Iets anders dan fantasy; gedegen voorbereiding!

Deel ervaringen, stel vragen en geef tips. Het subforum voor alles wat met RPG te maken heeft!
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Iets anders dan fantasy; gedegen voorbereiding!

Bericht door Thekkur »

Als het aan mij ligt speel ik ook nog regelmatig iets anders dan fantasy rpg's. Dat vergt echter wel wat voorbereiding, of zelfs research.

Op dit moment natuurlijk de piraten rpg - die overigens goed bevalt.
Daarnaast zijn er nog wel wat dingen die ik wil proberen, maar die wat ontderzoek nodig hebben voor ze uitgevoerd kunnen worden.
Een western RPG
Zombies in Rotterdam ;)
Vikings
non fantasy Romeinen
Office RPG
1930's avonturen
Tachtig jarige oorlog
gouden eeuw
franse overheersing

Die laatste drie lijken me wel bijzonder. Veel sprookjes uit de westerse beschaving spelen zich namelijk in die tijd af. Denk aan de sprookjes van grimm. Je krijgt dan een beetje reenactment met een fantasy tintje. Nadeel is dat de GM zich helemaal zou moeten verdiepen in zo'n tijdsperiode om een realistisch beeld neer te zettenl; simpelweg dingen uit zijn duim zuigen tijdens de sessie zou niet meer passen :D

Ik merk dat overigens nu ook tijdens mijn piraten RPG. Het speelt welliswaar in een fantasy-setting, maar ik loop tegen bepaalde onoverkomelijkheden aan. Hoe communiceer je met andere schepen? Hoe veel man heb je nodig om een tweemaster te bevaren? Hoe snel vaart een schip? Hoe heet dat stukje van de voorste mast waar het bovenste zeil aan hangt?
Tamelijk triviale zaken, maar wel essentieel om een spel geloofwaardig (en niet eens perse realistisch) te maken.
Wie van jullie doet er nog meer aan research voordat hij een game gaat beginnen?
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Plaats reactie