Effe een update, vooral over mijn RPG activiteiten

Deel ervaringen, stel vragen en geef tips. Het subforum voor alles wat met RPG te maken heeft!
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Effe een update, vooral over mijn RPG activiteiten

Bericht door v1nce »

Zoals wel eerder in mijn leven blijkt tabletop RPG nagenoeg life-saving (life-making?) voor mij.

Ik speel namelijk met mijn vaste groep door (zijn heel af en toe personeelswisselingen, maar altijd ten goede eigenlijk) en ook heb ik een tweede groep.
Deze secundaire groep bestaat uit een poel van ca. 15 (wannabe) spelers op Telegram. Als ik zin heb om een one-off te spelen, post ik simpelweg een datum en speel ik met mensen bij mij thuis, ook dat pakt tot nu toe altijd superleuk uit. Soms spelen ook wat mensen mee waar ik vaker mee heb gespeeld.

Voor beide speelwijzes zijn OSR en mijn eigen regels broodnodig gebleken, we hebben immers niet meer hele weekend de tijd om te spelen zoals toen ik tiener was, dus dan is minder en makkelijkere regels en veel sneller karakters bouwen echt cruciaal. Is ook supertof dat er een wereld voor alle poelspelers opengaat, meeste zijn complete noobs die het al heeeeel lang een keer wilde proberen en tot nu toe is meen ik iedereen altijd heel enthousiast geraakt. Het geeft me wel een stuk meer werk, ik ben altijd wel iets aan het leren, tweaken, toevoegen, maar uiteraard geniet ik daar van, anders zou ik het niet doen. Immers niets staat me in de weg om welke (oude) editie van D&D of welk RPG systeem dan ook te kiezen en dan enkel dat systeem helemaal "Rules As Written" te spelen maar dat is saai. :)

Ik snap deze Dwerg met 40 jaar vechtervaring zeer goed! xd

https://youtu.be/8X-fALNm8K4?t=9

Ik ben net als hem altijd op zoek naar de ultieme RPG sessie/ervaring/regels en in de praktijk blijkt dan dat het hoe simpeler, vaak hoe ouder (of retro-modern) en overwegend lower-power het is, hoe leuker het ook is.

Niet dat het nooit een klein beetje moeilijk kan zijn. Vooral dat ik 4 classes en alleen demihuman races heb en niet 12+ is soms wat moeilijker te verkopen, aangezien de huidige 5e dominante RPG cultuur "more is more" behelst en dat als mensen TTRPG kijken op youtube of zo het in 9 van de 10 gevallen over 5e gaat. Maar die momenten zijn zeldzaam en we hebben 95% van alle speeltijd het onwijs naar ons zin. Ik beschouw het al een megacompliment dat ondanks het feit dat er 100den (5e) RPG groepen zijn in Berlijn dat er meerdere mensen al jaren met mij spelen ipv van hun heil elders te zoeken.

Morgen heb ik zo een poelsessie, ik moet nog voorbereiden. Met eten, plaatjes zoeken, mijn woonkamer comfy en beetje opgeruimd hebben, wat eten bestellen, al mijn materiaal klaar hebben liggen, ben ik vaak toch wel 2 a 3 uur in de weer. Maar altijd lonend en leuk.

Materiaal in het algemeen is ook wel grappig ding. Ik heb nooit meer D&D spullen gekocht of gekregen dan in laatste 2 jaar! Collectie is nu nog niet helemaal "af/compleet" maar wel voor 80% of zo, laatst nog kreeg ik de grootste Chessex Battlemat van mijn moeder voor verjaardag. xd Ik zal ooit eens fotos posten hier. Minis, veel dice, heel veel OSR boeken en ook een mega eikentafel en stoelen die ik ooit poste, erg fijn. Die laatste twee beschouw ik letterlijk als beste 400 euro die ik ooit geinvesteerd heb op zelfs totaal niet RPG terrein, puur op sociaal vlak in algemeen. Immers, ik merk door dat spul meer mensen langs komen en vooral lang blijven plakken, het idee van in een soort comfy "tavern" te zijn waar je fijn kan zitten, er altijd wel iets te drinken of snacken valt en waar je lang welkom bent, werkt ook IRL! :lol:

Ik moet wel een keer mijn collectie eens goed opruimen en misschien wat sorteerbakjes regelen. Mijn archief aan D&D prints en zo is beetje een mess :P

Ik ga veel naar relatief bios (is altijd 2G) laatste tijd (er is een grote kruisbestuiving tussen mijn D&D, Film en Punk/kraakpandgroepen op Telegram, het zijn zo een 45 mensen totaal waarvan ik 10 of zo met regelmaat zie en een paar echt als best goede vrienden begin te beschouwen) en verder dus idd vooral D&D. Gezien hoe het me pandemie verloopt ben ik zeer, zeer blij met dat alles. Immers ik werk van huis, 99% van de tijd in mijn eentje, al ca. 10 jaar. Dus gezien dat het uitgaansleven een stuk minder is tegenwoordig,.. als ik niet aan IRL RPG en films zou doen, zou dat denk ik stuk minder leuk of gezond voor mij zijn. Ook de immersie van met mensen paar uur opgaan in D&D lijkt wel meer nodig dan ooit tevoren voor velen. Dat is dus wat ik bedoel met dat RPG best wel life-"saving" is voor mij, en ook anderen.
Plaats reactie