteit en aanbod op peil moet houden/verbeteren (zie 4e editie debacle). Dat iedereen nu de keuze heeft om voor een andere RPG systeem te gaan of juist van beide te kunnen genieten is een echte zegen voor elke consument of speler.

Omdat de beste exponenten van OSR zo gevarieerd, actief, gepassioneerd en vooral creatief zijn, hebben OSR-achtige producten de laatste jaren de neiging om 50% tot 100% van alle Ennies te winnen. Dat doet me denken aan een kleinere maar zeer geëngageerde revolutionaire kracht die een monolithische, machtige, grote speler beinvloed. Niet dat HASBRO geen goede zaken doet, maar het is een feit dat de OSR behoorlijk invloed heeft gehad en 5e heeft veranderd (1 of 2 prominenten uit de OSR wereld werden ingehuurd als consultants voor 5e en de auteurs van 5th hebben verklaard dat ze naar OSR blogs hebben gekeken voor veel inspiratie. Sommige van die inspiratie en ideeen is terechtkomen in 5e. Dit alles is meer bewijs dat het OSR denken/de manier van doen uiteindelijk niet echt niche is.

D. Het is tamelijk revolutionair dat veel OSR producten gratis zijn (pay-what-you-want) voor PDF's, Open Source en/of verkocht worden tegen -zeer lage- kosten voor een gedrukt exemplaar (Basic Fantasy RPG). Dit begon met de Open Gaming License en Retroclones, maar heeft nog meer verreikende implicaties en effecten gehad. Deze gratis en libre uitwisseling van ideeën, regels, concepten en het forken of voortbouwen op bestaande OSR-producten van allerlei aard, het benutten van self-publishing en print-on-demand, dat alles betekent dat permutaties en evolutie (terwijl er ook nog steeds teruggekeken en teruggegrepen wordt naar bewezen edities of regels) schier eindeloos zijn.
Plaats reactie