Een keer proberen

Voor diegenen die zich nog meer inleven; LARP!
Gebruikersavatar
vogathar
Schandknaap
Berichten: 12
Lid geworden op: donderdag 26 juli 2007, 11:39

Bericht door vogathar »

Dit is nou net het filmpje dat iedereen kent van LARP...

Dit is iets wat ik vaker aan mensen laat zien:

http://www.youtube.com/watch?v=RBZU8mZLDN8

of

http://www.youtube.com/watch?v=Uj4vZgwx_ow

hierin word redelijk goed uitgelegd wat LARP is en waarom men het doet met wat kleine praktijkfilmpjes.
~in the end the king in yellow claims us all~
Malkavian anchilla...
Gebruikersavatar
vogathar
Schandknaap
Berichten: 12
Lid geworden op: donderdag 26 juli 2007, 11:39

Bericht door vogathar »

v1nce schreef: "105 euro."
Ligt er aan wat je hobby is en wat je er voor wilt uitgeven.
Ik ken mensen die naar Engeland gaan zich een compleet plaatpantser laten aan meten en dat laten maken...

Ik ken ook mensen die 500 euro voor een modeltreintje neerleggen of 200 euro voor een Black Lotus Magic card.

Het is maar net wat je hobby is en wat je ervoor wilt uitgeven.

ik vind 105 euro niet duur voor 2 overnachtingen 6 maaltijden en onbeperkt kunnen drinken, maar dat is blijkbaar subjectief.
v1nce schreef: Helemaal met eerste zin eens, de meeste boeken zijn bagger, maar!! die heb je ook totaal niet nodig! Ik zou ook mensen afraden om de meeste te kopen.

Ik heb heel veel geweldige 'memories' vanwege (lange) rpg sessies, welbeschouwd had ik daar alleen een 2nd edition PHB, DMG en MM voor nodig en niets meer. Dat soort spullen geven ze nu bijna weg, hier een voorbeeldje:
2nd edition was in vergelijking met de huidige systemen afgrijselijk... ik zou er zelfs geen 7,50 euro meer aan uitgeven.... maar wederom is dat een mening.
v1nce schreef: Stel ik ook juist niet voor dat mensen veel spenderen. Misschien eerder juist niet! Dat ze afgedankte oude materialen gebruiken om een authentieke en realistische look te creeeren.
Ik kan je vertellen dat wat je hier zegt niet waar is.
9/10 keer ziet zoiets er slecht uit...

Het is juist de opmerkingen in eerdere posts waarin mensen juist mooie kostuums en monsters willen zien... ik geef aan dat die er zijn... maar alles kost geld, vooral kwaliteit.
v1nce schreef: Ho ho, nogmaals dit is weer een kwestie van persoonlijke smaak. Voor mij is sfeer ook heel erg gerelateerd aan het visuele aspect. Als dat voor jou niet zo is betekent niet meteen dat iemand anders "zeurt". Voor mij zou zoiets naar ik vermoed juist belangrijk zijn, die kostuums zijn namelijk een manier waarvan Live zich nogal onderscheid van tabletop, als die dan nogal ongeloofwaardig (gaat Niet om "mooi!" of duur ) zijn,.. vind ik dat dus zonde.
Dat is het juist... alles kost geld... low-budget life's zien er dus vaak kwa visueel aspect slecht uit...
het is net als films... B-films... fake cheap monster
A-Film... CGI en de hele reutemeteut om het realistisch te krijgen.
v1nce schreef: Uit jou relaas blijkt dus dan dat vriendjespolitiek wel degelijk voorkomt! Maar verder kan ik er niets over zeggen aangezien ik nog nooit gelived heb dus ik denk dat je eerdere poster bedoeld. Maar ik neem aan dat hij niet alleen is, vriendjespolitiek bedrijf je niet alleen...
Ik heb geen idee waar je dat vandaan haalt, maar goed.

Het topic vriendjespolitiek word redelijk snel uit de kast gehaald en er zijn in elk team wel discussies over geweest.
Het komt er op neer dat niks je aan komt waaien en je je eerst dient te bewijzen met een kleine rol alvorens je de evil liche mag spelen van lvl 3000 waar het hele weekend om draait... lijkt me niet meer dan logisch.
v1nce schreef: Hoe dan ook, als je lol hebt in live, geweldig! Niets mis mee. Maar als anderen het niet zitten na meerdere mensen te hebben gesproken die het gedaan hebben en na zichzelf op sites en forums te informeren, lijkt me dat daar ook niets mis mee zou moeten zijn. En als ze dan af en toe grappen maken over live moet dan ook kunnen vind ik, uiteindelijk hebben we op dit forum onszelf en tabletop wel 10 keer zo vaak als live belachelijk gemaakt, gewoon omdat (zelf)spot gezond en leuk kan zijn. Is niet iets naars of persoonlijks en is denk ik ook goed om het niet zo op te vatten.
Ik heb er inderdaad veel lol in.
En Spot kan... maar dan vind ik wel dat je dat moet doen vanuit eigen ervaring en niet op iets schieten wat je nooit geprobeerd hebt, want dan ben je in mijn ogen gewoon simpelweg een looser.
Zal op deze uitspraak wel weer een heel weerwoord komen, maar dat interesseerd me niet.
Deze post ging over iemand die het wilde proberen en niet over de discussie of het wel of niet leuk is.
Ik heb getracht wat stereotypen uit de weg te helpen en heb ook niet zozeer geantwoord voor mensen zoals jij, waarvoor LARP blijkbaar echt niet is geschikt. Is geen probleem natuurlijk, ieder zijn ding...


Trouwens een hele andere vorm van larp is b.v. Vampire the Masquerade life. Dat is niet in een fantasy sfeer maar juist heel politiek.
is HEEL anders en kost vaak maar rond de 3 euro per sessie.
~in the end the king in yellow claims us all~
Malkavian anchilla...
v1nce

Bericht door v1nce »

"Ik ken ook mensen die 500 euro voor een modeltreintje neerleggen of 200 euro voor een Black Lotus Magic card.

Het is maar net wat je hobby is en wat je ervoor wilt uitgeven."

Dat is idd zo, maar al die dingen zijn voor mij idd veels te veel Als anderen er gelukkig van worden, prima.

"ik vind 105 euro niet duur voor 2 overnachtingen 6 maaltijden en onbeperkt kunnen drinken, maar dat is blijkbaar subjectief."

Valt idd wel mee, nu je omschrijft wat je er precies allemaal voor krijgt, is relatief niet duur, maar zou idd voor mij nog wel te duur zijn.

"2nd edition was in vergelijking met de huidige systemen afgrijselijk... ik zou er zelfs geen 7,50 euro meer aan uitgeven.... maar wederom is dat een mening."

Yup is een mening, ik heb de tegenovergestelde mening, ik vind juist 2nd veel beter (op echt een paar kleine dingen na die ik gewoon integreer in 2nd vanuit 3rd, er zijn altijd wel mensen wiens 3rd boeken ik even in kan kijken.

"Het is juist de opmerkingen in eerdere posts waarin mensen juist mooie kostuums en monsters willen zien... ik geef aan dat die er zijn... maar alles kost geld, vooral kwaliteit."

Ik ben blij om (voor mezelf!) keer op keer te moeten constateren dat niet alles geld kost, zelfs kwaliteit kost niet altijd geld als je maar bereid bent te zoeken en creatief te zijn.

"Ik heb geen idee waar je dat vandaan haalt, maar goed."

Je herkende iemand uit dit topic die best vaak gelived hebt, je hebt aan den lijven ondervonde dat die vriendjespolitiek bedreef, ergo: vriendjespolitiek komt dus voor bij live. Hij zal vast niet de enige zijn/dat in zijn eentje doen. Maar wat je zegt dat je je sporen moet verdienen lijkt me prima, maar ik blijf erbij dat mensen zich soms gewoon naar opstellen in elke groep die bestaat uit tientallen mensen die je niet kent. De controle daarop is als individu bij een Larp erg klein.

"En Spot kan... maar dan vind ik wel dat je dat moet"

Ik moet niets en jij ook niet. Dat lijkt me wel een goed uitgangspunt..

"doen vanuit eigen ervaring en niet op iets schieten wat je nooit geprobeerd hebt, want dan ben je in mijn ogen gewoon simpelweg een looser."

"Looser" betekent "losser" in het engels, als je iemand als "loser" wilt veroordelen is het wel handig om te beginnen het woord juist te spellen. :)

En natuurlijk krijg je een weerwoord. Je spreekt over dat mensen anderen en Larp niet moeten veroordelen maar je doet dat zelf veel harder.

Volgens mij kan je je best goed informeren over Larp en vele andere bezigheden en dan tot de conclusie komen dat het niets voor jou is. Ook zonder het een keer te proberen! Al was het zelfs idd maar vanwege de kosten.

Maar zelfs ook inhoudelijk kan je best veel te weten komen door ervaren mensen te spreken en filmpjes te bekijken, ik heb overigens een van die filmpjes waarnaar jij linkte al eerder bekeken en de tweede net. Ik kwam na het kijken (en dat blijft) tot de conclusie dat ik momenteel idd geen zin er in hebt. Ik zeg nooit, nooit het zou best kunnen veranderen.

Ik heb ook nog nooit kunstrijden op ijs gedaan. Toch meen ik redelijk goed te weten dat het niets voor mij is gebaseerd op wat ik zag en hoorde. Dat neemt niet weg dat ik vroeger Ijshockey spelen erg leuk vond en misschien ooit weer doe. Natuurlijk gaat die vergelijking niet helemaal op maar is maar om aan te geven dat je niet alles hoeft te proberen om vrij zeker er van te zijn dat het beter geschikt is voor anderen.

Hoe dan ook succes en veel plezier met je hobby. Ik vond het zelf wel een interessante discussie en wat mij betreft ook 'no hard feelings'.
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

v1nce schreef:"Looser" betekent "losser" in het engels, als je iemand als "loser" wilt veroordelen is het wel handig om te beginnen het woord juist te spellen. :)
Ach, als we op dit forum op spelfouten moeten gaan letten, dan krijgen we het nog druk...... :roll:

En larp....ach. Ik ben er gewoon te lui voor.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

hahaha. dat is eerlijk, aan de andere kant kan je door luiheid of afgaan op andermans woorden leuke dingen missen, een keuze die je zelf moet bepalen. (ik heb niet de hele draad gelezen hoor, dus houdt ik me vrij van een oordeel)

Ik weet alleen over een enkele veldslag waar ik in meegespeeld heb bij de elf fantasy fair. met over de 100 man (en vrouw) elfenleger, tegen zo'n barbaren. Dat was eigenlijk best tof, ik wist niet zo wat er van moest verwachten eerst. Je kreeg een aantal slag punten en dan was je dood.
Dat ging best snel met de elfen aangezien ze amateurs waren tegen de barbaren die hobyisten waren en het vaker doen.
Het beetje zwaardvechten dat je leert vond ik wel tof. En ook hoe het zou zijn om in een veldslag te vechten waren indrukwekkend.

Dan liveroleplay zelf trekt me toch minder, om leuk te zijn, moet je wel goede kleding en uitrusting hebben ed. Misschien als je dat een keer kan huren of iets, zou wel tof zijn.
Dit filmje vind ik er dan best wel weer tof uitzien:
http://www.youtube.com/watch?v=HwxtNOkGLBU
maar in het echt heb je natuurlijk niet de coole heftige muziek eronder.
de teksten aan het einde zijn ook wel lachen: "Do you understand that every time I have to kill one, it hurts?!"

Larp is waarschijnlijk iets voor mensen die het echt tof vinden om de spullen te maken, die fysiek willen naspelen, vaardigheden en eigenschap van je lichaam tellen dan mee en daarin wordt het een ander soort hobby dan de pure fantasy-wereld waarin rpg zich afspeelt.

Ik denk als je gaat larpen, doe het of met coole gear, of met helemaal niets anders dan fantasy. Zelf doe speel ik sinds kort theatersport en dat is eigenlijk spelen en mime iets van niets maken, dat is erg tof. Dan zou je dus niets anders hebben dan een stel spelers karakters spelen, een stelletje wisselspelers die monsters spelen en een DM als regiseur...
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

onzin eigenlijk, want een paar goede voorwerp ('prop'), werkt ook geweldig goed:
een kaart, een brief, een sleutel in een plant ;)
v1nce

Bericht door v1nce »

Yup is beidde waar denk ik. Ik moet zeggen dat ondanks mijn eerdere post, ik vind het altijd heel erg positief als mensen Larpen, theather of wat dan ook doen waarmee zich zelf echt kunnen uitten of zich tijdelijk "anders" (in positieve zin) kunnen voelen. Ik denk dat het voor een mens, ook gezien huidige samenleving, broodnodig is om soms in een andere huid te kunnen stappen en een sociale en creatieve hobby te delen met mensen. Welke hobby dat is, hoe je dat aanpakt en hoeveel middelen je er voor nodig hebt, eigenlijk is het allemaal bijzaak. Als je het maar tof hebt en je energie in kwijt kan,.. hmm ik denk dat ik een 'Fight Club' ga oprichtten.... ;)
Gebruikersavatar
Mike74
Ridder
Berichten: 269
Lid geworden op: donderdag 7 mei 2009, 20:03

Bericht door Mike74 »

Ik heb zelf jaren gelarpt (toen het nog LRP heette) bij diverse gezelschappen in Nederland maar vooral bij Malatie Adventures.. Dit was way back in the days (16-17 jaar geleden) toen LARP nog best klein was.. Er kwamen vaak nog helemaal niet zoveel mensen op weekenden af en ik heb dus ook best veel goede herinneringen aan die tijd.. Malatie gaf toen nog regelmatig indoor events voor kleine parties.. Ze hadden speciaal dungeons gemaakt in grachtenpanden in Utrecht.. Ook veel in grotten gespeeld.. was echt te gek!!!

Door de jaren heen is het echter steeds groter geworden en dat vond ik zelf minder leuk omdat het minder persoonlijk werd.. Je moest dan vaak echt een beetje vechten om aandacht in het plot, gm's etc.. De setting werd vaak ook iets minder interessant.. Elk weekend was een beetje hetzelfde: een kamp met een bos eromheen en gaan.. :)

Ik heb zelf ook nog een kleine LRP organisatie opgezet, regelboek geschreven en enkele (kleinschalige) events georganiseerd.. Kijk met veel plezier terug naar die tijden..

Toch zie ik het mezelf niet snel meer oppakken.. Teveel voorbereidingstijd, weekenden zijn al vaak erg vol en ik heb dus ook niet echt de tijd voor nog een nieuwe (of oude, het is hoe je het bekijkt) hobby.. :)

Wat ik soms ook wel irritant vond (en in zekere mate heb ik dat probleem ook met andere RPG's) is hoe serieus mensen zichzelf namen.. Ik ben helemaal voor immersie en RP maar ik vind dat dit wel altijd in dienst moet staan voor het collectieve spelplezier, dat mensen elkaar moeten enthousiasmeren en stimuleren.. Ik kwam op LARP's steeds meer mensen tegen die een beetje schreeuwerig wilden laten zien dat ze als een ware superheld konden vechten, iedereen konden bedriegen etc etc etc.. Gaap..
v1nce

Bericht door v1nce »

Dat klinkt wel als erg positieve ervaringen! Juis dat kleinschalige, leve de lol, maar ook wel immersie spreekt me wel aan. Sowieso alles wat je met overgave en plezier doet rond je 16de jaar is meestal erg tof! Ik heb zelf erg goede herrineringen aan een soort 'Padvinder' wargames en ook aan een serieus Nin Jitsu kamp (waar een 6de Dan "ninja" meester les gaf) waarin ik die leraar bizar atletische maar ook eigen bovennatuurlijke /niet te verklaren dingen zag doen in het bos waar we allemaal rond renden in onze nin jitsu pakken)... :)

"Grachtenpanden en Grotten" klinken erg tof (beste goede naam voor een GameGenootschap).
Plaats reactie